اقتصادی

تولید نفت اوپک پلاس افزایش یافت

بررسی اخیر پلاتز نشان می دهد که اوپک و متحدانش روزانه 540،000 بشکه در روز ژوئن به تولید اضافه کردند.

به گزارش خبر فوری ، نظرسنجی S&P Global Platts نشان داد که اوپک ، متشکل از 13 کشور ، در ژوئن 26.19 میلیون بشکه در روز تولید می کند ، 480 هزار بشکه در روز بیشتر از ماه مه ، و رشد عمده به بهبود تدریجی مرتبط است. عربستان سعودی در حال کاهش تولید داوطلبانه است. نه متحد اوپک از جمله روسیه در ژوئن در مجموع 13.27 میلیون بشکه در روز تولید کردند و 60 هزار بشکه بیشتر از ماه مه بود.

با وجود افزایش تولید ، سهم بالاتر تولید در این ماه به این معنی است که میزان پایبندی به توافق نامه محدودیت عرضه اوپک پلاس در ماه ژوئن به 110.6٪ در مقایسه با 111.45٪ در ماه مه رسیده است.

این گروه طی دو ماه گذشته 970 هزار بشکه در روز تولید اضافه کرده است تا به تدریج کاهش عرضه را کاهش دهد تا تقاضای رو به رشد نفت را برآورده کند.

اما درگیری میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی ، که اجازه افزایش تولید 2 میلیون بشکه در روز بین اوت و دسامبر 2021 را برای این کشور ممنوع کرده است ، می تواند به اتحاد اوپک پلاس خاتمه دهد. این اختلاف علی رغم مذاکرات هفته گذشته برطرف نشد و در نتیجه ، سهمیه های تولید پس از ماه ژوئیه نیز ثابت خواهد ماند و منجر به کمبود شدید عرضه در تابستان خواهد شد. برخی از تحلیلگران می گویند این درگیری می تواند منجر به کاهش نرخ پایبندی و همچنین کاهش عرضه و همچنین جنگ قیمت ها شود.

مذاکرات بین وزرای انرژی این گروه متوقف شده و کشور باسک تمایلی به عقب نشینی ندارد ، مشروط بر توافق در مورد تمدید محدودیت عرضه تا سال 2022 برای ایجاد پایگاه تولید بیشتر برای این کشور. عربستان سعودی همچنین بر لزوم افزایش تولید تا پایان سال و مذاکره در مورد تمدید توافق تأکید می کند.

طبق یک نظرسنجی پلاتس ، عربستان سعودی با تولید 8.97 میلیون بشکه در روز و تولید 377000 بشکه در روز ، زیر 5 سال تولید 9347 میلیون بشکه در روز ، تولید خود را 470 هزار بشکه در روز افزایش داد. صادرات این کشور در ماه ژوئن اندکی کاهش یافت ، اما در نتیجه تقاضای فصلی ، مصرف پالایشگاه به شدت افزایش یافت.

عربستان سعودی تولید خود را در ماه ژوئیه با 400 هزار بشکه از سر می گیرد و با كاهش تولید داوطلبانه اوپك پلاس ، میزان انطباق آن با 107.38 درصد كاهش می یابد.

در همین حال ، نرخ عضویت در کشورهایی مانند روسیه ، عراق و نیجریه به دلیل سهمیه بندی سخاوتمندانه تولید بهبود یافته است. میزان پایبندی روسیه در ماه ژوئن 97 درصد بود که بالاترین میزان پایبندی ماهانه از فوریه است. تولید در این کشور بدون تغییر نسبت به ماه قبل به 9.51 میلیون بشکه در روز رسید. با وجود افزایش صادرات ، به دلیل بسته شدن برخی از خطوط لوله نفت برای تعمیرات ، تولید در این کشور ثابت ماند.

پایبندی عراق به توافق در ژوئن به 102 درصد افزایش یافت. تولید در این کشور به دلیل کاهش صادرات و کاهش ذخایر به 3.94 میلیون بشکه در روز رسید.

نیجریه ، بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا ، در ماه ژوئن به 1.48 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که پایین ترین سطح از ژانویه است. برخی از میدانهای بزرگ نفتی کشور به دلیل مشکلات فنی یا تعمیرات با ظرفیت کامل کار می کردند.

تولید در ایران ، لیبی و ونزوئلا که از شرکت در توافق نامه کاهش تولید معاف است ، در ماه ژوئن روزانه 70000 بشکه در روز افزود.

ایران ماه گذشته 2.48 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد ، در حالی که در ماه مه 50 هزار بشکه در روز بود که بالاترین میزان از آوریل 2019 است. تولید نفت لیبی با افزایش 10 هزار بشکه در روز به 1.16 میلیون بشکه در روز و تولید ونزوئلا با افزایش 10 هزار بشکه در روز به 550 هزار بشکه در روز رسید.

نظرسنجی Platts براساس تخمین ها و نظرسنجی های مربوط به تولید خوب مقامات صنعت نفت ، بازرگانان و تحلیلگران و همچنین بررسی آمار حمل و نقل ، ماهواره و سهام است.

انتهای پیام