اقتصادی

جزییات تولید اسپوتنیک در ایران/در واردات واکسن فرصت‌سوزی کردیم

رئیس کمیته اقتصاد بهداشت اتاق بازرگانی تهران می گوید که بخش خصوصی مجاز است واکسن تاج را وارد کند.

محمود نجفی عرب در مصاحبه با خبر فوری گفت: “در مورد واکسن های خارجی ، ما همیشه گفته ایم که زمان مذاکرات بسیار مهم است. از چند ماه قبل در حال ثبت درخواست شرکت های تولیدی برای ورود به کشور است. مورد نظر فصل. با این حال ، امسال شاهد بوده ایم که به دلیل افزایش تقاضا برای این واکسن و مشکلات داخلی ، شرایط دریافت آن دشوار است.

وی توضیح داد که اکنون رقابت جهانی برای واردات واکسن تاج وجود دارد: “پیش بینی می شود حداقل در چند ماه اول ، ظرفیت تولید واکسن تاج در مقایسه با تقاضای فعلی جهانی محدود شود”. برای تأمین نیازها ، متدهایی که متأسفانه آنها را وارد نکردیم باید در دستور کار قرار بگیرند ، یا وزارت بهداشت صلاح نمی داند که این اتفاق بیفتد.

رئیس کمیته اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از اقدامات شرکت در مرحله سوم آزمایش واکسن خارجی بود ، اما ما مجبور شدیم خطر تزریق به افراد را بپذیریم ، بهداشت نظر آن را نداشت. ” در حال حاضر ، برخی از کشورها که در زمینه واکسیناسیون شتاب گرفته اند ، در مرحله تجزیه و تحلیل واکسن هستند و بنابراین اولویت دارند. مشکل دوم سرمایه گذاری در تحقیقات واکسن کرونا بود که در نتیجه محدودیت های کشور رخ نداد.

نجفی عرب با بیان اینکه دولتها نقش مهمی در واکسیناسیون تاج دارند و بخش خصوصی در ماکروسفر نمی گنجد ، توضیح داد: با توجه به اینکه بخش مهمی از جامعه برای شکستن تاج زنجیره ای واکسینه می شود ، دولتها این موضوع را ارائه می دهند آنها همچنین معمولاً با دولتها تعامل دارند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: “بخش خصوصی در ماه های اخیر بارها اعلام کرده است که آماده است در هر زمینه ای که به کاهش فشار تاج و بهبود اوضاع کشور کمک کند ، عمل کند. بخش خصوصی همان جایی خواهد بود که می تواند باشد و هر کاری که بتواند انجام خواهد داد ، اما در عین حال باید واقعیت ها را نیز در نظر بگیریم.

رئیس کمیته اقتصاد اتاق سلامت تهران با هشدار درباره اینکه دولت می تواند چند ماه زودتر برای مجوز واردات واکسن تاج اقدام کند ، خاطرنشان کرد: بعید است اگر چند ماه زودتر امکان پذیر بود ، فرصت بیشتری برای واردات را در این زمینه انجام دهید و به نوعی آن را هدر دهید. امروز ، بخش خصوصی تلاش خواهد کرد تا دولت را در وارد کردن واکسن کمک کند ، اما در نهایت ما باید روی محدودیت ها تمرکز کنیم.

نجفی عرب در پاسخ به سوالی درباره چگونگی بحث بخش خصوصی برای تولید واکسن اسپوتنیک روسی اظهار داشت: در سفر چند هفته پیش مقامات بهداشتی ایران به روسیه ، نمایندگان یک شرکت خصوصی با توافق دو جانبه همراه بودند تصمیم گرفته شد که در پایان بخشی از این تولید مشترک به ایران و بخشی از آن به روسیه برسد.

وی افزود: ما در روند انتخاب این شرکت خصوصی درگیر نبودیم و در واقع از ما س whyال شد که چرا آن شرکت انتخاب شده است اما به هر حال ایران ظرفیت بالایی برای تولید دارد و نیاز به تأمین و استفاده دارد.

نجفی عرب گفت: خوشبختانه تولید واکسن ضد تاج ایران نیز ادامه دارد و به گفته مسئولان تولید انبوه آن در ماه های آینده امکان پذیر است. ما قبلاً گفتیم كه شركتهای ایرانی مدتهاست در تولید واكسنهای مختلف فعالیت دارند و در صورت انجام اقدامات لازم می توان واكسنی برضد تاج ایرانی ایجاد كرد و امیدواریم وقتی از تمام قدرتهای واردات واكسن استفاده می كنید . برای گروه های پرخطر ، با ورود واکسن ایرانی ، ایمن سازی جامعه در برابر تاج امکان پذیر است.

انتهای پیام