اقتصادی

تاثیر مذاکرات وین بر بازار مسکن

روند مثبت در مذاکرات هسته ای امیدهای ثبات اقتصاد کشور را برانگیخته است و برخی از مقامات و کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن نیز در حال کاهش است. با این وجود ، با وجود کاهش چشمگیر قدرت خرید متقاضیان بازار مسکن ، قیمت زمین و مصالح ساختمانی در حال افزایش است و در این شرایط رکود مسکن شنیده می شود.

به گزارش خبر فوری ، امید به احیای برجام موجب ثبات بازارهای ارز ، طلا و سهام شده است. با این وجود ، از اواسط سال گذشته سهام بورس به دلیل جهش بزرگی در حال سقوط است و همچنان رو به کاهش است. اما آرامش بازار ارز و طلا می تواند مقدمه ای برای توافق های سیاسی در گفتگوی این روزها درباره برجام در وین باشد. قیمت مسکن در تهران نیز در ماه اول امسال نسبت به ماه قبل 3 درصد کاهش یافت. تصور می شود که این امر باعث کاهش قیمت خانه در آینده می شود. در همین حال ، قیمت زمین ، مصالح ساختمانی ، عوارض شهرداری ، خدمات مهندسی و حقوق کارمندان در سال گذشته از 40 درصد به 120 درصد رسیده است.

اخیراً محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر مذاکرات مثمر ثمر باشد و برجام احیا شود ، در بازار مسکن رکود قابل توجهی خواهیم داشت که منجر به کاهش قیمت خواهد شد. وی همچنین دو روز پیش در مصاحبه ای با خبر فوری گفت رکود و کاهش قیمت مسکن در شهرها وی دلیل افزایش قیمت مسکن در تهران را ثبات بازارهای موازی و ورود سرمایه از بازارهای طلا ، ارز و سهام عنوان کرد.

از طرف دیگر ، سازندگان معتقدند که پس از کاهش قیمت دلار از حدود 30،000 به 23،000 تومان ، نه تنها نرخ درآمد ، زمین و دستمزد ساخت و ساز افزایش یافته است.

جمشید برزگر ، رئیس انجمن انبوه سازان ، گفت كه مسئولان هر زمان پیش بینی سقوط قیمت مسكن را داشته باشند ، باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشند. “طی سال گذشته ، قیمت ساخت یک متر مسکن در مناطق مشترک کشور افزایش یافته است. حداقل 2 میلیون گوجه فرنگی تهران و کلانشهرها شاهد افزایش 20 میلیون گوجه فرنگی به ازای هر متر مربع هزینه ساخت بوده اند. در شهر از تبریز ، نرخ شهرداری 200٪ در تراکم مجاز و 800٪ در تراکم بیش از حد افزایش یافته است. چگونه انتظار دارند قیمت مسکن کاهش یابد؟

علی رغم سخنان رئیس انجمن انبوه سازان ، تجربه نشان داده است که در هنگام رکود خانه ها بسیاری از واحدها زیر قیمت ساختمان فروخته می شوند. این چیزی است که خود بارزگر نیز به آن اعتراف می کند و می گوید برخی از همکاران ما که نیاز به نقدینگی دارند واحدهایی را با ضرر تا 5 درصد به فروش می رسانند. برزگر گفت برخی از واحدهای آماده شده را می توان با قیمت بسیار پایین تری از هزینه ساخت در بازار خریداری کرد. اما نتیجه این وضعیت شامل اجبار سرمایه در زمینه ساخت و ساز است.

مقامات و برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت 25 درصد کاهش یابد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی معتقد است که باید قیمت مسکن 25 درصد کاهش یابد. اما مصطفی قلی خسروی – منتظر رئیس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات -. این کاهش بیش از 25٪ است. وی همیشه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار در مورد افزایش قیمت مسکن را تقبیح کرده و اخیراً گفته است: متأسفانه بانک مرکزی با این گزارش ها بازار را سخت تر می کند. ما نمی دانیم چه کسی از بانک مرکزی خواسته است گزارشی در مورد توسعه بازار مسکن منتشر کند. فراتر از این گفتگوها ، خسروی گفت که بانک مرکزی هیچ تعاملی با اتحادیه ندارد و نقشی در تشنج بازار دارد تا بانک ها ورشکسته نشوند.

در شرایط فعلی ، دو نوع تحلیل از وضعیت بازار مسکن وجود دارد. گروهی می گویند قیمت ها پایین می آیند و گروه دیگر فکر می کنند قیمت ها پایین نمی آیند. البته افراد کمی مانند بیت الله ستاریان ، متخصص بازار مسکن ، در مورد افزایش قیمت صحبت می کنند. ستاریان می گوید: “امروز سه پارامتر رشد نسبی در ساخت و ساز ، رونق اقتصادی و رونق تولید ایجاد شده است و ما در مورد معاملات مسکن تأمل می کنیم ، اما کلمه رکود اقتصادی قابل استفاده نیست.” وی همچنین در مارس 2017 گفت: با این وجود باید رکود را در یک شاخص بلند مدت بررسی کرد در 50 سال گذشته تقاضا برای مسکن همیشه بیش از تولید بوده است و در سال 1400 این روند ادامه دارد؛ من معتقدم سال آینده شاهد رشد چهار شاخص معاملات ، قیمت ها ، تولید و سرمایه گذاری در بخش مسکن خواهیم بود.

با همه این صحبت ها ، با توجه به تجربه چرخه های بازار مسکن ، سناریو ثبات قیمت در میان مدت است که معمولاً در پس هرگونه رونق در بازار مسکن ایجاد می شود. تا حدی که سازندگان نیز در مورد تأخیر اجتناب ناپذیر در آینده صحبت می کنند. سید محمد مرتضوی ، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان ، گفت که قیمت ها در بخش مسکن لوکس به تنهایی کاهش یافته و به طور کلی قیمت ها افت نکرده اند. وی گفت: “اگر انتظاراتی از تورم و نگرانی در مورد کاهش ارزش کشور وجود داشته باشد. ارز ایجاد نمی شود.” باید منتظر رکود اقتصادی 4 تا 6 ساله در بخش مسکن باشیم اما به دلیل تورم 40 درصدی خدمات و دستمزد در سال جاری ، نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن تقاضای واقعی کاهش یابد.

متوسط ​​قیمت خانه در تهران 29.3 میلیون گوجه فرنگی است

بنابراین گزارش ، تاریخ آوریل 1400 است میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران 29 میلیون و 320 هزار مورد برداشت وجود داشت که نسبت به ماه قبل 3.1 درصد و در ماه مشابه سال قبل 71.9 درصد کاهش داشت. براساس اطلاعات بانک مرکزی ، تعداد معاملات این ماه 2.1 هزار فقره بوده است. این نشان دهنده کاهش 60 درصدی نسبت به ماه قبل و افزایش 68 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

انتهای پیام