اقتصادی

رشد بازار مسکن ادامه نمی‌یابد

یک کارشناس بازار مسکن گفت: مجموعه عواملی مانند تاج ، انتظارات رکود ، رشد موازی بازار ، تحریم ها و انباشت تقاضا که منجر به افزایش نقدینگی شده است؛ بازار مسکن منجر به ورود کانال 17 میلیون تومانی شد اما این روند ادامه نخواهد یافت و بازار در تابستان تثبیت می شود.

در مصاحبه با خبر فوری ، مهدی سلطان محمدی اظهار داشت: بازار مسکن در اسفند و فروردین به دلیل شیوع کوروی ویروس تعطیل شد و با بازگشایی دفاتر املاک و مستغلات و افزایش فروش ، قیمتها به شدت بالا رفت.

وی اضافه کرد: “از طرف دیگر تحریم های سرکوبگرانه داشتیم. مشکل جدیدی نیست اما با ترکیب عید و کرونا با دوره قبل فضایی از انتظارات تورمی در همه بازارها اعم از ارز ، طلا ، اتومبیل ، بورس کالا ، مسکن و سایر محصولات ایجاد شده است.” این امر باعث تغییر قیمت شد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تحریم های ظالمانه رشد نقدینگی کشور را به دنبال دارد ، افزود: نقدینگی ناخالص برای محافظت از کاهش ارزش ، وارد بازارهای ارزی ، طلا و مسکن می شود.

سلطان محمدی اظهار داشت: مجموعه این عوامل التهابی باعث ایجاد بازار مسکن در ماه مه شد ، اما انتظار نداریم این روند در ماه های آینده ادامه یابد. افزایش قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت امسال در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته حدود 34 درصد بود ، تقریباً در همان سطح تورم کلی.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی های انجام شده حاکی از آن است که افزایش قیمت خانه در سال 1399 به اندازه سالهای 1997 و 1998 نخواهد بود و افزایش اخیر قیمت در سال جاری معادل نرخ کلی تورم است؛ زیرا تقاضای مصرف کننده ضعیف شده است و بنابراین در بازار مسکن ظرفیتی وجود ندارد.

به گزارش خبر فوری ، در ماه مه 2016 میانگین قیمت هر متر مربع یک واحد مسکونی در تهران به 17 میلیون و 6 هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل 9.4 درصد افزایش داشته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 33.8 درصد است. براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تعداد معاملات 11 هزار و 560 مورد بوده است که در آوریل گذشته 789 درصد افزایش و در ماه مه سال گذشته 6.1 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام