اقتصادی

چرا کالاهای ایرانی دیگر در عراق مشتری ندارد؟

به گفته شفاف ، بر اساس آماری از وضعیت تجارت کشور در دو ماه اول سال 1400 ، نسبت به مدت مشابه سال قبل ، کاهش تاج نسبتاً کم است ، با آمار صادرات و واردات و تجارت با شرکا . مورد اصلی رشد شدیدی را نشان می دهد.

اگرچه صادرات ایران به کشورهایی مانند چین و امارات متحده عربی رشد چشمگیری داشته است ، صادرات به عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی 13٪ کاهش یافته است و چرا این مسئله سوالات زیادی را ایجاد کرده است.

علی شریعتی عضو کمیته نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و صادرکننده فعال بازار عراق است و معتقد است که آمار ثبت شده موقت خواهد بود و حداقل فعلا نگرانی وجود ندارد.

وی درباره اینکه چرا صادرات ایران به عراق در دو ماه نخست امسال کاهش یافته است ، گفت: “در دو ماه اول امسال ، ما دو مشکل عمده در عراق داشتیم.” از طرف دیگر ، ورود ماه مبارک رمضان برای عراق بسیار مهم است و به جز در موارد فوری ، اقتصاد ایران در ماه های مختلف با حداقل ظرفیت در بسیاری از بخش ها فعالیت می کند ، که تقاضا برای کالاهای جدید را کاهش می دهد. و محصولات

شریعتی ادامه داد: علاوه بر این ، اگرچه امسال مشکل انسداد مرزهای مشترکی که سال گذشته داشتیم کاهش یافته است ، اما همچنان مدیریت تاج در عراق محدودیت هایی دارد که این امر تقاضا برای کالاهای صادراتی را نیز کاهش می دهد.

به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران ، کاهش تاج و گذشت ماه رمضان کاهش آمار صادرات ایران را جبران می کند و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

آغاز مذاکرات هسته ای و تغییر دولت ایالات متحده در پاسخ به این سوال که آیا ایران گشایشی در زمینه تجارت منطقه ای ایجاد کرده است؟ وی اظهار داشت: وضعیت فعلی مسلماً نسبت به سال گذشته بهتر است و حداقل فرصت مذاكره با شركت های خارجی افزایش یافته است اما مهمترین چیز در تجارت تصمیم نهایی و بهبود واقعی اوضاع است. یعنی تا زمانی که تحریم ها برداشته نشوند یا FATF اعمال نشود ، نمی توانیم در مورد رفع موانع صحبت کنیم.

شریعتی تأکید کرد: از یک طرف ما تجربه دوران برجام را داریم و از طرف دیگر با محدودیت های سالهای اخیر روبرو شده ایم. بنابراین ، به نظر می رسد که این روند تا نهایی شدن تغییر در مرحله عمل ادامه خواهد داشت. با این حال ، جو روانشناختی مثبت شده و امید به بهبود اوضاع نسبت به شرایط قبلی افزایش یافته است.