اخبار عمومی

ماجرای پنهان‌کاری عوامل حمله به هواپیمای ایران

به دنبال عملیات نظامی ناو آمریکایی وینسنس در 3 ژوئیه 1988 علیه شرکت هواپیمایی ایران ، مقامات آمریکایی تلاش کردند اسناد سناریوهای از پیش تعیین شده را پنهان کنند. آنها با دستکاری نقشه ها و شواهد دیگر سعی در تحریف واقعیت و سناریوهای مختلف داشتند تا تحقیق در مورد حادثه را تحریف کنند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی گزارش داد: “حدود یازده ساعت بعد در واشنگتن ، در ساعت 1:30 بامداد ، دریادار ویلیام کرو ، رئیس روسای ایالات متحده ، به مرحله اتاق مطبوعات پنتاگون رفت.” دریادار با لباس سفید تابستانی به خبرنگاران گفت که یک حادثه هولناک رخ داده است.

“کلاغ” همچنان بر اساس آنچه کاپیتان راجرز به او گفت نگران کامل بودن اطلاعات بود: “هواپیمای ایرانی از کار خارج شده بود و به هشدارهای IFF پاسخ نداد. او نگرش وینسنس را در حمله نشان داد.

در سازمان ملل ، ایرانیان این فاجعه را به حمله 1983 شوروی به نیروی هوایی کره (OOT) تشبیه کردند. کاخ سفید تصمیم گرفته است که معاون رئیس جمهور جورج دبلیو بوش از ایالات متحده در برابر شورای امنیت دفاع کند. این پرونده توسط وزیر امور خارجه امور بین الملل ریچارد ویلیامسون هدایت شد. دریافت پاسخ برای افسران کرو که مسئول پنتاگون بودند بسیار دشوار به نظر می رسید ، بنابراین آنها مجبور شدند محل اقامت رئیس جمهور (کریج رویلر) را مطلع کنند تا مراقب پردازش هرگونه اطلاعات باشند. در هر صورت ، او هرگز به پنتاگون اعتماد نکرد.

سخنرانی بوش بر اساس پایان جنگ ایران و عراق بود ، اما اطلاعاتی که وی ارائه داد کاملاً اشتباه بود. معاون رئیس جمهور گفت وینسنس برای دفاع از کشتی باری که ایران به آن حمله می کند ، گام برداشته است. در 14 ژوئیه ، روز سخنرانی بوش ، پنتاگون واقعیت را دانست اما آن را با معاون رئیس جمهور در میان نگذاشت. نوارهای موجود در سیستم Aegis در وینسنس ، همراه با اطلاعات مربوط به جنگ و حمل و نقل ، در تاریخ 5 ژوئیه وارد ایالات متحده شد و در تاریخ 10 ژوئیه به پنتاگون گزارش شد.

وینسنس در آبهای ایران بوده است. هواپیمای ایرانی کاملاً در داخل راهرو هوایی غیرنظامی قرار داشت و یک مسیر صعودی داشت ، نه یک مسیر نزولی. کشتی تجاری محاصره شده ای وجود نداشت. پنهان کاری با گزارش رسمی حادثه اشتباه گرفته شد. کلاو ، دریادار ویلیام فوگاری ، یک مقام ارشد در مرکز فرماندهی عملیات فرماندهی خاورمیانه را برای تحقیقات انتخاب کرد. کرو مشاور حقوقی خود ، کاپیتان ریچارد دی بابز را که کنار Fogarty در مقر Centcom’s Tampa نشسته بود ، فرستاد تا گزارش خود را تهیه کند. متن تحقیق به دلیل سوالات بی پاسخ جالب بود.

فرمانده هافورس تان و کاپیتان مک کونا ، فرمانده کل بحرین که از راجرز سرپیچی کرد ، هرگز مصاحبه نکردند. پیش از مشاجره ، مک کناگی نواری از مبادلات لفظی پر جنب و جوش با راجرز ارسال کرد ، اما پاسخی دریافت نکرد. این گزارش هیچ نقشه ای از اطلاعات حمل و نقل را برای نشان دادن نگرشی که وینسنس در هنگام تیراندازی داشت ، شامل نمی شد. Fogarty هنگامی که نقشه را در سپتامبر به کنگره گزارش داد نقشه را ارائه داد. فوگارتی کشتی وینسنس و هلی کوپترهای آن را از آبهای ایران خارج کرد و نگرش وینسنس را نادرست بیان کرد. Fogarty یک نقشه جامع از وقایع ایجاد شده در سیستم اطلاعات “قجیل” در مرکز اطلاعات جنگ ایجاد کرد. طبق سه منبع صفحه ، موقعیت وینسن در روز نشان می داد که هنگام وقوع تیراندازی ، آنها کمتر از 9 مایل با مرز ایران فاصله داشتند. نقشه واقعی ، جزایر هنگام را نشان می داد. اما نقشه های Fogarty جزایر را حذف کرد و وینسنس در آبهای بین المللی بود.

محققان Fogarty در مورد هواپیمای فورس تال سedال کردند و آن را 180 مایل و سپس 250 مایل قرار دادند. اگر نقشه “قجیل” هفتاد مایل از وینسن نشان داده شده باشد. به طرز مرموزانه ای ، فوگاری به کمیته خدمات مسلح سنا گفت که وینسنس استووال امروز صبح برای نجات کشتی رفته بود. چنین تانکرهای نفتی در ثبت گشت گزارش نشده است. به گفته دو منبع ، از جمله یک افسر نیروی دریایی که تحت تحقیق بود ، استووال تنها شکارچی یا شبحی بود که توسط یک ایستگاه رادیویی جعلی برای صید زیردریایی های توپخانه ای ایران ارائه شد. به گفته این منبع ، حمله ایران که بوش در آمریکا به شدت از آن انتقاد کرد ، در واقع آزمایش اولیه یک عملیات دردناک آمریکایی بود.

دادخواست دولت ایران واشنگتن را مجبور به پذیرش وجود وینسنس در آبهای ایران کرد. اما اظهارات دیوان عدالت نشان می دهد که وینسن برای دفاع از خود به آنجا برده شده است.

این اعتراف شامل خلاصه های حقوقی است و مردم هرگز آن را در نظر نگرفتند تا اینكه كرو ، در برابر شواهد ، در برنامه Night Line حقیقت را تأیید كرد. کرو این راز را انکار کرد و در مصاحبه با نیوزویک گفت که اگر اشتباهی مرتکب شوم نمراتم را از دست می دهم.

راجرز به مدت دو سال مربی کاپیتان دریایی سن دیگو بود تا اینکه در آگوست 1991 با افتخارات عالی بازنشسته شد برای عملیات جنگی به همه وینسن ها مدال اهدا شد. فرمانده “Lastage” ، هماهنگ کننده جنگ هواپیما ، از دریافت سطح “موفقیت قهرمانانه” ارتش مفتخر بود. توانایی او در حفظ عزت و اعتماد به نفس در هنگام آتش سوزی به وی اجازه داد تا عملیات را به اتمام برساند. “مدال سپاس” با توجه به هدفی که وی را به آتش کشید واقعی نبود.

منبع: کتاب را شلیک کنید و فراموشش کنید! (تخریب هواپیمای مسافربری ایرانی توسط وینسنس در ایالات متحده) ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام