اخبار جامعه

این موجودات مرموز به بدن حمله می‌کنند!

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ویروس ها از اطلاعات محیط برای تصمیم گیری استفاده می کنند. بر اساس این اطلاعات، آنها تصمیم می گیرند که چه زمانی ساکت باشند و چه زمانی بازی کنند. محققان امیدوارند با این یافته ها بتوانند داروهای بهتری بسازند.

در مقاله ای که در Frontiers in Microbiology منتشر شده است، ایوان آریل، محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه مریلند در بالتیمور، می گوید که تعامل بین ویروس و میزبان آن تحت تأثیر توانایی این پاتوژن در تعامل با محیط و محیط است. مواد تولید شده توسط میزبان ویروس ها در حال حاضر از این ویژگی به نفع خود استفاده می کنند، اما دانشمندان امیدوارند که در آینده بتوان از این یافته ها علیه آنها استفاده کرد.

محققان در این مطالعه اساسا متوجه شدند باکتریوفاژها به اسم رفتند فاژها یا ویروس های ساده ای که باکتری ها را آلوده می کنند نیز شناخته شده اند. این مطالعه نشان داد که فاژها تنها زمانی می توانند به میزبان خود حمله کنند که باکتری دارای زائده های خاصی به نام مو و تاژک باشد.

یک دلتای باکتریوفاژ با محل اتصال برای CtrA. CtrA پروتئینی است که توسط میزبان این فاژ تولید می شود و تولید مو و تاژک را کنترل می کند. وجود این مکان‌های اتصال در فاژهایی که برای آلوده کردن میزبان نیاز به تاژک دارند، نشان می‌دهد که ویروس حضور این پروتئین را برای تعیین زمان تکثیر نظارت می‌کند.

آریل می‌گوید: «هر چیزی که ما در مورد فاژها می‌دانیم، هر استراتژی که آنها توسعه داده‌اند، در ویروس‌هایی که گیاهان و حیوانات را آلوده می‌کنند، دیده شده است. بنابراین اگر فاژها میزبان خود را کنترل کنند، ویروس هایی که انسان را آلوده می کنند باید همین کار را انجام دهند.

ویروس ها میزبان خود را کنترل می کنند

نمونه های دیگری از فاژها وجود دارد که به روش های مختلف به محیط خود توجه می کنند، اما هیچ یک از این روش ها شامل استفاده دسته جمعی از تاکتیک های مشابه برای حمله به باکتری های میزبان نیست. آریل می گوید این تحقیق اولین مدرک جامعی است که فاژها می توانند فعالیت های سلولی آنها اهمیت می دهند

جالب ترین بخش یافته های این مطالعه کمک ویروس ها را نشان می دهد اطلاعات سلولی آنها خودشان تصمیم می گیرند. از آنجایی که تکامل به دنبال راهبردهای تکاملی برای استفاده از آنها است، اگر چنین مکانیسمی در باکتری ها رخ دهد، تقریباً می توان گفت که شرایط مشابهی در گیاهان و حیوانات وجود دارد.

به عبارت دیگر، ویروس حیوانی ممکن است نسبت به بافت میزبان خود باشد قدرت پاسخ ایمنی تعیین استراتژی بقا و تولید مثل میزبان مهم است. همانطور که گفته شد، این یافته ها ممکن است هشدار دهنده به نظر برسند، اما می توانند به ما کمک کنند تا راه های بهتری برای مبارزه با این عوامل بیماری زا پیدا کنیم.

227227