اخبار عمومی

جدیدترین برآوردها از فرونشست زمین در استان تهران

در اوایل دهه هشتاد ، اندازه گیری مطالعه میدانی و رانش زمین توسط انستیتوی ملی توپوگرافی و محققان دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی مختلف انجام شد و خوشبختانه علاوه بر انتشار نتایج در مجلات معتبر علمی ، به یک رسانه تبدیل شده است. حداکثر 40 سانتی متر پوسته در سال در مناطق تهران گزارش شده است.

اندازه گیری های اخیر از نیمه دوم سال 1998 تا بهار 1400 نشان می دهد که منطقه ورامین و منطقه شهریار در جنوب شرقی و جنوب غربی تهران به حداکثر 40 سانتی متر می رسند. این پدیده به دلیل استقرار گسترده جوامع انسانی عمدتا مهاجر و بهره برداری گسترده از منابع آب زیرزمینی ، شهر تهران را به ویژه در جنوب غربی ، غرب و جنوب تهران تحت تأثیر قرار داده است ، از این رو مشکل افزایش تمرکز جمعیت است. 13.5 میلیون نفر در استان تهران به روز شده اند ، جمعیت و زیرساخت های استان تهران خود تهدید می شود!
تحقیقات اخیر و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای در 18 ماه ژانویه 1998 تا ژوئن 1400 نشان می دهد که اولاً تعداد گودال های منطقه ورامین در 18 ماه گذشته بیشتر از شهریار جنوبی بوده است و دوم اینکه حداکثر غرق شدن تا 25 مورد بوده است. سال در بخشهایی از این محدوده
این موضوع در برنامه های راهبردی توسعه و توسعه شهری استان تهران بسیار حساس و قابل توجه است ، زیرا برداشت بیش از حد آب زیرزمینی باعث رانش زمین با حداکثر سرعت 25 سانتی متر در سال در مناطق خاصی از استان تهران شده و این موضوع همچنان ادامه دارد. در هنگام برداشت و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای ، ممکن است حوادث ، تغییر شکل و آسیب به زیرساخت ها مانند افزایش غرق شدن ، مانند جاده ها ، پالایشگاه ها ، خطوط لوله انتقال آب ، نفت و گاز و گاز ، خطوط راه آهن و متروها ، خطوط انتقال نیرو وجود داشته باشد. مسیرهای منطقه همراه است.

تیم تحقیقاتی ما در حال بررسی رابطه بین لرزه خیزی ، به ویژه ثبت زمین لرزه های خرد در جهت گسل های فعال در منطقه ، با سایت های غرق شدن در استان تهران است. اولین نتایج ما نشان می دهد که غرق شدن زمین با این حداکثر میزان در استان تهران می تواند در تحریک نقص فعال در استان تهران نیز مثر باشد. در این منطقه خاص ، نتایج پس از چاپ در مجلات علمی اندازه گیری می شود و اطلاعات بیشتر در مورد میزان تغییرات ، اگر خدا بخواهد ، برای مردم و رسانه ها منتشر می شود.

* استاد مهندسی لرزه نگاری ، دانشیار م Instituteسسه بین المللی تحقیقات زلزله و عضو وابسته آکادمی علوم
* منتشر شده در روزنامه اعتماد