اخبار سلامت

بدن ما چقدر میوه و سبزی نیاز دارد؟

به گزارش شفاف ، مطالعه کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان داد که پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بزرگترین مزایای سلامتی در روز است.

مطالعه ای که در مجله Circulation به صورت آنلاین منتشر شد ، اطلاعات مربوط به سلامت و رژیم غذایی دو میلیون نفر در سراسر جهان را تا 30 سال دنبال کرد.

به گزارش دویچه وله ، در مقایسه با افرادی که فقط دو وعده میوه یا سبزیجات در روز مصرف می کردند ، نتایج زیر در افرادی که پنج وعده از این اقلام مصرف می کردند به دست آمد:

– خطر مرگ به هر دلیلی 13 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی 12 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر سرطان 10 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر بیماریهای تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه 35 درصد کمتر است

به گفته دکتر دانیل وانگ ، نویسنده و محقق اصلی در دانشکده پزشکی هاروارد ، میوه ها و سبزیجات منابع اصلی برخی غذاها از جمله پتاسیم ، منیزیم ، فیبر و پلی فنول های سالم (ترکیباتی از گیاهان با خاصیت آنتی اکسیدانی) هستند ، به ویژه برای سلامت قلب و عروق. آنها با خون مرتبط هستند.

محققان می گویند در بهترین حالت ، شما باید دو میوه به اضافه سه وعده سبزیجات در روز بخورید.

بزرگترین مزایای سلامتی خوردن سبزیجات تیره (کلم پیچ ، اسفناج) و میوه ها و سبزیجات (مرکبات ، توت ، هویج) غنی از ویتامین C و بتاکاروتن است. ویتامین C و بتاکاروتن آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند.

نکته دیگر این است که نتایج این مطالعه نشان می دهد که خوردن بیش از پنج وعده میوه یا سبزیجات در روز فایده بیشتری در کاهش خطر مرگ ندارد. دکتر وانگ تأکید می کند که اگر روزی به میوه و سبزیجات دسترسی ندارید ، می توانید در روزهای دیگر کمی بیشتر از حد معمول غذا بخورید تا میانگین مصرف این مواد در هفته افزایش یابد.

برای این کار نیازی نیست تغییر زیادی در وعده های غذایی معمولی ایجاد کنید. به عنوان مثال ، صبحانه شما ممکن است یک کاسه غلات با مقداری زغال اخته یا تخم مرغ و گوجه فرنگی آب پز ، پیاز و اسفناج باشد. ناهار می تواند یک سالاد با میوه ها و سبزیجات مورد علاقه شما (شاید یک تکه سالاد گریپ فروت خیابانی و اسفناج ، فلفل قرمز ، هویج) ، یک لیوان ماست با توت فرنگی یا یک اسموتی با کلم پیچ و انبه باشد.

برای شام ، سبزیجات بخارپز یا کدو سبز و کدو بخورید. اگر از سبزیجات کافی برای خوردن در طول روز استفاده نمی کنید ، یک سالاد عالی برای شام با سبزیجات و پروتئین های رنگارنگ مانند مرغ کبابی یا ماهی تهیه کنید.