اخبار عمومی

کدام آدم عاقلی استقلال و پرسپولیس را می‌خرد؟

احتمالا فکر می کنید همه چیز برای انتقال استقلال و پرسپولیس آماده است.

حداقل این اظهارات و تاکیدات مبنی بر اینکه هر دو باشگاه باید به زودی خصوصی شوند، شما را نسبت به انتقال آنها خوشبین کرده است.

اما این همه چیز نیست. رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید این تخلف مستلزم تضمین موفقیت پس از واگذاری است. جملات انعکاسی

به نظر می رسد وزارت نقل و انتقالات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نه محتوای کاربردی و اجرایی دارد و نه اطلاعات باز. همچنین شایعه شده بود که در زمان مسعود سلطانی فر قرار است تخلفات به بورس منتقل شود اما ظاهرا این وزارتخانه به دنبال راه حل بوده و همچنان ادامه دارد.

نوعی اتلاف وقت و به زمین انداختن توپ سازمان های اوراق بهادار و خصوصی سازی در صورت اختلال در مسیر واگذاری است که در صلاحیت وزارت ورزش و جوانان نیست. حمید سجادی همچنان در این دام گرفتار است و با وجود اهمیت خصوصی سازی، باید دید واگذاری دو باشگاه راهی برای برون رفت از بحران خواهد بود یا فرورفتگی عمیق تر.

برای ورود به بورس باید به هر شرکت، بنگاه یا باشگاهی افق پنج ساله داده شود که در این صورت می توان نتایج دقیق تری به دست آورد. اینکه رئیس سازمان خصوصی سازی با واگذاری سهام متخلف به سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کرده است، اتفاق خوبی است چرا که سهامی که به ضرر شرکت بوده نباید به متقاضیان داده شود، بلکه باید توسط هیات مدیره واگذار شود. هر دو باشگاه برنامه مدونی ندارند. در تخصیص نیست. من فکر می کنم استقلال و پرسپولیس مشکلات زیادی دارند و ماشاءالله و انشاءالله هم اشتباه نیست.

در واقع اگر توجیه اقتصادی خوبی برای واگذاری وجود ندارد، چرا باید اقداماتی انجام شود؟ برخی هنوز آدرس اشتباه می دهند. در این مواقع نباید تبعات منفی ایجاد کرد و جلوی واگذاری و خرده فروشی استقلال و پرسپولیس گرفته شود.

اینکه می توان با پرداخت همه بدهی ها به بورس رفت، صحت ندارد. حتی اگر قانون به سرخابی ها اجازه دهد در بورس های هر دو باشگاه عرضه شوند، کدام سرمایه گذار عاقلی حاضر است سرمایه ارزشمند خود را برای خرید سهام باشگاه های بازنده خرج کند؟ آنها قبلاً برای یکی از باشگاه ها 175 میلیارد قیمت گذاشته اند اما مشتری پیدا نکرده اند. 100 تا 150 میلیارد به این بدهی اضافه کنید…

251 41