اخبار جامعه

سازمان ملل: با افزایش فقر در افغانستان، انگیزه کاشت تریاک بیشتر شده است

بر اساس گزارش سازمان ملل، تولید تریاک در افغانستان برای پنجمین سال متوالی به طور چشمگیری افزایش یافته است و به بیش از 6000 تن رسیده است.

به گزارش سایت افغانستان تایمز، بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، افغانستان 320 تن هروئین در سراسر جهان تولید می کند. همچنین 6800 تن تریاک در سال 2021 تولید کرد که 8 درصد بیشتر از سال قبل است.

بر اساس این گزارش، با افزایش قدرت توسط طالبان، بزرگترین تولید کننده تریاک کشور، عدم اطمینان در مورد این تجارت افزایش یافته است که منجر به افزایش قیمت تریاک شده است. علاوه بر این، با افزایش فقر در این کشور جنگ زده، انگیزه کاشت این دارو افزایش یافته است.

از آنجایی که کشاورزان شروع به کاشت خشخاش در نوامبر می کنند، برداشت تریاک در سال آینده به تصمیمات این ماه بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، درآمد حاصل از تریاک و مشتقات آن در سال جاری از 2.7 میلیارد دلار به 1.8 میلیارد دلار افزایش یافته است. مالیات رشد، تولید و قاچاق تریاک منابع بالقوه سود مالی برای بازیگران غیردولتی در کشور است.

در سال 2020، افغانستان حدود 85 درصد از تولید تریاک جهان را به خود اختصاص داده است. اقتصاد این کشور برای مدت طولانی به فروش تریاک وابسته است و ایالات متحده به مدت 20 سال نتوانسته است جلوی کشاورزی غیرقانونی در این کشور را بگیرد.

بر اساس این گزارش، اقتصاد مواد مخدر غیرقانونی به دلیل رشد قابل توجهی تولید مت آمفتامین در افغانستان در سال های اخیر پیچیده تر شده است. تقاضای بالای منطقه ای و جهانی برای مت آمفتامین، همراه با بازار اشباع مواد افیونی، می تواند تولید مت آمفتامین و سایر مواد مخدر مصنوعی را بیشتر گسترش دهد.

در آن گزارش، سازمان ملل متحد که نگران این موضوع است، از جامعه جهانی برای کمک «فوری» به مردم افغانستان خواسته است و گفته است که به عنوان یک کمک عمومی به سازمان ملل متحد، باید فورا خدمات اساسی را ارائه کند. از مردم افغانستان برای کاهش مداوم کشت، تولید و تقاضای مواد مخدر حمایت کنید.

انتهای پیام/