اخبار عمومی

مدیریت بحران و تصادف ١١٨ اتوبوس در جاده ها !

ابتدا همان وام خبری را نگه دارید: 118 تصادف اتوبوس در جاده های کشور رخ داده است
رئیس سازمان اورژانس کشور: امسال 118 تصادف اتوبوس در محورهای مواصلاتی کشور رخ داد که با توجه به اینکه هر اتوبوس بیش از 30 مصدوم، مجروح یا کشته دارد، رسیدن اورژانس و نیروهای امدادی و امدادرسانی زمان بر است.
در فاصله 40 تا 40 کیلومتری مناطق اورژانسی است، اما در صورت بروز حادثه ای دیگر، گاهی اوقات خدمات رسانی به مردم منطقه تا رسیدن آمبولانس به مقصد دشوار است.

تصادفات به دلیل ماهیت خاص خود هر از چند گاهی اتفاق می افتد، اما وقتی تصادفات از پرونده خارج می شود و تعداد آنها زیاد می شود، به نظر می رسد دیگر نمی توان آنها را تصادف محض نامید؟ مطمئناً یک مشکل کلیدی در چرخه رویداد وجود دارد که تعداد زیادی تصادف در دره یک کشور در یک دوره زمانی معین رخ می دهد!؟ به نظر من باید اول این مشکل حل بشه و به دنبال اضافه کردن مراکز اورژانسی نباشیم مثلا در این مورد خاص! برداشت و جمع بندی ریاست محترم اورژانس کشور در این مورد بیشتر برای روشن شدن صورت مشکل است تا رفع یک مورد بسیار فوری در کشور و نگاه از راه دور.

بنا به دستور وی در 4 ماه گذشته تصادفات اتوبوس ات که به طور میانگین هر ماه حدود 3 تصادف اتوبوس بوده و تعداد زیادی از اهالی روستا کشته و مجروح شده اند و خسارت قابل توجهی به ناموس وارد شده است. مردم روستا؟ یقیناً من به عنوان یک شهروند و معلم مدیریت بحران از رئیس اورژانس کشور که متولی امور اورژانس و برنامه ریزی کشور است، بسیار بیشتر از ذکر تعداد کم مراکز اورژانس در این مقوله انتظار دارم. ?

اول از همه شرایط جاده، شرایط فنی اتوبوس ها، صلاحیت رانندگان آنها، لاستیک ها و سرعت اتوبوس ها، روشنایی جاده ها و غیره. توصیه می کنم برای ایجاد مراکز بیشتر با همکاری سایر نوادگان به مسائلی از این دست توجه کنید. .؟

باز هم امیدوارم با کمک مدیران دیگر مشکل را حل کنید نه اینکه سوال را روشن کنید، یعنی ساده ترین مسیری را که به ذهن همه می رسد و برای چهار ماه باقی مانده امسال انتخاب کنید. از حداقل یک تصادف در اتوبوس جلوگیری کنید و تعداد زیادی را در کشور کشته و مجروح کنید!؟

در پایان از اورژانس ویژه کشور تشکر و قدردانی می کنم.

* استاد برجسته مهندسی سازه، مدیریت زلزله و بحران کشور و بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران ایران