اخبار جامعه

١۴٠ تصادف اتوبوسی در ٩ماهه اول سال/ کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش اورژانس 

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 140 تصادف اتوبوس و 120 مینی بوس رخ داد، گفت: در این مدت 580 هزار ماموریت ترافیکی انجام و 505 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم.

به گزارش خبر فوری، دکتر جعفر میعادفر با گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اورژانس کشور قدمتی 40 ساله دارد و در سال 1364 در کشور تأسیس شد. در زمان انقلاب اما حدود 20 پایگاه داشتیم و اورژانس فقط در چند شهر وجود داشت.

وی گفت: خوشبختانه در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اقدامات موثری انجام شده است. موتور اضطراری نیز بخشی از خدمات شهری را تامین می کند. ما همچنین تغییرات بزرگی در پاسخ 15 ایجاد کردیم.

میعادفر در خصوص این تغییرات اظهار داشت: پرستاران و پزشکان در دیسپاچ مستقر هستند و با وجود اینکه دائماً پاسخگوی سوالات همشهریان خود هستند، مشاوره اقدامات را نیز بر عهده دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در سال‌های اخیر ارجاع‌های تخصصی برای بیماران قلبی و مغزی ایجاد شده است تا علاوه بر پزشکان از قبل، متخصص قلب نیز در صورت ابتلا به آنها مراجعه کند. اقدامات موثر، ما می توانیم نوار را به کمک تشخیص یک متخصص قلب و عروق وصل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سالانه 4.5 میلیون ماموریت در کشور انجام می شود و حدود 1200 پایگاه اورژانس شهری و حدود 2 پایگاه جاده ای وجود دارد.

میعادفر در خصوص تعداد نیروهای موتوری اورژانس و فعالیت آنها گفت: اکثر اورژانس موتوری در تهران فعال هستند اما سایر شهرهای بزرگ نیز از این نوع خدمات برخوردارند. مراحل تهیه و خرید تقریباً 3 موتور لنس در حال انجام است که در اوایل سال 84 در کلانشهر فعال خواهیم شد. امیدواریم بخشی از مدیریت زمان که یکی از چالش های ماست برطرف شود.

میعادفر افزود: حدود 200 نوک نیزه در تهران فعال است که از این تعداد حدود 150 عدد همیشه فعال و 50 عدد موتور پشتیبانی هستند.

وی در خصوص توسعه اورژانس هوایی در کشور گفت: در ابتدا که اورژانس هوایی راه اندازی شد، بیشتر برای پوشش حوادث رانندگی و مناطق صعب العبور استفاده می شد. اما در حال حاضر با تغییر چیدمان و توسعه شهرها، این اورژانس بسیار موثر است، اورژانس هوایی در بحث برف و سیل و به خصوص انتقال مادران باردار بسیار کمک کننده بوده است. از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 مادر باردار با اورژانس هوایی از مناطق صعب العبور به مراکز درمانی منتقل شده اند.

میعادفر ادامه داد: پیش بینی می کنیم در ماه های آینده 70 پایگاه برای اورژانس هوایی داشته باشیم، البته هزینه های اورژانس هوایی زیاد است و نمی توان انتظار داشت در هر شهری پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم. اورژانس هوایی مانند اورژانس زمینی نیست و شعاع عملیاتی خاص خود را دارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: حدود 250 میلیارد تومان در 50 پایگاه برای اورژانس هوایی هزینه شده است و از دولت و مجلس می خواهیم برای اورژانس هوایی بودجه در نظر بگیرند.

میعادفر ادامه داد: اورژانس از ابتدای سال در سه ماهه نخست بیش از 3 هزار ماموریت هوایی انجام داده که 68 درصد آن مربوط به حوادث ترافیکی و غیرترافیکی بوده است.

وی در خصوص انتقال عضو پیوند شده با اورژانس هوایی گفت: یکی دیگر از ماموریت های اورژانس هوایی بحث انتقال اعضا برای اهدای عضو است که از ابتدای سال حدود 50 پرواز برای بحث عضو انجام شده است. اهدا.”

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره مهمترین چالش اورژانس کشور گفت: در اورژانس سه چالش اساسی داریم که بحث نیروی انسانی، آمبولانس و فضای فیزیکی چالش هایی است که در اورژانس با آن مواجه هستیم.

میعادفر ادامه داد: به دلیل نداشتن توان کار در مواقع اضطراری با کمبود ساعت کاری مواجه هستیم. البته امسال قرار است دوره های فوریت های پزشکی در دانشگاه های برتر کشور راه اندازی شود و مهمتر از آن جذب نیروهای بومی در شهرستان ها شود. در برخی کلانشهرها از شهرهای دیگر نیرو می آیند و گاهی به دلیل اینکه فرهنگ و زبان آن شهر را نمی دانیم با چالش مواجه می شویم.

وی در خصوص کمبود آمبولانس ادامه داد: حدود 4 سال پیش هیچ آمبولانس جدیدی به ناوگان اضافه نکردیم. ما 5500 آمبولانس داریم که 3000 دستگاه آن بیش از 14 سال عمر دارند. 350 آمبولانس از پنج تا شش سال عمر دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به موضوع اورژانس فیزیکی فضایی گفت: کلانشهر برای تامین مقدمات مشکل جدی داریم که بخشی از آن با اعتبارات دولتی و بخشی دیگر از سوی خیران و مدارس و بیمارستان ها قابل کمک است. ” کمک به ایجاد پایه های اضطراری نیز بسیار ارزشمند است.

میعادفر در خصوص تامین اعتبار کافی نیز اظهار داشت: مردم در زمان فوری با اورژانس تماس می گیرند و تعداد این افراد نیز مشخص نیست. در سطح جهان اعتبار فوریت های پزشکی به صورت عملکرد به عملکرد تخصیص می یابد، اما در ایران اینطور نیست که ما پیشنهاد بهبود روند تخصیص بودجه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 24 هزار نیروی فعال در اورژانس وجود دارد که 21 هزار نفر از آنها عملیاتی هستند، گفت: نیروهای اورژانس دیگری نیز در حال انجام وظیفه هستند. بنابراین اورژانس هیچ هزینه اضافی ندارد.

وی در خصوص حضور اورژانس در بحث واکسیناسیون گفت: اورژانس خدمات فوریت های پزشکی است اما واکسن نیاز به جهاد داشت. اورژانس نیز تصمیم گرفت وارد میدان شود. نزدیک به سه ماه اورژانس وارد بحث واکسیناسیون شد و پس از بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور، با مجوز وزیر بهداشت به ماموریت اصلی خود بازگشتیم و در حال حاضر در بحث واکسن فعال نیستیم. . . البته، در صورت نیاز، اکنون وارد آن بحث خواهیم شد.

میعادفر همچنین در سخنانی درباره مزایای اضطراری در 6 بهمن گفت: اورژانس در 5 بهمن ماه برای هر برنامه ای که شامل ستاد ولیعهد و دولت باشد آماده است و خودمان هماهنگی های لازم را انجام داده ایم.

وی درباره زمان رسیدن به بالین بیماران یا مصدومان نیز گفت: در شهرهای کوچک 8 دقیقه و در جاده ها 14 دقیقه به صحنه تصادف می رسیم. در 9 ماهه 580 هزار ماموریت ترافیکی داشتیم و 535 هزار نفر را به مراکز درمانی رساندیم. استان تهران بیشترین آمار تصادفات رانندگی را دارد.

وی گفت: در 9 ماهه امسال 140 تصادف اتوبوس و 120 مینی‌بوس رخ داده است و تصادفات رانندگی اصلا خوب نیست.

انتهای پیام/