اقتصادی

«امیکرون» سفرها را دوباره ممنوع می‌کند؟

پس از انتشار واکسن در کشور در اوایل آذرماه و کاهش ابتلا به بیماری‌های عروق کرونا، شاهد بازگشایی و کاهش چندین محدودیت از جمله ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های سفر، معرفی افراد به بسیاری از فعالیت‌های ممنوعه قبلی بودیم. کارت واکسن اما سوال اینجاست که آیا ظهور سویه جدیدی از ویروس تاج مرکب به نام آمیکرون که باعث نگرانی جهانی شده است، سفرهای داخلی و خارجی را محدود خواهد کرد؟

به گزارش خبر فوری، علیرغم توسعه و گسترش واکسن تاج در سراسر جهان، شیوع ویروس کرونا که سازمان بهداشت جهانی آن را “آمیکرون” نامیده و آن را خطرناک دانسته، محدودیت ها و ممنوعیت های تاج را در بسیاری از کشورها احیا کرده است. .

پیش از این شبکه خبری سیانان گزارش داده بود که اسپانیا و اتریش اولین موارد تنش را در 24 ساعت گذشته گزارش کرده اند و آلمان نیز اولین مورد ابتلا به سویه آمیکرون را در یک بیمار که به خارج از کشور سفر نکرده بود، تایید کرده است. استرالیا، اتریش، بلژیک، بوتسوانا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، هنگ کنگ، اسرائیل، ایتالیا، هلند، پرتغال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که موارد همیکرون دارند. آن را تایید کرده اند.

اکنون خبر شناسایی این ویروس در کشور باسک در منطقه ایران منتشر شده است. این موضوع باعث نگرانی کارشناسان بهداشتی در مورد ورود ویروس به کشور و بازگشایی و رفع ممنوعیت ها و محدودیت های مختلف شده است.

دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته علمی کشوری اپیدمیولوژی و تحقیقات مقابله با کووید 19، با بیان اینکه شناسایی نشدن Omicron به این معنا نیست که سویه هنوز وارد کشور نشده است، به خبر فوری گفت: وضعیتی وجود دارد. بازگشایی؛ زیرا هیچ کس بازگشایی آن را همزمان توصیه نمی کند.

وی افزود: لازم به ذکر است که سویه Omicron برخلاف سایر سویه ها ابتدا عوارض و تغییرات بیماریزایی و سرعت انتقال را به خود دید و سپس این عوارض را به این سویه نسبت دادند اما اکنون سویه ای پیدا شده است که تعداد زیادی جهش رخ داده است.” این سویه قبل از نشان دادن تغییرات در بیماری زایی یا انتقال، علائم یا حساسیت آن به واکسن شناسایی شده است و سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک اقدام احتیاطی اعلام کرده است که آن را به عنوان یک سویه ولگرد طبقه بندی کرده است. بنابراین ما هنوز در مورد آن نمی دانیم، اما جهش های زیادی در ویروس وجود دارد، بنابراین باید مراقب باشیم.

دبیر کمیته علمی کشوری اپیدمیولوژی و تحقیقات مقابله با کووید 19 ادامه داد: با بازگشایی مدارس، رویدادهای فرهنگی و ورزشی و غیره، مدارس بدتر و بدتر می شوند، ویروس جدید وارد چرخه ویروس کرونا شده است. جهان نیز در حال رشد است و نیاز به بازگشایی دارد. البته بررسی لزوماً به معنای بسته شدن نیست، بلکه ارزیابی وضعیت فعلی است، بلکه تعیین مجدد تغییرات احتمالی یا ادامه یا پایان آنهاست.

البته رضا نفیسی، رئیس مرکز حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران پیش از این درباره وضعیت کنونی ایران و جهان با توجه به شیوع ویروس کرونا به خبر فوری گفته بود. پروتکل‌های سطح ورودی جدیدی برای سویه جدید تاج «امیکرون» اعلام شده و کشورهای مختلف بر این اساس به کشورهای کم خطر، پرخطر و خاص تقسیم شده و محدودیت‌های خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. ویروس آمیکرون گسترش یافته است.

وی افزود: با پروتکل های جدید در صورتی که مسافری از کشور مقصد (کشوری که مسیر جدید کرونا در آن رایج است) که توسط وزارت بهداشت اعلام و به روز شده، قصد ورود به کشور را داشته باشد، محدودیت های جدیدی اعمال می شود.

اکنون با افزایش نگرانی ها در مورد سویه جدید ویروس تاج، باید دید که آیا محدودیت ها و ممنوعیت های سفر داخلی و خارجی کاهش می یابد یا آمیکرون به این ماه ها بازمی گردد.

انتهای پیام/