اخبار سلامت

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

با توجه به باغدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به آن نگاه می کنند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران از ارزش بالایی برخوردار است و بدن ابرقدرت ها و ستمگران را می لرزاند. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. برگردیم به هشت سال دفاع مقدس، خواهیم دید که در آن تاریخ هشت ساله چه کردیم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ همزمان انجام می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از تاج، دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جهان ما بی سابقه بود. در چه جنگ هایی نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن، مجروح و شهید بودند. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما یک جامعه موفق در سراسر جهان است. گوهر درخشان علم و دانش در کشور ما در جامعه پزشکی نهفته است. علاوه بر درمان بیماری ها در کشور ما، کشورهای اطراف نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متأسفانه قبل از کرونا در چندین نشریه، فضای مجازی و … شاهد بودیم که تیم پزشکی مورد حمله افراد ترسو قرار می گیرد. این حمله را هم از درون دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در تاج شکوفا شد. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به امکانات خود بسیار افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خوردند و در رسانه‌ها دیدیم که چه تعداد بیمار روی زمین مانده یا در بیمارستان بستری نشده‌اند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی فرار کرده‌اند. مریض است، اما تاج نقطه عطفی است و مایه مباهات تاریخ ماست، چرا که جامعه پزشکی و پرستاری از خود فداکاری و هویت نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود

عین الله گفت: با تشخیص بیماری عروق ویروس کرونا قلب، 70 درصد از ریه هایم را در بیمارستان مسیح دانشوری قربانی کردند. در عین حال به عنوان رئیس بیمارستان شاهد حضور پرستاران در کرونا بودیم، به خصوص در اوج مرداد که روزانه نزدیک به 50 هزار مورد، 700 فوت و 15 هزار بستری و 7 هزار و 8 هزار بستری در ICU داشتیم. نمی توانستیم یک لحظه استراحت کنیم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جان خود را فدا کردند.

وی گفت: امیدواریم هنرمندان و کارگردانان این فداکاری ها را به نمایش بگذارند تا مردم آن را ببینند. سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا دیده نمی شود. وزارت بهداشت هم حاضر است کمک کند و هزینه آن را بپردازد.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. نکته قابل تامل امروز بحث تخصص و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران قبل از ورود به یک رشته تخصصی باید آموزش ببینند. موضوع دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متاسفانه امروزه شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما از طرف پرستار آنها را به خانه افرادی می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کنند. این موضوع و شرایط باید ساماندهی شود. در تاج نیز در مواردی توانسته ایم از این طریق خدمات ارائه دهیم.

وی همچنین درباره هزینه های پرستاری گفت: در ابتدای کار به این موضوع کاملا اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواهش کردم این موضوع را پیگیری کند و به نتیجه برسد. با توجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت و حکم شرعی است، تداوم این امر ضروری است. از نظر تغییر شرایط هم افرادی آمدند و در شرایط تاج جان باختند و حالا که تاج سبک شده است باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث سلامت شهدا، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی با اشاره به لزوم آموزش مستمر گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم این کار را برعهده بگیرد. آموزش باید به روز شود. نکته دیگر بحث سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. برای درمان باید از سلامت معنوی استفاده کنیم.

وی گفت: موضوع مراقبت های پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری نیز مهم است. اطلاعات را از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت کنید و پرستار را به دست بیمار برسانید.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت خود را در بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر اصلاً غیر پرستاران در این بخش کار کنند، آنها را نمی پذیریم. اعتبارنامه نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستان ظرف 100 روز واکسینه شدند و به حدود 110 میلیون دوز واکسن رسیدیم که بی نظیر بود. هشتاد و شش درصد از جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. این با تلاش همه بوده و باعث افتخار بوده است.