اقتصادی

رانتی که صاحب ۳۰۰۰ واحد مسکن آنلاین به جیب زد!

دیروز گزارش شد که یک نفر در آنلاین 3000 مسکن دارد. یعنی در حالی که در اوایل دهه 90 ارزش این تعداد واحد کمتر از 80 میلیارد تن بود اما در حال حاضر به دلیل تملک این تعداد واحد از زیرساخت ها و امکانات دولتی حدود 3 میلیارد تن سرمایه دارد.

به گزارش خبر فوری، مشکل انباشته شدن واحدهای مسکن آنلاین توسط دلالان سالهاست که مطرح است. اعداد و ارقام قبلی متعلق به پادشاهان خانه های بیش از 200 یا 300 آنلاین شهر جدید پردیس به گوش رسید. مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس مردادماه سال جاری از خرید 700 واحد مسکن آنلاین توسط فردی خبر داد. اما اخیرا عده ای ابعاد جدیدی از واحدهای مسکن آنلاین را باز کردند.

به گفته رئیس شرکت عمران شهرهای جدید، یک نفر 3000 واحد مسکن آنلاین دارد. علیرضا جعفری البته به محل استقرار این واحدها اشاره ای نکرد اما شنیده می شود با توجه به تردد دلالان در شهر پردیس، احتمال می رود واحدهای مورد اشاره جعفری در این شهر مستقر باشند.

با توجه به احترام به اموال در اقتصاد کشور، شاید نتوان از شخصی که تعداد زیادی خانه دارد انتقاد کرد، اما چه توجیهی برای بسیاری از افراد برای خالی ماندن خانه هایشان وجود دارد؟ بر اساس آمار پنج سال پیش، 2.5 میلیون نفر در کشور خالی از سکنه وجود دارد و یک میلیون و 300 هزار خانوار در کشور به صورت دو خانوار در یک واحد مسکونی زندگی می کنند.

نکته دیگر این است که دلالان از ارزش افزوده واحدهای مسکن آنلاین بهره برده اند که قیمت آنها در 14 سال گذشته به دلیل زیرساخت ها، تسهیلات دولتی و تسهیلات آنها به طور مستمر افزایش یافته است. در اوایل دهه 90 عده ای مسکن آنلاین را 300 هزار مترمربع خریدند و اکنون بیش از 10 میلیون متر مربع را می فروشند.

حالا تصور کنید یک نفر با 3000 مسکن آنلاین چقدر درآمد داشته است. با فرض اینکه این واحدها در شهر جدید پردیس واقع شده و قیمت آنها بین 800 تا 1.2 میلیارد تومان باشد، معتقدیم قیمت هر واحد یک میلیارد تومان است. بر این اساس فردی که 3000 واحد را خریداری کرده، 3 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد. با این حال، در اوایل دهه 1990، او همه این واحدها را به قیمت کمتر از 80 میلیارد دلار خریداری کرد.

خردادماه سال گذشته شرکت های ساختمانی در چهار شهر پردیس، پرند، اندیشه و هشتگرد اعلام کردند از این پس کسانی که قصد خرید و سکونت در مسکن آنلاین را ندارند باید 20 درصد پرداخت کنند. یارانه دولت برای هزینه های ساخت و ساز؛ این تصمیم به مذاق دلالان پردیس خوش نیامد و توسط متقاضیان واقعی که به این تصمیم دولت اعتراض کردند، تحریک شد. البته در آن زمان گزارش شده بود که متقاضیان واقعی افزایش قیمتی نخواهند داشت.

انباشت سه هزار مسکن آنلاین توسط یک نفر و استمرار استفاده از ارزش افزوده این واحدها صاحبان این واحدها را نگه داشته است تا اینکه طرح مالیات مسکن خالی هنوز اجرایی نشده است. اما مؤسسه امور مالیاتی در 29 دی 1400 لیست منتشر شده از واحدهای خالی اما گفته می شود در حال حاضر حدود 12 هزار واحد در کشور وجود دارد که برای واحدهای خالی مالیات می گیرند. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی یک میلیون و 170 هزار خانه خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده است.

رعایت نکردن مبانی مالیاتی که سال هاست بحثی از آن مطرح نشده است، مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات مسکن لوکس و مالیات مسکن خالی، به اقتصاد مسکن ضربه می زند. اما در نتیجه رکود ساخت و ساز و کاهش ظرفیت متقاضیان مسکن واقعی، هر سال بر تعداد مستاجران افزوده می شود. طبق آمار تا سال 1388 حدود 42 درصد از جمعیت شهر تهران مستأجر بودند اما طبق آمارهای غیررسمی این رقم اکنون به بالای 50 درصد رسیده است.

کارشناسان می گویند که آزادسازی مسکن خالی گامی مهم در جهت تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد امید برای پایین ترین سطح جهان است. دهه هایی که گاهی مستاجر مادام العمر هستند و آدم باید 3000 واحد خالی ببیند!

انتهای پیام/