اقتصادی

ماموریت‌های جدید سازمان فضایی و ۴ ماهواره‌ای که در صف پرتاب قرار دارند

علیرغم موفقیت پرتاب ماهواره های کشور در صنعت فضایی و ماهواره های اصلی از سال 1988، ظرف 10 سال شورای عالی فضایی عالی ترین مرجع فضایی بود و قرار بود منابع مورد نیاز حوزه فضایی کشور را برای تسریع برنامه های فضایی فراهم کند. . در حالی که محققان این حوزه انتظار دارند با ساختار جدید سازمان فضایی و ماموریت های جدید آن با 4 ماهواره ساخت ایران در مدار باشند.

به گزارش خبر فوریفناوری فضایی مجموعه ای از دانش و فناوری های مرتبط با مطالعه فضای اطراف زمین و بیشتر فناوری های جدید مربوط به فضای تولید شده است که سپس در سایر فعالیت های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.

فناوری فضایی برای ساخت و پرتاب موشک‌های فضایی، ماهواره‌ها و کاوشگرهای سیاره‌ای در دوران اولیه فضا، تصویربرداری دیجیتال، طراحی و توسعه حسگرها و حسگرهای فضایی، سفر بین سیاره‌ای، مواد جدید و سفر فضایی انسان؛ اما امروزه فناوری فضایی در حال توسعه ناوبری فضایی، بهینه‌سازی سیستم‌ها، زیرسیستم‌های کوچک‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر، موتورهای فضایی جدیدتر، انرژی‌های جدید در فضا، زباله‌های فضایی (آوارهای مداری) و گردشگری فضایی، کشاورزی، محیط زیست پایدار و طبیعت است. حفاظت از منابع را یافته است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که فناوری فضایی راه خود را برای استفاده پاک‌تر از فضا در آینده پیدا خواهد کرد و کارخانه‌های مداری برای زباله‌های فضایی، داروها یا آلیاژهای خاص، هتل‌های فضایی، استعمار یا مسکن فضایی، آسانسورهای فضایی و ده‌ها مورد دیگر را تولید خواهد کرد. ایده های هیجان انگیز

ایران در حال حاضر یکی از 10 کشور دارای دانش فناوری فضایی و یازدهمین کشور جهان از نظر علم فضایی و اولین کشور منطقه است.

ایران پس از پرتاب ماهواره «امید» به عنوان اولین ماهواره ایران در ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ این روز را به عنوان «روز ملی فناوری فضایی» در تقویم کشور ثبت کرد.

فهرست دستاوردهای فناوری فضایی از سال 1988 تا 1993 به شرح زیر است:

سال 88
پرتاب موفقیت آمیز موشک کاوشگر 3 برای حمل بار بیولوژیکی شامل “لاک پشت”، “کرم”، “موش” و “نمونه های سلولی” اعلام شد. از دیگر دستاوردهای این فضا می توان به معرفی ماهواره طلوع، نمونه مهندسی ماهواره مصباح 2، نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی نوید علم و صنعت، نمونه اولیه ماهواره سیمرغ، موتور ماهواره بار و اولین مرکز پردازش تصاویر ماهواره ای ایران و … اشاره کرد. افتتاح آزمایشگاه ماهواره ای سه بعدی مجازی امسال کشور است.

سال 89
نمونه مهندسی چهار ماهواره «ظفر»، «رصد»، «فجر»، «دانشجو امیرکبیر» و نمونه مهندسی «موتور ماهواره B1 ماهواره» و «کاوشگر 4 زیست کپسول» ارائه شد.

دهه 90
ماهواره نوید با موفقیت به مدار پرتاب شد.

91 سال
مدل مهندسی ماهواره “ونوس” و مدل توسعه ماهواره “ونوس” معرفی شد و اولین میمون به فضا پرتاب شد. “خورشید” بازدیدکنندگان را با کاوشگر “پیونیر” خیس کرد که زنده به زمین بازگشت.

سال 92
«تدبیر» (دانشگاه علم و صنعت) و «خلیج فارس» (ساخت دانشگاه صنعتی مالک اشتر) دو ماهواره ارائه کردند. مهرماه امسال در هفته جهانی فضا دومین فضانورد ایرانی به نام «فرگام» با کاوشگر «تحقیقی» و گاز مایع به فضا پرتاب شد و این بار بیولوژیکی سالم به زمین بازگشت.

93
ماهواره ملی فجر با مدارگرد سفیر با موفقیت به مدار پرتاب شد و به زمین پرتاب شد و مراسم روز ملی فناوری فضایی دو هفته پس از پرتاب ماهواره فجر به فضا پرتاب شد. در آن روز نمایشگاهی از دستاوردهای ایران در فناوری فضایی در سال های اخیر برپا شد و آرایش فضاپیمای سرنشین دار ایران به نمایش درآمد.

سال 94
پژوهشگاه فضایی ایران با هدف حمایت از توسعه محصولات فضایی فاز اول مرکز تست و یکپارچه سازی سامانه های فضایی را راه اندازی کرده است.

سال 95
ماهواره مخابراتی «ونوس 1» معرفی شد.

سال ۹۷
ماهواره «پیام» دانشگاه صنعتی امیرکبیر بامداد 25 دی ماه سال جاری با ماهواره «سیمرغ» به فضا پرتاب شد، اما این شلیک ناموفق بود و ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت. چون سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره ناکافی بوده و به سرعت مورد نظر نرسیده و ماهواره در لحظه آخر در مدار قرار نگرفته است. این اولین تلاش برای ارسال آن از طریق یک ماهواره سه فاز بود که با شکست مواجه شد. طراحی این ماهواره از سال 1984 آغاز شد.

سال 98
ماهواره ظفر-1 در روز یکشنبه 11 فوریه 1998 به فضا پرتاب شد، اما در مدار قرار نگرفت و در نهایت در اقیانوس هند سقوط کرد.

سال 99

ماهواره “نور-1” اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران، صبح چهارشنبه 11 اردیبهشت 1378 با موفقیت توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کویر مرکزی ایران در مداری به طول 425 کیلومتر پرتاب شد. بگیر.

1400

موشک ماهواره بر سیمرغ روز پنجشنبه 30 ژانویه به فضا پرتاب شد اما نتوانست با سرعت کافی به مدار برسد. این موشک برای قرار گرفتن در مدار باید بیش از 7600 متر در ثانیه شتاب می گرفت اما به بیش از 7350 متر در ثانیه نمی رسید.

در این ماموریت اکتشافی فضایی، برای اولین بار سه بار تحقیقاتی در ارتفاع 470 کیلومتری و سرعت 7350 متر بر ثانیه به طور همزمان پرتاب شد.

پس از 10 سال و حفظ شورای عالی فضایی 4 ماهواره پیشگام

جلسه شورای عالی فضایی پس از 10 سال وقفه آذرماه امسال به ریاست وزرای دفاع، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت و امور خارجه و به ریاست سیدابراهیم رئیسی آیت اللهی رئیس جمهور برگزار شد. در این نشست، تسریع فضا، تقویت همگرایی و هم افزایی تمامی ارکان فعالان صنعتی و تمرکز بر دیپلماسی فضایی، کاربرد صنعت فضایی، دستیابی به اهداف برنامه های فضایی کشور، فراهم آوردن زمینه های لازم معیارهای. منابع برای تسریع برنامه ها فضا در دستور کار قرار گرفت.

این نشست طی 2 سال گذشته 4 ماهواره، بلوک انتقال مداری و موتور فضایی از مهمترین دستاوردهای صنعت فضایی کشور بوده و این 4 ماهواره که اغلب به نقطه پایانی رسیده اند در حال پرتاب هستند. خط

ماهواره ظفر 2

ماهواره «ظفر-2» نسخه پیشرفته تری از ماهواره «ظفر-1» است که در 20 بهمن 1377 با ماهواره سیمرغ به فضا پرتاب شد، اما سرعت تزریق آن امکان رسیدن به مدار را نداشت و نتوانست در مدار بماند. ظفر یک ماهواره سنجش از دور بود، پس از شکست 100 درصدی ماهواره ظفر-1، خبر ساخت ماهواره «ظفر 2» منتشر شد.

ساخت ماهواره ظفر حدود هشت سال پیش در دانشگاه علم و صنعت آغاز شد. در نتیجه سال ها تلاش دانشمندان فضایی، سرانجام ساخت ماهواره های ظفر-1 و 2 به پایان رسید. اولین نسخه این ماهواره با دوربین فیلمبرداری 25 متری به مدار پرتاب شد. ماهواره «ظفر-2» مجهز به دوربین 16 متری است و حدود 2 سال است که در میدان تیر قرار دارد.

ماهواره های زهره 1 و 2

ماهواره های Venus-1 و 2 آماده حضور در خط پرتاب هستند. ماهواره ونوس 1 به سفارش سازمان فضایی و توسط پژوهشکده سامانه های ماهواره ای پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است. این ماهواره به عنوان فاز اول طرح راهبردی دستیابی به ماهواره های مخابراتی عملیاتی ساخته شده و ماموریت آن مشخص شده است. این ماهواره در فوریه 2016 به فضا پرتاب شد و پنج سال است که در میدان تیر قرار دارد.

در پایان سال گذشته، ساخت ماهواره “ونوس-2” به پایان رسید و مراحل تحویل آژانس فضایی در حال انجام است. ساخت ماهواره مخابراتی «ناهید-2» در راستای نقشه راه فناوری فضایی کشور برای وارد کردن ماهواره مخابراتی به مدار زمین (مسیر زمین) است که توسط پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

پارس ماهواره-1

ماهواره پارس-1 تمامی تست های عملکردی و زیست محیطی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و در ژانویه 2016 به سازمان فضایی ایران تحویل داده شد. این ماهواره یک ماهواره تصویری است و اندازه گیری اولین قدم در طراحی و ساخت ماهواره های ماهواره ای است.

این ماهواره برای تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده های حسی داخلی و توسعه و آزمایش فناوری های پایه برای ماهواره های حسی و قسمت زمینی آنها طراحی و ساخته شده است.

ماموریت های جدید آژانس فضایی

در آذرماه امسال حسن سالاریه قائم مقام معاون برنامه ریزی و نظارت بر نخبگان و آینده نگر بنیاد ملی نخبگان دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و استاد تمام شد. آژانس فضایی ایران

در حکم وی وظایف جدیدی به وی محول شد:

* توسعه همکاری های بین بخشی برای تسریع در توسعه متوازن صنعت فضایی کشور
* فعال سازی دبیرخانه شورای عالی فضایی و تقسیم کار و نقشه برداری نهادی کلیه فعالان صنعت فضایی کشور.
* توسعه کاربردهای صنعت فضایی و سرریز فناوری فضایی به سایر صنایع کشور
* حداکثرسازی ظرفیت بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و تحقیقاتی برای تسریع در توسعه صنعت فضایی کشور.

انتهای پیام/