اخبار عمومی

آیت‌الله طالقانی اول انقلاب درباره حجاب چه گفت؟

یکی از مهمترین شایعاتی که جریان ضدانقلاب در سالهای رژیم جمهوری اسلامی با تیتر تنها آیت الله سید محمود طالقانی به گفته امام منتشر کرده است، اعلامیه است. خمینی علیه لزوم رعایت حجاب در حکومت اسلامی صحبت کرده است!

به گزارش خبر فوری، روزنامه «جوان» در ادامه نوشت: ماجرا اما با سخنرانی امام خمینی (ره) در 13 اسفند 57 در جمع کثیری از بانوان مدرسه فیضیه با موضوع «زن از منظر» آغاز شد. از اسلام.” «بعد از مداحی از زنان مسلمان انقلابی گفتند زنان فریب نخورند، زنان فکر نکنند این زنی است که باید آراسته شود، سرش را باز و برهنه کند! “این یک زن نیست…” (1)

دو روز بعد در روز سه شنبه 15 اسفند 57 امام در سخنرانی دیگری خطاب به فیضیه فرمودند: «در وزارت اسلامی گناهی نباشد، زنان برهنه به وزارتخانه های اسلامی نیایند، زنان بروند اما با حجاب. «سرکار رفتن، اما حجاب شرعی، حفظ حجاب شرعی».

فردای آن روز در حالی که سخنرانی امام از تلویزیون پخش می شد، تجمعات زیادی در سراسر کشور در حمایت از سخنرانی امام برگزار شد. اما در تهران علاوه بر راهپیمایی حامیان حجاب، راهپیمایی بر خلاف نظر امام و علیه حجاب برگزار شد که منجر به درگیری شدید بین موافقان و مخالفان حجاب شد! به این ترتیب از 16 اسفند روزنامه ها و مجلات موضع گیری در مورد حجاب را آغاز کردند. روزنامه‌ها و مجلات انقلابی موضع‌گیری‌های حامی حجاب را منتشر می‌کردند و روزنامه‌ها و مجلات ضدانقلاب مقالات و مصاحبه‌های ضد حجابی را منتشر می‌کردند.

روزنامه کیهان یکشنبه 20 اسفندماه 96 در گزارشی به موضوع حجاب پرداخته و با انعکاس مصاحبه ای که یک روز پس از فوت همسر آیت الله طالقانی انجام داده است، می افزاید: نه زنی. حجاب اسلامی نیست. اجبار!» آیت الله طالقانی در گفت وگویی گفت: پوشش زنان یک اصل قرآنی و اسلامی است و اگر بخواهیم از منظر اسلامی و ملی به بحث حجاب بپردازیم، یک موضوع سنتی و تاریخی است که در عمق تاریخ و تاریخ شرق ما مطرح شده است. حجاب به معنای عام مختص چاد و مقام خاص نیست، یعنی حفظ عفاف، حفظ حرمت و هویت زن که همیشه در ایران و کشورهای اسلامی و غیر اسلامی شرق وجود داشته است. این نص صریح قرآن است نه ما و نه زنانی که به این کتاب بزرگ بهشتی اعتقاد دارند نمی توانیم از آن فراتر برویم … حجاب یک حکم ضروری دین است منظور امامان و علما خانه دار بودن زن نیست. برای زنان مسلمان هم واجب نیست، چه چیزی واجب است؟ اینطور بودن…».

در واقع آیت الله طالقانی با تأکید بر اینکه حجاب، قانون و قانون اسلام برای زنان مسلمان است، بر اصل وجوب شرعی حجاب تأکید کرد. اما از آن زمان تاکنون همه پرسی ها و انتخابات مهمی برای تعیین نوع حکومت مانند مجلس خبرگان قانون اساسی برای تعیین قانون اساسی کشور و حجاب یا عدم حجاب در کشور به تصویب نرسیده است. بدون اینکه بپذیرم، حالا هیچکس زنان را مجبور به حجاب نمی کند! به این ترتیب آیت الله طالقانی با این گفتگو تا حد زیادی فضای جامعه را آرام کرد و البته امام نیز فردای آن روز 21 اسفند بر رویکرد آیت الله طالقانی پیرامون حجاب تاکید کردند. به این ترتیب اعتراض زنان معترض متوقف شد تا نوع حکومتی که فضا برای انتخابات فراهم شود مشخص شود و با طی مراحل قانونی به مردم نسبت به اجرای احکام اسلامی نظر داده شود. کم نیستند که با ایجاد آشفتگی و کمپینگ خیابانی می خواهند نظر خود را به اکثر زنان تحمیل کنند!

منابع:

۱- صحیفه امام (ره)، جلد ۶، ص ۳۰۱

۲- صحیفه امام، ج ۶، ص ۳۲۸ و ۳۲۹

انتهای پیام/