اقتصادی

تولید صنعتی داروی درمان اعتیاد و کاهش وسوسه به مواد مخدر و الکل در کشور

تا پیش از این داروی ترک اعتیاد در یکی از شرکت های آمریکایی تولید می شد که حتی به نفع کشورهای منطقه نبود، اما یکی از شرکت های مبتنی بر دانش ایرانی موفق شد این دارو را با قیمت ارزان تری تولید کند. نسبت به نمونه خارجی

مشکات در ترکمنستان، یکی از محققان این حوزه نانوپزشکی در گفت وگو با خبر فوری.او گفت: «مواد مخدر یک ماده مخدر عجیب و غریب است.

وی به عنوان نمونه مشابه، داروی گران قیمت تولید شده توسط یک شرکت آمریکایی را ذکر کرد و خاطرنشان کرد: این دارو نه تنها دارو را به ایران وارد می کند، بلکه به نفع کشورهای منطقه است. از این دارو هستند.

وی گفت: این شرکت پس از یک دهه تحقیق و توسعه توانسته این محصول را تولید و به بازار عرضه کند و نتایج خوبی نیز حاصل شده است به طوری که در حال حاضر بسیاری از بیماران این دارو را دارند.

وی نوع تزریقی این دارو را تشریح کرد و با بیان اینکه این دارو ماهی یک بار تزریق می شود، فرد را از مصرف مواد در امان نگه می دارد تا بیماران در صورت مصرف مواد دچار سرخوشی نشوند، تصریح کرد: این دارو هر ماه یک بار تزریق می شود. این به این دلیل است که دارو گیرنده های مواد افیونی را مهار و مسدود می کند، بنابراین نمی توان دارو را روی آن گیرنده ها قرار داد.

وی گفت: مواد مخدر به سمت تولید صنعتی آمده است. نمونه خارجی این دارو با قیمت 30 میلیون تومان اما نمونه داخلی با قیمت 2 میلیون تومان عرضه می شود.

ترکمن به مکانیسم اثر این دارو اشاره کرد و توضیح داد: این دارو دو کار را انجام می دهد، یکی کاهش و از بین بردن وسوسه مصرف دارو به طوری که فرد از بوی دارو دچار حالت تهوع شود.

وی انسداد مغز را دومین عملکرد دارو دانست و ادامه داد: اعتیاد یک بیماری مزمن عود کننده است و با توجه به شرایط این بیماران امکان لغزیدن به درون آنها و در نهایت وسوسه شدن فرد وجود دارد. و به عود بیماری برگردند، اما اگر این بیماران وسوسه شوند که این دارو را مصرف کنند و به دارو روی بیاورند، دلسوزی نخواهند داشت، بنابراین این دارو از اعتیاد و عود آن جلوگیری می کند.

به گفته این محقق، این دارو برای توقف مصرف تریاک یا «افیونی» مانند تریاک، شیره، مرفین، هروئین، اکسی کدون تجویز می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از این دارو برای ترک اعتیاد به شیشه استفاده می شود، گفت: داروهایی مانند شیشه و آمفتامین ها از جمله مشوق ها هستند و مطالعات زیادی در دنیا درباره تاثیر این دارو بر وابستگی به این مواد محرک انجام شده است. در حال انجام است، اما اثرات دقیق آن گزارش نشده است و بیشتر اثرات این دارو روی مواد افیونی است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، بیشترین تعداد معتادان به مواد افیونی در حوزه مواد افیونی است، اگرچه ممکن است فجایع ناشی از استفاده از مشوق ها بیشتر باشد، اما هم در ایران و هم در سطح بین المللی میزان و شیوع مصرف مواد مخدر است. ترکمانیان گفت. مواد افیونی در معتادان بیشتر دیده می شود.

وی افزود: بسیاری از بیماران معتاد همزمان معتاد می شوند که این نیز اعتیاد به تریاک و مشروبات الکلی است و مصرف این دارو بهترین گزینه برای این دسته از بیماران است. این دارو در درمان اعتیاد به الکل نیز کاربرد دارد.

انتهای پیام/