اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

روشهای جلوگیری از سرمازدگی درختان بادام

باغداری و محافظت از درختان یکی از زیر شاخته‌های کشاورزی است که به علاوه لذت‌های فراوان، این شغل دردسرهایی نیز دارد. سرمازدگی باغ یکی از مشکلات شایعی است که در فصل‌های مختلف به خصوص زمستان رخ می‌دهد. جلوگیری از سرما زدگی باغ یکی از واجب‌ترین کارهایی است که باید برای محافظت از باغ خود انجام دهید تا دچار ضررهای هنگفت نشوید. سرمازدگی یکی از عوامل خسارت‌زا برای باغ و درختان به شمار می‌آید که باید برای جلوگیری از آن از روش‌های پیشگیرانه استفاده کرد. شرکت مهندسی کشاورزی نهال رویش برای شما راه‌حل‌هایی دارد تا با استفاده از آن از سرمازدگی درختان جلوگیری کنید و دیگر نگران سرمای فصول نباشید. پس حتما تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

در چه دمایی درختان دچار یخ‌زدگی می‌شوند

اگر بخواهیم از یخ‌زدگی درختان جلوگیری کنیم، ابتدا باید بدانیم برای چه دمایی باید چاره اندیشی کنیم و برای چه دمایی باید آماده شویم. دمای پایینی که برای چند ساعت ادامه داشته باشد، می‌تواند به بخش‌های مختلف درختانِ باغ مانند شکوفه‌ها، برگ‌ها، ساقه‌ها، شاخه‌ها یا حتی ریشه‌ها آسیب برساند. معمولا یخ‌زدگی درختان در دمای ۰ (صفر) تا -۵ (منفی پنج) درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود. دمای پایین‌تر از این محدوده سبب منجمد شدن آب موجود در بافت گیاه و تبدیل شدن آن‌ها به کریستال‌های یخ می‌شود. این کریستال‌های به دیواره بافت‌های گیاهی فشار آورده و باعث آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند.

سرمای بهاره چگونه به درختان آسیب وارد میکند؟

عوامل مختلفی در میزان آسیب رسانی سرمای بهاره به درختان تاثیرگذار است. که ۳ مورد از مهم ترین آنها:

  • شرایط درونی شکوفه ها عامل ایجاد مقاومت متفاوتی در برابر سرما میشود.
  • وضعیت گل روی درخت و میزان رشد آن
  • نوع رقم درختان و شکوفه ها

حداقل دمای قابل تحمل برای درختان بادام در مرحله ی غنچه بسته ۴٫۵- درجه ی سانتیگراد است. اگر گل باز شده باشد حداقل دمای قابل تحمل به ۳- درجه ی سانتیگراد میرسد. اگر میوه تازه و سبز باشد این دما به ۱- درجه ی سانتیگراد میرسد. همانطور که دیدید هرچه از مرحله ی غنچه ی بسته به سمت رسیدن میوه ها نزدیک تر شدیم تحمل سرمایی کاهش یافت. زمان تشکیل چغاله درخت حساس ترین وضعیت نسبت به سرما را دارد. بنابراین اگر در زمان تشکیل میوه، باغ دچار سرمازدگی شود؛ خسارات وارده ۵ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

اگر قصد خرید نهال بادام یا کسب اطلاع از قیمت نهال بادام را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان  تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

مقاومت ارقام مختلف بادام به سرما

ارقام مختلف درخت بادام مقاومت های متفاوتی نسبت به سرما از خود نشان میدهند. عوامل متعددی نیز در این امر دخیل هستند.
از جمله تفاوت در شکل ظاهری گلها؛ رقم بومی مناطق سردسیر باشد یا خیر؟ همگی عوامل درونی هستند که در میزان آسیب دیدگی درختان و خسارت به باغ تاثیرگذارند.