اقتصادی

قیمت مسکن کاهش یافته است/سایت‌ها تنش ایجاد نکنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر بازار مسکن، مراکز آماری و برخی افراد غیرکارشناس هیاهو ایجاد نکند، می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن را داشت، اما نمی‌توان انتظار افت شدید داشت.

مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با خبر فوری، با بیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی متوسط ​​قیمت مسکن در تهران حدود 32 میلیون مترمربع در هر متر مربع است، اما میانگین قیمت عرضه شده در مراکز خرید بیش از 50 میلیون متر مربع است، اظهار کرد: قیمت مسکن در شهر تهران حدود 32 میلیون متر مربع است. یعنی هرکسی قیمت خانه خود را تعیین می کند و مدیران این سیستم ها هیچ کنترلی روی آن ندارند. بارها اعلام کرده ایم که نرخ های خودسرانه در بازار مسکن تنش ایجاد می کند، اما همچنان شاهد قیمت های کاذب در سامانه های املاک هستیم.

قیمت مسکن در دو هفته گذشته نیم درصد کاهش یافته است

وی افزود: خوشبختانه در ماه های اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. بیشتر این آرامش به دلیل راه اندازی نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز کاهش یافته است و بررسی های ما نشان می دهد که قیمت مسکن در تهران در دو هفته اخیر حدود نیم درصد کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آرامش کنونی در بازار مسکن باید با همدلی شهروندان و مسئولان حفظ شود، گفت: معمولاً سه گروه غیرکارشناس، مراکز آمار و سامانه های فروش ملک به بازار املاک فشار وارد می کنند. ” درخواست ما این است که افراد غیر متخصص از انجام مصاحبه های پر استرس رسانه ای خودداری کنند. سیستم‌های فروش گاهی اوقات فقط به تأثیر و علاقه خود فکر می‌کنند و برایشان مهم نیست که با پیش‌بینی نرخ‌های نجومی چه اتفاقی برای بازار می‌افتد.

کاهش ضریب امنیت معاملات از طریق سیستم های فروش خانه

خسروی تاکید کرد که یکی از پرطرفدارترین سامانه های فروش ملک را تحریم کردیم. حدود 50 نفر به دلایل مختلف از این سایت شکایت کردند. به عنوان مثال می گویند قرارداد سیستمی موردی با دوری از مشاوران املاک منعقد می شود که ضریب امنیت را بسیار کاهش می دهد. البته این سایت تکذیب شد اما در هر صورت این شکایات برای ما ارسال شد. ما بر اساس تعامل بودیم و اعلام کردیم که برای مذاکره می آیند اما نیامدند. اما آنچه مردم را در مورد این سیستم ها آزار می دهد، پیش بینی قیمت های قدیمی است که منجر به افزایش قیمت مسکن می شود.

وی گفت: برخی سایت ها رقابت کاذبی را در بازار مسکن ایجاد کرده اند. هرکس وارد تلفن همراه شود و ببیند همسایه متری خانه اش را متری 40 میلیون گذاشته است، متری 45 میلیون هم می گذارد. نفر سوم 50 میلیون تومان در کوچه فرعی می گذارد و این روند صعودی ادامه دارد. این موضوع باید رسیدگی شود.

کاهش قابل توجه قیمت مسکن بعید است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی می توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت، تصریح کرد: همانطور که پس از افزایش قیمت ها انتظار افزایش قیمت وجود ندارد، به خودی خود اینگونه است. انتظار سقوط خشونت آمیز را نداشته باشید. زمانی که بازار مسکن به ثبات رسید، افزایش قدرت خرید متقاضیان در آینده اتفاق خوبی است. با طرح نهضت ملی مسکن انتظار داریم عرضه و تقاضا به تعادل برسد و قیمت ها منطقی باشد.

ما به طرح نهضت ملی مسکن خوشبین هستیم

خسرویک با بیان اینکه قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با ظرفیت مردم همخوانی ندارد، تصریح کرد: دولت باید منابع بیشتری را به این طرح اختصاص دهد و بانک ها نیز به تکلیف قانونی برای تخصیص سالانه 360 میلیارد تومان بایگانی عمل کنند. به این پروژه در حال حاضر هر از چند گاهی 40 میلیون برگه غذا از متقاضیان خواسته می شود. اگر مردم چنین پولی داشتند، اصلاً مجبور نبودند وارد این طرح شوند.

وی گفت: در عین حال به عزم آقای رئیسی اعتقاد دارم و اطمینان دارم اگر دولت قول ساخت سالانه یک میلیون خانه بدهد، به این وعده عمل خواهد کرد. آقای رئیسی مال چند سال پیش است و می دانم که در تمام سطوح مسکن، از قانون نظارت گرفته تا ساماندهی بازار و افزایش ساخت و ساز، دغدغه و برنامه دارد.

انتهای پیام/