اقتصادی

برنامه‌های وزارت علوم برای تحقق شعار سال/۳ راهکار برای افزایش دوبرابری تعداد دانش‌بنیان‌ها

معاون فناوری و نوآوری، حذف بروکراسی، تغییر قوانین و تسهیل صدور مجوز را از جمله راهکارهای تحقق شعار سالانه و دو برابر شدن تعداد شرکت های دانش بنیان دانست.

دکتر علی خیرالدین در گفت وگو با خبر فوری رهبر انقلاب با اشاره به نامگذاری سال 1401 به عنوان سال «تولید، دانش بنیان، اشتغالزایی» افزودند: «کارفرمایان» نشان دادند که مسئولان باید به این بخش از اقتصاد دانش بنیان توجه ویژه داشته باشند. .

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان یکی از مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: نیازمندیم.

خیرالدین با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر دو برابر شدن تعداد بنگاه های دانش بنیان گفت: در این راستا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه های ویژه ای از جمله حمایت از تولیدات بنگاه های دانش بنیان را در دستور کار دارد. .

وی ادامه داد: از یک طرف ایده های فناورانه با چهار سطح فناورانه (TRL) باید به نمونه های آزمایشگاهی خود ارائه شود و سپس این نمونه ها در پارک های علم و فناوری به نمونه های نیمه صنعتی و در نهایت تولید انبوه برسد که در این راستا وزارتخانه نقش دارد به ویژه در زمینه رشد و تولید شرکت های دانش بنیان بسیار مهم است و ما باید بازیگر این عرصه باشیم.

معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این وزارتخانه برنامه های متعددی را در دستور کار دارد، گفت: معاونت علمی در تسهیل و ارتقای اکوسیستم فناوری و نوآوری نقش دارد. در کشور و در این راستا به دنبال تعامل ملی و بین المللی هستیم.

خیرالدین تعداد پارک های علم و فناوری کشور را 49 پارک عنوان کرد و گفت: باید تعداد آنها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری 1700 شرکت است که باید توسط وزارت علوم مدیریت شود، ابراز امیدواری کرد با حمایت شرکت های دانش بنیان زمینه اشتغال فارغ التحصیلان در کشور فراهم شود. . حذف شده.

ارائه کمک مالی فناوری برای توسعه فناوری

خیرالدین خاطرنشان کرد: ایجاد حدود 400 هزار شغل به صورت مستقیم توسط شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر علوم جایزه «بورسیه فناوری» را نمونه ای از این برنامه ها برشمرد و یادآور شد: در این دوره به دانشجویان تحصیلات تکمیلی با پایان نامه و رساله دکتری بین 10 تا 80 میلیون تومان کمک هزینه تعلق می گیرد.

وی اعطای بورسیه فناوری به دانشجویان فارغ التحصیل برای تولید پایان نامه و رساله دکتری را تولید فناوری دانست و گفت: همچنین اجرای طرح «دستیار فناوری» از 3 ماه پیش آغاز شد و پارک های علم و فناوری مشغول پذیرش دانشجو هستند. بودن.

خیرالدین تصریح کرد: در این طرح دانشگاه ها دانشجویان علاقه مند به فناوری را به پارک های علم و فناوری معرفی می کنند و این دسته از دانشجویان به مدت 6 ماه حقوق دریافت می کنند.

به گفته وی، دانشجویان مقطع کارشناسی یک میلیون تومان، کارشناسی ارشد 2 میلیون تومان و دکتری 3 میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد.

وی افزود: اجرای این طرح دانش آموزان را برای ورود به محیط کار آماده می کند.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان شرکت های دانش بنیان

معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم یادآور شد: همچنین طرح بورسیه دانشجویان در شرکت های دانش بنیان از دیگر طرح های وزارت علوم است که در آن شرکت های دانش بنیان برای ارائه بورسیه به دانشجویان ترغیب می شوند. اجرای این طرح از یک سو کار آنها را مشخص می کند و از سوی دیگر دانش آموزانی را در نواحی صنعتی تربیت می کند.

خیرالدین ادامه داد: هدف ما از اجرای این طرح این است که با ایجاد مراکز به ویژه پردیس های علمی به توسعه اشتغال دانش بنیان کمک کنیم.

وی تاکید کرد: اجرای این پردیس ها منجر به ایجاد شرکت های دانش بنیان و در نهایت اشتغال خواهد شد.

توافق نامه هایی برای رفع بحران اعتباری

معاون وزیر علوم در پاسخ به سوال این وزارتخانه درباره اقداماتی که برای توسعه فعالیت های کسب و کار دانش بنیان با افزایش جزئی اعتبارات پارک های علم و فناوری صورت می گیرد، گفت: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در کنار علم و فناوری قرار گرفته است. . و فناوری زیر مجموعه معاونت فناوری وزارت علوم اعتبار خوبی دارد، فعلاً نمی توانم بگویم، اما میزان آن قابل توجه است.

وی با تاکید بر اینکه این اعتبارات علاوه بر بودجه پارک است، افزود: در ابتدا اعتبارات پارک 9 درصد افزایش یافت اما این رقم در مجلس افزایش بیشتری داشته است.

علاوه بر این، گرنت فناوری می تواند حامی بخش خصوصی مانند صندوق های پژوهش و فناوری، بخش خصوصی و شرکت های بزرگی مانند سایپا و ایران خودرو باشد و امیدواریم حمایت های بیشتری از شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امسال یقین داریم تولید; دانش بنیان که از آن به عنوان سال اشتغال زایی یاد می کنیم، موجب رشد خوبی در حوزه فناوری و افزایش گفتمان کشور در زمینه فناوری و نوآوری خواهد شد. در روزهای اخیر مسئولان و رئیس جمهور تصمیم به تکمیل و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و اکوسیستم نوآوری و فناوری گرفتند.

دو چالش اصلی مبتنی بر دانش

معاون نوآوری و فناوری وزیر کشور، حوزه های کشاورزی، صنعت ساختمان و نفت را به عنوان حوزه های فناوری اولویت دار در کشور معرفی کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم طرحی را برای ورود و حمایت شرکت های بزرگ دانش بنیان به این حوزه ها راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به بازدید از شرکت های دانش بنیان گفت: در این بازدیدها شاهد بودیم که شرکت های دانش بنیان با دو چالش عمده نقدینگی و فروش محصولات دانش بنیان مواجه هستند.

خیرالدین گفت: متاسفانه نظام سنتی اقتصاد در پذیرش محصولات دانش بنیان با مشکل مواجه است و از سوی دیگر صدور مجوزهای لازم برای عرضه محصولات شرکت های دانش بنیان زمان بر است. بنابراین شرکت ها به ۲ تا ۳ سال زمان نیاز دارند تا مجوز فروش محصولات خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: بنابراین برای دستیابی به اهداف تعیین شده از سوی مدیرعامل برای دو برابر شدن تعداد شرکت های دانش بنیان، نیازمند حذف بروکراسی، تغییر قوانین و تسهیل صدور مجوز هستیم.

انتهای پیام/