اقتصادی

برنامه بانک مرکزی جهت تلاش در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقش محصولات دانش بنیان در اقتصاد ملی و حمایت جدی شبکه بانکی در این حوزه گفت: اگر.

به گزارش خبر فوری، علی صالح آبادی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و لزوم جلوگیری از پولشویی، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که پولشویی مشکلی را حل نمی کند و کاملاً درست است. به عنوان مثال، اگر محصولی بدون توجه به میزان پولی که به واحد اختصاص داده شده، توجیه مالی نداشته باشد، باز هم تولید آن بهینه نخواهد بود. بنابراین محصولی که صرفه اقتصادی نداشته باشد و از فناوری و دانش درستی بهره نبرد، البته هر چقدر هم که پول پاشی شود، در نهایت به هدف مورد نیاز نخواهد رسید.

وی گفت: عوامل زیادی بر تولید تأثیر می گذارد. بنابراین باید توجیه اقتصادی تولید را در نظر گرفت.

وی افزود: البته در عین حال باید در نظر داشت که با تخصیص اعتبارات هدفمند می توان رونق تولید را رقم زد. برای توضیح این موضوع باید بگویم که سال گذشته مقوله تامین مالی زنجیره تولید را آغاز کردیم تا بتوان از ابزارهای اعتباری برای تحرک تولید استفاده کرد و امسال نیز این مقوله به قوت خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که بانک‌ها می‌توانند در سیاست‌های اعتباری خود در نظر بگیرند، توجه به دو دسته اعتبار و وثیقه است. «به همین دلیل است.

صالح آبادی افزود: در توضیح این موضوع مثالی می زنم. مثلاً وقتی یک شرکت تولیدی نیاز به پول دارد، می خواهد با مراجعه به بانک و پرداخت اصل پول، پول را جمع آوری کند. مثلاً فرض کنید یک شرکت خودروسازی می خواهد با مراجعه به بانک و پرداخت پول به یک شرکت فولادی برای تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت خودرو، سرمایه در گردش خود را افزایش دهد. حال خودروساز به جای دریافت پول از بانک می تواند به بانک مراجعه کرده و به جای ارائه وجه به شرکت دیگری، ضمانت های لازم را در بانک بگذارد و اوراق بهادار را بگیرد و به سازنده یا شرکت دیگری ارائه کند، سپس از آنجا. شرکت دیگری به شرکت دیگری که موادی را که باید مجددا ارسال شود، تامین می کند.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بنابراین به جای تبادل پول بین تولیدکنندگان، اوراق بین آنها رد و بدل می شود و البته این اوراق توسط بانک ها ضمانت می شود و اگر یک دایره تولیدی نیاز به نقدینگی داشته باشد، می تواند این اوراق را روی آن بگذارد. بازار سرمایه در یک و دریافت پول خود را.

وی افزود: در چنین شرایطی می توان با پول کمتری تولید را آغاز کرد. بنابراین می توان از چنین ارزش هایی در راستای زنجیره تولید استفاده کرد و چرخه تولید را با منابع مالی کمتر آغاز کرد.

حمایت بانک مرکزی از کسب و کارهای دانش بنیان

صالح آبادی با اشاره به یارانه بانک‌های دانش‌بنیان در سال گذشته، گفت: طی ده ماه بیش از 50 میلیارد خرید تسهیلات دانش‌بنیان در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است. و حدود 1200 شرکت دانش بنیان توانستند از منابع مالی بانک ها استفاده کنند.

وی گفت: امسال ما همچنان به حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان ادامه می دهیم و سیستم بانکی را به ادامه این مسیر تشویق می کنیم.

وی محصولات دانش بنیان را با کیفیت خواند و گفت: اهمیت این حوزه در این است که محصولات دانش بنیان از کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی برخوردار باشند. لذا بر اساس دستورات مقام معظم رهبری و با در نظر گرفتن نقش محصولات دانش بنیان در اقتصاد ملی، در نظر داریم از این حوزه به طور جدی حفاظت کنیم.

کنترل رشد نقدینگی نقش مهمی در حفظ ارزش پول ملی دارد

رئیس کل بانک مرکزی ثبات و آرامش بازار ارز را در حفظ ارزش پول ملی بسیار مهم و موثر دانست و ثبات بازار را یکی از آن عوامل و البته پایه پولی و نقدینگی دانست. برای حفظ ارزش کشور پول ملی مهم است. بنابراین لازم است نقدینگی با شرایط اقتصادی همسو شود، زیرا کنترل رشد نقدینگی نقش مهمی در حفظ ارزش پول ملی دارد.

وی افزود: این یکی از موضوعاتی است که از سال گذشته شروع کردیم و امسال نیز این کار را ادامه خواهیم داد. در رابطه با تناسب نقدینگی با اقتصاد کشور باید اشاره کنم که این بخش به انضباط مالی دولت و ارتباط آن با نظام بانکی اشاره دارد و البته بخشی دیگر به ارتباط بانک مرکزی و بانک مرکزی می پردازد. . بانک ها.

رئیس شورای پول و اعتبار خواستار اصلاح اساسی در رابطه بانک مرکزی با دولت در سال جاری شد و گفت: علاوه بر این، ارتباط بانک مرکزی با بانک ها نیز نیاز به اصلاح دارد، بنابراین بانک ها باید انضباط داشته باشند. ” بر این اساس دریافت و کشف پول از منابع بانک مرکزی باید آخرین راه حل یک بانک باشد. بنابراین بانک ها باید تراز نقدینگی خود را در نظر بگیرند و برای این منظور برنامه های مشخصی داریم که امسال اجرایی می شود و امیدواریم با اجرای این طرح ها آرامش بر اقتصاد کشور حاکم شود.

انتهای پیام/