اخبار جامعه

بررسی سلامت ۴۰ میلیون ایرانی با پرونده «سلامت خانواده» / اجرای برنامه در ۹۱ شهر

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۳۲ شهر جدید در فاز دوم به برنامه «سلامت خانواده» اضافه شدند، گفت: احتمالا تا پایان سال بتوانیم تحت عنوان فازهای مختلف برنامه «سلامت خانواده» به بیش از ۱۰۰ شهر برسیم.

دکتر حسین فرشیدی در گفت‌وگو با خبر فوری، درباره آخرین اخبار از برنامه سلامت خانواده (پزشکی خانواده)، گفت: الان تقریبا امکان ارجاع بیمار در تمام کشور فراهم شده است. تاکنون در ۵۹ شهر بر این موضوع تمرکز شده بود اما اخیرا ۳۲ شهر جدید نیز در فاز دوم به برنامه «سلامت خانواده» اضافه شد.

وی افزود: در این شهرها بیمار در صورت لزوم از خانه‌های بهداشت به مراکز جامع خدمات سلامت و سپس به بیمارستان ارجاع داده می‌شود اما در مورد بیمارستان‌ها هنوز مشکلاتی داریم در واقع برخی از بیمارستان‌ها شلوغ هستند و برخی از متخصصین از این سیستم استفاده نمی‌کنند.

او با تاکید بر اینکه همه ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت دارند، بیان کرد: الان با هر کد ملی اطلاعات افراد مشخص می‌شود اما اینکه افراد ذیل همین سیستم به مراکز درمانی مراجعه کنند، مهم است. اکنون ۳۲ میلیون جمعیت روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ما کاملا به سامانه متصل هستند و ۶ میلیون هم در ۵۹ شهر قبلی تحت پوشش کامل بودند.

وی با تاکید بر اینکه مجموع این ۴۰ میلیون نفر کسانی هستند که با سیستم پزشکی خانواده بررسی می‌شوند، اظهار کرد: امکان «ارجاع» برقرار است، اما خود فرد باید به ما مراجعه کند. اگر در موضوع خودمراقبتی فرهنگسازی کنیم این مشکل هم برطرف می‌شود. متاسفانه این چالش و ضعف در شهرهای بزرگ بیشتر است.

فرشیدی با بیان اینکه تعداد مراقبین سلامت در شهرهایی که به برنامه «سلامت خانواده» اضافه شدند، افزایش یافته است، تصریح کرد: این کار از این جهت انجام شد تا اگر تعداد مراجعین افزایش یافت، مراقب هم مرتبا کار پیگیری را انجام دهد. خوشبختانه استان‌ها برای اجرای برنامه در این ۳۲ شهر آمادگی دارند و به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم اختیار داده شده که کمبود مراقبان سلامت را توسط شرکت‌ها به شکل برون سپاری، خرید خدمت کنند.

فرشیدی با تاکید بر اینکه فعلا برای اجرای طرح مشکل مالی وجود ندارد، گفت: فکر می‌کنم تا پایان سال بتوانیم تحت عنوان فازهای مختلف برنامه «سلامت خانواده» به بیش از ۱۰۰ شهر برسیم.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.