اقتصادی

مصرف کمتر آب در تولید هندوانه نسبت به سایر محصولات کشاورزی

جالیزی مدیرکل دفتر سبزی و نباتات جهاد کشاورزی گفت: آبی که برای تولید هندوانه استفاده می شود در بسیاری از موارد لبوهای شور و شور است که نمی توان از آن برای آشامیدن و حتی در صنعت بدون درمان استفاده کرد، بنابراین هندوانه بسیار کمتر از سایرین است. محصولات کشاورزی و میوه ها آب مصرف می کنند.

در گفت و گو با حسین اصغری خبر فوری، سالانه چند هندوانه در کشور تولید می شود و کدام استان ها بیشترین تولید هندوانه را دارند؟ وی با بیان اینکه در برداشت سال 1393 – 1391 سطح زیر کشت هندوانه آبی کشور بیش از 131 هزار هکتار بوده و میزان تولید آن 3.6 میلیون تن بوده است، در فاصله سال های 1400 تا 1399 به حدود 81 هزار هکتار با تولید حدود 3.2 میلیون هکتار رسیده است. تن آره.

وی ادامه داد: متوسط ​​عملکرد از حدود 27.5 تن در سال 1391 به حدود 39.5 تن در سال 1400 افزایش یافت. در همان دوره 10 ساله که میانگین عملکرد 43 درصد افزایش یافت، سطح زیر کشت نیز حدود 50000 هکتار (تقریباً 40 درصد) کاهش یافت. با این کاهش سطح، با استفاده از روش ها و تکنیک های جدید، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، نیازهای داخلی و بازارهای صادراتی نیز تامین شده است.

مدیرکل دفتر فرآورده های علوفه ای و نساجی وزارت جهادکشاورزی افزود: مهمترین استان های تولید کننده هندوانه سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، فارس، هرمزگ، خوزستان و خراسان رضوی هستند.

آیا تولید هندوانه پاسخگوی این سوال است که آیا تولید در کشور صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ وی بیان کرد: هندوانه دارای سیستم ریشه ای قوی و کامل است و از آنجایی که ریشه های عمیقی دارد، مقاوم به خشکی بوده و استفاده بهینه از آب را در کشت آن افزایش می دهد. بنابراین امکان کاشت در فصل خشک وجود دارد.

اصغری تصریح کرد: هندوانه به دلیل کوتاه بودن فصل رشد، مدت کوتاهی زمین را اشغال می کند و در نتیجه از تعداد دوره های آبیاری و میزان آب مصرفی کاسته می شود.

هندوانه نسبت به سایر محصولات کشاورزی آب کمتری مصرف می کند

وی با بیان اینکه کیفیت آب مصرفی برای تولید هندوانه در آب های کشاورزی در بسیاری از موارد شور و شور است و بدون تصفیه در صنعت و حتی صنعت قابل استفاده نیست، گفت: بنابراین آب هندوانه نسبت به سایر محصولات کشاورزی بسیار کمتر است. و میوه ها او انجام می دهد.

یک کیلو هندوانه 200 لیتر آب مصرف می کند

مسئولان وزارت جهادکشاورزی ادامه دادند: طی بررسی های انجام شده میزان آب مصرفی به ازای هر کیلوگرم محصول هندوانه حدود 200 لیتر است. یعنی در هر مترمکعب آب حدود پنج کیلو محصول تولید می شود، اما تلاش برای بهبود بهره وری آب با افزایش تولید در واحد سطح و کاهش تقاضای آب با مصرف بهینه منابع آب و مدیریت از جمله توسعه سیستم آبیاری محلی و استفاده از نشاء است. ، استفاده از مالچ، استفاده از بذر اصلاح شده، زمان کشت هندوانه مدام به روزهای خنک و بارانی سال تغییر می کند.

هندوانه فقط یک محصول تابستانی نیست

به گفته اصغری هندوانه صیفی جات نیست اما در تمام فصول سال تولید می شود: هوای خنک و بارانی و در تابستان 47 درصد هندوانه در کشور تولید و به بازار عرضه می شود.

پیش بینی تولید 3.2 میلیون تن هندوانه برای سال برداشت

به گفته وی، با توجه به خشکسالی مداوم، 1401 تا 1400 در سال برداشت در 77 هزار هکتار با تولید 3.2 میلیون تن کشت می شود. البته تحقق تولید تابستانه (کشت بهاره) منوط به تامین منابع آبی در مناطق زیر کشت وزارت نیرو است.

وی همچنین به میزان صادرات هندوانه اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر (1399-1398) متوسط ​​صادرات هندوانه 730 هزار تن با ارزش صادرات 168 میلیون دلار و در سال 1400 902 هزار تن (با احتساب خربزه) با ارزش صادرات 208 میلیون دلار بوده است که ارز قابل توجهی برای کشور بوده است.

ظرفیت صادرات هندوانه به ترکیه حدود 100 کامیون در روز است

مدیر دفتر علوفه و فرآورده های نساجی وزارت جهاد کشاورزی به اینکه روزانه بیش از 700 کانتینر به ترکیه صادر می شود، این خبر چقدر صحت دارد؟ وی گفت: اظهار نظر در مورد صادرات بر عهده گمرک است و مشخص است که هر گونه استعلام از آن مرجع انجام شود. بر اساس اعلام دفتر امور تره بار و نباتات، میانگین کل صادرات در سال 1400 بالغ بر 208 میلیون دلار و ظرفیت صادرات هندوانه به ترکیه حدود 100 کامیون در روز است و صادرات 700 کانتینر واقعی به نظر می رسد.

انتهای پیام/