اقتصادی

طالبی ساوه با ۵۰ درصد مصرف آب کمتر تولید شد

خبر فوری / مرکزی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: امسال کشت طالبی در زیر آبیاری پلاستیکی ناب تیپ در این شهرستان بیش از 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.

محمودرضا خلیلی در گفت وگو با خبر فوری، اظهار کرد: کار جمع آوری خربزه در بیش از 2700 هکتار در این شهرستان به تازگی آغاز شده و حدود دو ماه به طول می انجامد.

وی میانگین تولید طالبی در این شهرستان را حدود 22 تن در هکتار پیش بینی کرد و افزود: امسال پیش بینی می شود حدود 60 هزار تن از مزارع این شهرستان برداشت شود که تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد. .

ساوه با بیان اینکه این شهرستان بزرگترین تولید کننده طالبی در کشور است، خاطرنشان کرد: کیفیت و ماندگاری بالا طالبی ساوه و همچنین طعم، عطر و شیرینی مطبوع آن، منظم بودن خطوط طالبی و عطر بهتر در مقایسه با آن است. شهرت طالبی ساوه به دیگر آهنگ های تولید شده در کشور در نقاط مختلف کشور و همچنین در سراسر جهان می رسد.

خلیلی ارقام ورامین و فلات را مهم ترین محصولات طالبی ساوه برشمرد و افزود: در کشت طالبی بارندگی بر عملکرد تولید تأثیر می گذارد و به دلیل عدم بارندگی قابل توجه در سال جاری خسارت کمتری به مزارع طالبی وارد شد. بارندگی های بهاره حتی به میوه های تولیدی نیز خسارت وارد می کند اما امسال خسارت به محصول طالبی نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه امسال قیمت میوه ها افزایش چشمگیری داشته است، خاطرنشان کرد: قیمت میوه هایی مانند هندوانه و طالبی نسبت به سایر میوه ها کمتر است و با توجه به گرانی میوه درختان، محصولاتی مانند طالبی و هندوانه می تواند موثر باشد. در دادن میوه به مردم

وی همچنین با هدف مدیریت مصرف آب به کشت طالبی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: بیش از 60 درصد سطح کاشت طالبی با پلاستیک و نوار قطره ای و مابقی آبیاری می شود. به طور سنتی کشت می شود و زیر آب است.

خلیلی خاطرنشان کرد: کار زیر پلاستیک باعث ایجاد شرایط علمی در کشاورزی و جلوگیری از مصرف زیاد آب می شود. در این نوع کشاورزی شرایط برای تولید طالبی با آب قابل قبول فراهم شده است.

وی گفت: با کشت محصولات پلاستیکی می توان بیش از 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد و علاوه بر کاهش آفات و بیماری ها، عملکرد تولید را نیز به میزان قابل توجهی افزایش داد.

مسئولان جهاد کشاورزی ساوه همچنین تامین سموم دفع آفات در صیفی جات را یکی از مشکلات خربزه کاران عنوان و اضافه کردند: خربزه صیفی یکی از آلوده ترین محصولات در بین آفات کشاورزی است که استفاده از آن را می طلبد. آفت کش ها، اما گران قیمت و کیفیت پایینی دارند. برخی از سموم باعث ایجاد ناآرامی در میان تولیدکنندگان طالبی شده است.

وی بیان کرد: کیفیت پایین سموم به دلیل مواد اولیه است، هر چه مواد اولیه کیفیت بالاتری داشته باشد سمومی که تولید می کنند نیز کیفیت بالاتری دارد. به کشاورزان توصیه می شود از سموم با برندهای معتبر استفاده کنند زیرا سموم تولید شده در کارخانه های مختلف از نظر قیمت و کیفیت یکنواخت نیستند.

انتهای پیام