اخبار جامعه

فوت سالانه ۲۰۰ نفر در انتظار کلیه و ۴۰ نفر در انتظار کبد/اهدای قلب برای تامین معیشت صحت ندارد

خبر فوری/ خراسان رضوی رئیس واحد فرزندخواندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سالانه بین 200 تا 300 نفر در لیست انتظار کلیه و بین 40 تا 50 نفر در لیست انتظار کبدی جان خود را از دست می دهند، گفت: 70 درصد خانواده های مرگ مغزی موافق هستند. برای اهدای عضو، اما 30 درصد ناراضی هستند.

ابراهیم خالقی در نشست خبری به مناسبت روز ملی اهدای عضو در بیمارستان پیوند منتصریه گفت: آنها همچنین کلیه، کبد، قرنیه، قلب، ریه، پوست و لوزالمعده و همچنین پیوند کلیه و کبد و پیوند کلیه، کبد، قرنیه، قلب، ریه، پانکراس و کلیه را به طور همزمان داشتند. پیوند پانکراس در سال 1980، کمترین تعداد با سه پیوند. اهدا کنندگان و 6 گیرنده و بیشترین تعداد آن در سال 1400 با 131 اهدا کننده و 683 گیرنده بوده است.

وی افزود: در سال 1377 تعداد اهداها 125 نفر بود اما در سال 1378 این رقم به دلیل بحران تاج و کاهش عروق کرونا ویروس و همچنین الزام به رعایت دستورالعمل های بهداشتی به 53 مورد رسید؛ البته در سال 1400 وضعیت بهتر شد

خالقی ادامه داد: در سال 1400، 97 پیوند کلیه، 89 پیوند کبد، 232 پیوند قرنیه، 215 پیوند پوست و 18 پیوند قلب و در همان سال 13 پیوند کلیه و 15 پیوند کبد در سایر استان ها انجام دادیم. همچنین از ابتدای سال 1401 تاکنون 114 عضو از 27 بیمار مرگ مغزی شامل 12 پیوند کلیه، 10 پیوند کبد، 48 پیوند قرنیه، سه پیوند قلب، یک پیوند پانکراس و یک پیوند کلیه و پانکراس داشته ایم. در یک زمان. . همچنین در این مدت 2 مورد بیماری کلیوی و 11 مورد بیماری کبدی در سایر استان ها داشتیم.

وی تاکید کرد که پیوند هیچ تعطیلی یا تعطیل رسمی ندارد. به عنوان مثال دو مورد مرگ مغزی در روز عید فطر رخ داد که در آن اعضای بدن چهار بیمار نیازمند عضو از مرگ حتمی نجات یافتند.

رئیس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اجازه خانواده حتی در صورت دادن کارت به یکی از اعضای متوفی الزامی است و تا زمانی که رضایت نامه تکمیل نشود، عمل اهدا و پیوند انجام نمی شود. با این حال، تا کنون هیچ کس نتوانسته است راه حل کامل را ارسال کند، که عجیب نیست.

وی افزود: متأسفانه برخی رسانه های داخلی و خارجی موضوع قاچاق اعضای بدن را تیتر می کنند و اینکه فردی دلش را برای امرار معاش خانواده می فروشد نه برای دزدی، صحت ندارد. ما نباید تحت تأثیر اخبار نادرست باشیم. در حالی که ما از رسانه های دشمن انتظاری نداریم، انتظار نداریم رسانه هایمان اطلاعات نادرست منتشر کنند.

دکتر محسن علی اکبریان رئیس بیمارستان منتصریه نیز در این نشست گفت: 31 اردیبهشت ماه با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو به عنوان روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است. بیمارستان دیالیز و پیوند اعضا منتصریه از سال 1380 در زمینه پیوند کبد، کلیه و پانکراس فعالیت می کند و یکی از مراکز درمانی پیشرو در کشور است.

وی افزود: برخی اعضا از جمله کبد به بیمارستان نمازی شیراز، قلب، ریه و پوست به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و قرنیه نیز به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) مشهد فرستاده می شود. نه فقط پیوند روده در مشهد این کار را کردند. اگرچه موارد بحرانی کمی گزارش شده است، اما این نوع پیوند فقط در شیراز انجام می شود.

علی اکبریان بیان کرد: بیمارستان منتصریه شرق کشور در زمینه پیوند اعضا فعال است. بیش از 90 درصد پیوند کلیه از اهداکنندگان مرگ مغزی انجام می شود و پیوند کبد زنده فقط از بستگان انجام می شود. در مشهد، این پیوند 100 درصد عامل مرگ مغزی و در شهرهایی مانند شیراز، درصد کمی از اهداکنندگان زنده را تشکیل می دهد.

رئیس بیمارستان منتصریه ادامه داد: هر چه فرهنگ اهدای عضو را ترویج دهیم، نگرانی در بین بیماران نیازمند به اعضا و خانواده آنها کمتر می شود و می توانیم مانند آلمان باشیم که هیچ دغدغه ای در این زمینه ندارد.

علی اکبریان خاطرنشان کرد: اگرچه تعداد پیوندهای کبد در سال 99 به زیر 40 مورد کاهش یافت، اما این رقم در سال 1400 به بیش از 90 مورد رسید و منجر به بالاترین آمار در سال شد.

وی تاکید کرد: کسانی که بر اثر بیماری عروق کرونا ویروس قلب جان خود را از دست می دهند، نمی توانند عضو اهدا کنند و مبتلایان به بیماری عروق کرونا ویروس قلب که نیاز به عضو دارند، باید پس از بهبودی، عضو خود را درخواست کنند.

رئیس بیمارستان منتصریه گفت: در رسانه های دشمن اخبار کذبی مبنی بر دریافت پول از خیرین منتشر شد که صحت ندارد و اگر موردی هم باشد ربطی به مرگ مغزی ندارد و نباید باج گیری از دشمنان کرد. فیلمی ساخته شده است و این غیرممکن است، زیرا قلب یک عضو ضروری است و اهدای آن باعث مرگ می شود – شاید در مورد برخی از اعضا و حتی در مورد کلیه ها، اما ما نباید تحت تأثیر اخبار نادرست قرار بگیریم. فضای مجازی

علی اکبریان اظهار داشت: وی در فرآیند مطالعه و تایید مرگ مغزی بسیار تخصصی است و این مرگ زمانی توسط پزشک تایید می شود که در سلول های مغز ایست غیر قابل برگشت داشته باشد. در این راستا 4 متخصص جراحی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و ایمونولوژی نظر خود را اعلام می کنند و پس از تایید نهایی نماینده پزشکی قانونی، رضایت خانواده گرفته می شود و عضو بیمار مغزی فوت شده خارج می شود.

رئیس بیمارستان منتصریه پس از شیراز و تهران با بیان اینکه مشهد بزرگترین اهدای عضو در کشور را دارد، گفت: بیمارستان منتصریه علاوه بر خدمات درمانی، خدمات آموزشی و پژوهشی و همچنین مرکز تحقیقات پیوند را نیز ارائه می‌کند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز برای تحقیقات تخصصی بیشتر در این زمینه در این بیمارستان فعال شده است.

از بیماران پیوندی پولی دریافت نمی شود

وی افزود: در بیمارستان منتصریه اقدامات قابل توجهی در خصوص پیوند اعضا انجام شده است و علیرغم هزینه بالای پیوند اعضا، هیچ پولی از بیماران پیوند دریافت نمی شود. اگرچه هزینه پیوند بسیار بالاست اما با کمک وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تمامی این هزینه ها برای بیماران رایگان تامین می شود.

هر فردی که در مغز کشته می شود بین یک تا هشت بیمار را با مرگ حتمی نجات می دهد

محمود موحدی، رئیس دفتر مشارکت مردمی شورای شهر بیمارستان منتصریه نیز در این نشست گفت: هستند. حتی در امان از مرگ.

وی افزود: خداوند سرنوشت برخی از این بیماران را با عاقبت برخی دیگر پیوند داده است و در صورت فوت خانواده هر یک از جان باختگان بین یک تا هشت نفر از مرگ حتمی نجات یافته و به زندگی عادی خود باز می گردند.

انتهای پیام/