اقتصادی

سیستان و بلوچستان، صدرنشین جذب سرمایه خارجی

در سال 1400 حجم سرمایه گذاری خارجی در صنعت، معدن و تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبل 52.2 درصد افزایش یافت که سیستان و بلوچستان نیز بیشترین سرمایه را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبر فوری، آمار سالانه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می دهد که در سال گذشته 260 سرمایه گذاری خارجی به ارزش هفت میلیارد دلار در سراسر کشور تصویب شده که از این تعداد 154 مورد حجم سرمایه گذاری کل طرح ها بوده است. 59 میلیون دلار و 758 میلیون دلار یعنی 59 درصد و 53 درصد از کل به ترتیب مربوط به صنعت، معدن و تجارت بوده است.

بر اساس این آمار، سرمایه گذاری خارجی مصوب در این دوره نسبت به مدت مشابه سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال 1399 با افت 2.5 درصدی همراه بوده که از نظر ارزشی 52.2 درصد و سهم پروژه ها در این بخش 5.2 درصد افزایش یافته است. تجارت 2.6٪.

مهم ترین گروه های کالایی

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی در دوره مورد بررسی 2 میلیارد و 212 میلیون دلار در گروه های شیمیایی و فرآورده سازی، ساخت فرآورده های کک پالایشی نفت و سوخت هسته ای بوده است. بیش از 690 میلیون دلار ، ساخت بیش از 240 تجهیزات رادیویی، تلویزیونی و ارتباطی و ساخت فلزات اساسی با بیش از 228 میلیون دلار.

سیستان و بلوچستان پیشرو در جذب سرمایه خارجی

این در حالی است که استان های سیستان و بلوچستان 64، البرز 13، بوشهر 11، کرمان 7 و تهران 5 درصد از سرمایه گذاری خارجی مصوب خود را در بخش های معدن، معدن و تجارت جذب کرده اند.

سرمایه گذاری خارجی تایید شده شامل کلیه درخواست ها از جمله سرمایه گذاری برای ایجاد پروژه های جدید، خرید سهام شرکت های موجود و همچنین سرمایه گذاری خارجی در قالب قرارداد می باشد.

انتهای پیام/