اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

لنت ترمز چند کیلومتر کار می کند؟

لنت های ترمز بخشی جدایی ناپذیر از سیستم ترمز خودرو شما هستند و بین لنت ترمز و درام ترمز قرار دارند.

لنت‌های ترمز داخل کالیپر ترمز قرار می‌گیرند و وقتی روی پدال ترمز خود را فشار می‌دهید، کالیپر به لنت‌های ترمز فشار وارد می‌کند که روی دیسک ترمز (روتور ترمز) می‌بندند تا سرعت لاستیک‌ها کاهش یابد.

بدون بهترین مارک لنت ترمز، سایر عناصر سیستم ترمز شما مانند دیسک های ترمز، کالیپرها و روتورها می توانند به سرعت شروع به فرسودگی کنند.

متأسفانه، با گذشت زمان، هر لنت ترمز شروع به فرسودگی می کند و برای اطمینان از اینکه سیستم ترمز شما به خوبی کار می کند، باید به طور دوره ای تعویض شود.

چرا لنت ترمز فرسوده می شود؟

به یاد داشته باشید، این اصطکاک ناشی از لنت ترمز و روتور ترمز است که سرعت وسیله نقلیه شما را کاهش می دهد. و هنگامی که لنت های ترمز به مرور زمان به طور مداوم به روتورهای شما ساییده می شوند، به آرامی شروع به فرسودگی می کنند.

توجه: سایش روتور بسیار کندتر از سایش لنت ترمز اتفاق می افتد. اگر متوجه گرد و غبار سیاه روی چرخ‌های ماشین خود شده‌اید، احتمالاً این گرد و غبار ترمز از لنت ترمز شماست نه روتور.

لنت ترمز چقدر دوام می آورد؟

در واقع هیچ پاسخ استانداردی برای این سوال وجود ندارد.

بسیاری از سازندگان خودرو تخمین می زنند که لنت ترمز می تواند بین 20000 تا 70000 کیلومتر دوام بیاورد. با این حال، به طور متوسط، اکثر دارندگان خودرو پس از طی حدود 20000 کیلومتر لنت ترمز خود را تعویض می کنند.

بنابراین، چرا یک لنت ترمز فقط در 20000 کیلومتر فرسوده می شود، در حالی که یکی دیگر تا 70000 می رود؟

طول عمر لنت ترمز شما می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد:

عواملی که بر طول عمر لنت ترمز شما تأثیر می گذارد

در اینجا مهم ترین عواملی هستند که بر عمر لنت تأثیر می گذارند:

  1. عادات رانندگی

فرض کنید در بزرگراه هستید و با سرعت 70 کیلومتر در ساعت رانندگی می کنید که ناگهان سرعت ماشین جلوی شما کاهش می یابد.

احتمالاً فوراً پدال ترمز خود را به شدت فشار می دهید تا به سرعت خود را متوقف کنید، درست است؟

برخوردهایی از این دست می تواند آسیب جدی به لنت ترمز شما وارد کند.

وقتی سریع رانندگی می‌کنید و ناگهان به ترمز می‌زنید، وسیله نقلیه شما برای توقف نیاز به نیروی توقف زیادی دارد. این به راحتی می تواند باعث افزایش سایش ترمز شود.

آهسته تر رانندگی کردن ماشین به این معنی است که لنت ترمز شما مجبور نیست نیروی زیادی برای توقف وسیله نقلیه شما اعمال کند – و به دلیل کاهش سایش ترمز می توانید انتظار داشته باشید لنت ترمز شما بیشتر دوام بیاورد.

  1. نوع لنت ترمز

نوع لنت ترمزی که استفاده می کنید نیز نقش مهمی در طول عمر آنها دارد. سه نوع اصلی لنت ترمز وجود دارد که از مواد مختلف لنت ترمز استفاده می کنند. به عنوان مثال، ماشین شما ممکن است از یک لنت ترمز ارگانیک، یک لنت ترمز نیمه فلزی یا حتی لنت ترمز سرامیکی استفاده کند.

لنت های ترمز ارگانیک از مواد ترمز مانند شیشه، فیبر، کربن، لاستیک و کولار مخلوط با رزین ساخته شده اند. آنها کمترین طول عمر را در بین هر سه نوع لنت ترمز دارند و به راحتی در معرض محو شدن ترمز قرار می گیرند.

لنت های نیمه فلزی (لنت ترمز فلزی) برای عملکرد با دوام بیشتر و واکنش ترمز بسیار بهتر نسبت به لنت های ارگانیک ساخته شده اند. می توانید انتظار داشته باشید که یک پد نیمه فلزی حدود 50000 کیلومتر دوام بیاورد.

سیستم های ترمز لنت سرامیکی خودرو در خودروهای لوکس یافت می شوند و برای ترمزگیری راحت طراحی شده اند. ترمزهای سرامیکی کربنی برای استفاده در شرایط با کارایی بالا در نظر گرفته نشده اند، اما طول عمر بالایی در حدود 70000 کیلومتر دارند.

  1. نوع انتقال

گیربکس ماشین شما چه ربطی به لنت ترمز دارد؟

اگر نوع گیربکس مناسبی دارید، احتمالاً می توانید عمر لنت ترمز خود را افزایش دهید.

صاحبان خودروهایی که سیستم‌های انتقال دستی دارند، مجبور نیستند هنگام کاهش سرعت فقط به لنت ترمز اعتماد کنند. فرآیندی به نام ترمز موتور به آن‌ها اجازه می‌دهد به جای فعال کردن لنت‌های ترمز و فرسودگی آن‌ها، با کم کردن دنده سرعت خود را کاهش دهند.

توجه: اگر خودرویی دارید که از سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده می کند، استفاده از ترمز موتور توصیه نمی شود زیرا ممکن است در نهایت به سیستم انتقال آسیب وارد کنید.

  1. محیط رانندگی شما

ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوید، اما مکانی که در آن زندگی می‌کنید (و مهمتر از آن، جایی که رانندگی می‌کنید) می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عمر لنت ترمز شما داشته باشد.

در مورد آن فکر کنید.

اگر در یک منطقه تپه‌ای زندگی می‌کنید، همه صعودها و سقوط‌هایی که با آن مواجه می‌شوید، شما را مجبور می‌کند بیشتر از زمین‌های نسبتاً صاف از ترمز استفاده کنید. حتی شرایط ترافیک سنگین معمولی نیز می‌تواند لنت‌های ترمز شما را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا مجبور هستید به طور مکرر به استارت زدن و توقف ادامه دهید.

  1. وضعیت روتورها و کالیپرهای ترمز

لنت های ترمز شما به گونه ای طراحی شده اند که با سایر اجزای ترمز مانند روتورها و کالیپرها کار کنند.

اگر روتورها و کالیپرهای ترمز شما در وضعیت خوبی نباشند، به راحتی می توانند روی لنت ترمز شما تأثیر بگذارند. گیرکردن کالیپر ترمز یا چرخاندن چرخنده می تواند باعث شود که لنت ترمز شما زودتر از حد معمول فرسوده شود.

چرا این اتفاق می افتد؟

وقتی کالیپر ترمز گیر کرده اید، لنت ترمز شما به طور کامل از روتور ترمز جدا نمی شود – بنابراین همیشه با لنت های ترمز کمی درگیر رانندگی خواهید کرد.

چگونه می دانید که کولیس گیر کرده اید؟

اگر متوجه بوی سوختگی از چرخ‌های خود شدید، می‌تواند نشانه‌ای از گیرکردن کالیپر ترمز باشد.

از سوی دیگر، روتور تاب برداشته می‌تواند باعث شود که ترمزهای شما دچار لرزش شوند و کارایی کمتری داشته باشند، که در نهایت باعث از کار افتادن سیستم ترمز شما می‌شود.