اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

استفاده از آب پخت و پز برای کود دهی و تغذیه گیاهان

آیا می دانید که آب برای پخت سبزیجات می‌تواند برای آبیاری و کوددهی همزمان گیاهان گلدانی استفاده شود؟ در اینجا نکاتی درباره نحوه استفاده مجدد از آب آشپزی و تغذیه باغچه خانه آورده شده است:

بسیاری از عادات روزانه ما منجر به تولید زباله‌های مهم و غیرقابل بازیافت می‌شود. ردپای زیست محیطی انتخاب‌هایی که ما هر روز انجام می‌دهیم می‌تواند قابل توجه باشد، بنابراین خوب است بدانیم چگونه می‌توانیم از برخی از بقایا با ویژگی‌هایی که شاید کمی شناخته شده‌اند استفاده کنیم. برخی اقدامات احتیاطی وجود دارد که می‌تواند در عمل اعمال شود که شامل صرفه جویی در انرژی و منابع است. یکی از آنها استفاده مجدد از آب برای پخت سبزیجات سرشار از مواد مغذی، آماده جذب، آبیاری و کوددهی همزمان گیاهان گلدانی است.

کوددهی غنی از مواد مغذی

تغذیه غنی و کارآمد به لطف استفاده از آب برای پختن سبزیجاتی که هر روز می‌خوریم امکان پذیر است. این آب سرشار از عناصر کمیاب آزاد شده از سبزیجات مشابه و همچنین نمک‌های معدنی و ویتامین‌ها است.

 وقتی سبزیجات را می‌پزیم برخی از این مواد در آب پخت باقی می‌مانند، به همین دلیل استفاده از این مایع مغذی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی ایده خوبی است. آب آشپزی مخصوصاً برای گیاهان گلدانی مناسب است، زیرا از آنجا که خاک غنی برای رشد ندارند به مزایای این مواد غنی نیاز دارند.

چگونه می‌توان از آب پخت سبزیجات برای کوددهی گیاهان استفاده کرد؟

در صورت امکان آب آشپزی سبزیجات باید سازگار با محیط زیست باشد. برای اطمینان از این که به گیاهان آب مفید می‌دهیم، باید مطمئن شویم که سبزیجاتی که آماده می‌کنیم با آفت کش ها درمان نمی‌شوند. زیرا آفت کش ها عمدتاً برای سلامتی ما و متعاقباً برای گلدان‌های ما مضر می باشند.

علاوه بر این، شستن سبزیجات حتی با دقت، اکثر آفت کش های سیستماتیک (آن‌هایی که به برگ و میوه راه یافته‌اند) را از بین نمی‌برد. با این حال، ما نباید فکر کنیم که آب سبزیجات پخته شده یک کود واقعی است. بلکه ترکیبی از نمک‌های معدنی، عناصر کمیاب و برخی از مولکول‌های آلی است. این کوددهی را انجام میدهیم تا گیاهانی با طراوت تر و سرزنده تری داشته باشیم مانند گل ها و گیاهان آپارتمانی ای که در بازار گل ها وجود دارند.

اما اگر گیاه آپارتمانی ندارید و قصد خرید آن را دارید، نیازی نیست که حتما تا بازار گل بروید و گیاه را خریداری کنید. میتوانید با مراجعه به لینک زیر گل و گیاهان آپارتمانی خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید و در آینده برای تقویت آن از آب پخت و پز خود نیز استفاده کنید تا گیاهانتان شاداب و سلامت باقی بماند.

https://b2n.ir/z66117

استفاده از آب پخت سبزیجات برای آبیاری گیاهان و صرفه جویی در مصرف آب

استفاده از آب برای پخت سبزیجات موجب صرفه جویی در هزینه می‌شود و برای محیط زیست مفید است. محاسبه ساده است: تصور کنید سبزیجات را سه بار در هفته بپزید و هر بار حدود دو لیتر آب استفاده کنید. به این ترتیب ما هفته‌ای حدود 6 لیتر آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی یا باغ‌های کوچک سبزیجات، در حیاط یا بالکن دریافت می‌کنیم.

یک اقدام کوچک که شامل صرفه جویی چند لیتری آب است، اما در مقیاس بزرگتر در یک دوره طولانی مدت تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.

نکاتی جهت داشتن بهترین آب برای کوددهی

برای به دست آوردن بهترین آب برای کوددهی، لازم است با انتخاب مواد اولیه و برخی اقدامات احتیاطی شروع کنید. در کنار هم این موارد تأثیر مفید آبیاری را افزایش می‌دهد. در اینجا مواردی که قبل از استفاده از آب آشپزی سبزیجات برای گیاهان آپارتمانی باید رعایت شود را آورده ایم:

1) بدون نمک

اگر سبزیجات در آب نمک جوشانده شده‌اند از آب آن برای آبیاری گیاهان خود استفاده نکنید، زیرا می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر و حتی مرگ گیاهان را به همراه داشته باشد.

2) از آب سیب زمینی خودداری کنید

سیب زمینی مقدار قابل توجهی نشاسته را در آب آزاد می‌کند، بنابراین از آن برای آبیاری گیاهان خودداری کنید.

3) فقط سبزیجات ارگانیک

اگر سبزیجات ارگانیک نباشند، می‌توانند سموم موجود در آب را از سموم دفع آفات یا سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در کشت آزاد کنند که اغلب بر روی پوست وجود دارد، اما در خمیر و دانه‌ها نیز نفوذ می‌کند. بدیهی است که اینها حداقل باقی مانده هستند، اما کسانی که می‌خواهند باغ خود را کاملاً ارگانیک پرورش دهند باید از آنها اجتناب کنند.

4) دمای اتاق

آب آشپزی سبزیجات هنگام استفاده از آن برای آبیاری باید در دمای اتاق باشد، بنابراین بگذارید سرد شود.

از آب مواد مختلف در هنگام پخت و پز برای چه مواردی استفاده کنیم؟

1) آب سیب زمینی

می‌توان از آن برای چربی زدایی ظروف داخل سینک ظرفشویی قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی استفاده کرد، زیرا سرشار از نشاسته است. همچنین برای خیساندن سفره‌های آلوده به غذا مانند پیش تصفیه قبل از قرار دادن در ماشین لباسشویی، مناسب می باشد.

2) آب اسفناج

می‌توان برای جلا دادن ظروف نقره‌ای خانگی استفاده کرد.

3) آب تخم مرغ‌های پخته شده

بسیار غنی از مواد مغذی می باشند و پس از سرد شدن، می‌توان از این آب برای آبیاری باغ سبزیجات و گیاهان آپارتمانی استفاده کرد.

4) آب برنج یا ماکارونی

برای شستن ظروف و چربی زدایی مفید است. کمی آب لیمو اضافه کنید و به لطف وجود چربی، نشاسته بسیار راحت‌تر از بین می‌رود. همچنین می‌توانید از آن برای تهیه یک نرم کننده پا استفاده کنید. فقط کافی است نمک، برنج یا آب پخت سیب زمینی و چند قطره اسانس به دلخواه خود اضافه کنید. از این آب برای حذف علف‌های هرز که بین کاشی‌ها در حیاط یا در پیاده روها رشد می‌کند نیز می توان استفاده نمود.

5) آب سبزیجات

می‌توان برای خیساندن حبوبات خشک مانند نخود، عدس یا لوبیا، تا زمانی که شور نباشد، یا برای نرم شدن سس‌ها، یا برای تهیه ریزوتو استفاده شود.