اخبار ورزشیکسب و کار خبر فوری

دوچرخه بچگانه + توضیحات فنی

امروزه به دلیل تنوع محصولات برای هر رده سنی دوچرخه های مختلفی وجود دارد، دوچرخه های بچگانه نیز دارای تنوع بالایی هستند و انواع مختلفی دارد. اما با توجه به این که گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد ممکن است انتخاب دوچرخه بچگانه مناسب برای کودکتان کار دشواری باشد.

مهم ترین نکته برای این که یک دوچرخه مناسب کنید، سایز آن است تا کودک شما بتواند در هنگام دوچرخه سواری احساس راحتی داشته باشد. اگر قصد دارید برای کودک خود دوچرخه بخرید بهتر است که فرزندتان را همراه خود ببرید تا بتواند دوچرخه های مختلف را امتحان کند و روی صندلی نشسته به راحتی بتواند رکاب بزند. یک نکته مهم وجود دارد که در هنگام خرید دوچرخه باید به آن توجه کنید این که بلندترین قسمت دوچرخه، پیشانی آن است بنابراین زمانی که کودک شما در کنار دوچرخه قرار می گیرد دوچرخه نباید از از قد پاهای او بلندتر باشد.

در زمان خرید دوچرخه به صورت حضوری باید موارد زیر را حتما تست کنید.

تست کلرنس (تناسب)

تست کلرنس برای این است که بتوانید سایز مناسب دوچرخه را پیدا کنید. زمانی که دوچرخه سوار بر روی دوچرخه قرار می گیرد کف پاهای او بر روی زمین قرار می گیرد، به فاصله ی قد پاها تا تنه وسط دوچرخه، کلرنس می گویند. شما باید بتوانید این اندازه را به درستی تشخیص دهید زیرا نوع دوچرخه ای که استفاده می کنید می تواند این کلرنس را تغییر دهد.

تست زین

برای خرید دوچرخه های بچگانه باید در زمان خرید دوچرخه تست زین را انجام دهید. زمانی که کودک خود را بر روی دوچرخه قرار می دهید تا دوچرخه سواری کنید می توانید راحتی او را تشخیص دهید زمانی که پدال در نزدیک زمین قرار می گیرد و پاها کاملا باز و خمیدگی کمی در زانو را می بینید نشان دهنده این است که زین و لوله زین فیکس هستند. زمانی که کودک در این حالت قرار  دارد و می تواند به راحتی فرمان را کنترل کند و این به این معناست که سایز دوچرخه برای کودک شما مناسب است.

تست سواری گرفتن

بهترین روش برای این که بتوانید سایز دوچرخه را انتخاب کنید این است که پاهای کودک را در دو طرف دوچرخه و در این مرحله باید کف پاهای کودک شما بدون این که احساس ناراحتی کند به زمین برسد.

چه سایزی از دوچرخه برای کودک مناسب است؟

همان طور که می دانید دوچرخه های کودکان مانند بزرگسالان بر اساس قطر چرخ ها اندازه گیری می کنند در واقع سایز دوچرخه ها را بر اساس لوله زین اندازه گیری می کنند.

لوله زین از یک طرف به خود زین و از طرف دیگر به رکاب وصل شده است، دوچرخه های کودکان از سایز 12 شروع شده و تا سایز 24 ادامه دارند. در برخی موارد سایز دوچرخه بر اساس سن کودک تعیین می شود اما توجه داشته باشید که این موضوع همیشه عامل تعیین کننده سایز دوچرخه نمی باشد زیرا در برخی موارد ممکن است دوچرخه ای که بر ای یک کودک 8 ساله مناسب است برای کودک 8 ساله ی دیگری که قد کوتاه تری دارد مناسب نباشد.

سایز 12 دوچرخه ها برای کودکانی مناسب می باشد که قد آن ها بیت 89 تا 102 سانتی متر است و از نظر سنی برای 2 تا 4 ساله ها مناسب است.

سایز 14 دوچرخه مناسب کودکانی بوده که قد آن ها از 93 تا 111 سانتی متر است و برای افرادی که سن آن ها 3 تا 5 سال است مناسب می باشد. بنابراین هر کدام از سایز دوچرخه ها برای رده سنی خاصی مناسب است و بهتر است در هنگام خرید دوچرخه کودک را همراه خود ببرید.

برای خرید دوچرخه چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

قد کودک یا ارتفاع پاهای او

یکی از عوامل مهم در اندازه گیری دوچرخه کودک ایستادن او در کنار ارتفاع دوچرخه می باشد، کودک شما باید زمانی که سوار دوچرخه می شود بتوانید پاهای خود را به راحتی روی دوچرخه قرار دهد.

گرفتن میله فرمان دوچرخه

کودک شما باید بتواند به راحت فرمان را در دست بگیر در واقع بدون این که بازوهایش را دراز کند دستش به فرمان برسد و اگر کمی آرنج را خم کند ایده آل است و همچنین باید بتواند به خوبی ترمز ها را کنترل کند.

ارتفاع صندلی

دوچرخه های کودکان به صورتی ساخته شده است که بتوانند در حال ایستاده به راحتی سوار شوند و به راحتی بتوانند روی صندلی نشسته و بر دوچرخه تسلط داشته باشد.

دنده های دوچرخه

دوچرخه های تک سرعته

این نوع دوچرخه ها دارای پیچیدگی کمتری هستند و عملکرد بسیار راحتی داشته اما دوچرخه سواری با آن ها در تپه ها کار دشواری است.

چرخ دنده

چرخ دنده ها موجب می شود تا دوچرخه بتواند با سرعت بیشتری حرکت کرده و بتواند در پستی و بلندی ها به راحتی کنترل شود  بنابراین اگر قصد دارید کودک شما دوچرخه سواری در این محیط ها را یاد بگیرد این نوع دوچرخه برای او مناسب است.

انتخاب مدل

دوچرخه های کوهستان

دوچرخه های کوهستان به گونه ای ساخته شده اند که دارای چرخ های پهنی هستند و این چرخ ها دندانه هایی دارند که به پایداری کمک می کند. این دوچرخه ها مجهز به سیستم تعلیق جلو، چرخ دنده های بیشتر و ترمزهای دیسک های هیدرولیکی می باشند.

دوچرخه های هیبریدی

با این نوع دوچرخه ها می توانید یک سواری عالی را تجربه کنید و در واقع بین دوچرخه های جاده ای و کوهستانی هستند. این دوچرخه ها دارای چرخ های باریکی بوده و بدنه آن ها نیز سبک است.