اخبار فرهنگیکسب و کار خبر فوری

مروری بر بهترین روش برنامه ریزی کنکور 1402 برای تمام رشته های تحصیلی

فارغ از حاشیه های سازمان سنجش، دانش آموزان سال یازدهم باید از الان به فکر کنکور 1402 باشند. قبل از اشاره به آخرین تحولات  کنکور در ایران، موسسه حرف آخر برای کنکوری های 1402 برنامه ویژه تحت عنوان طرح نخبگان ارائه داده است. داوطلبان و دانش آموزان کنکور میتوانند با ثبت در طراح نخبگان حرف آخر بسیار هدف مند و حرفه ای خود را برای کنکور آینده آماده کنند.

اما آخرین تحولات کنکور ایران در چند روز اخیر چه بوده است؟ طبق اعلام رئیس سازمان سنجش تصمیماتی برای کنکور 1402 اتخاذ شده، که مهمترین آنها عبارتند از حذف دروس عمومی و زیرگروه ها، تاثیر قطعی معدل به 60 درصد و دو آزمونی کردن دروس اختصاصی است. این تغییرات را شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داده است اما سازمان سنجش، اجرای این پیشنهادات را منوط به تصویب آنها در شورای پذیرش سازمان سنجش دانسته است، یعنی امکان دارد پیش بینی ها اتخاذ شده، کلا رد شود و مورد قبول واقع نگردد و کنکور مثل سابقه به روند خود ادامه دهد.

در صورت پذیرش این طرح شرایط برای داوطلبان کنکور دشوار تر خواهد شد. بسیاری از کنکوری ها در سالهای قبل صرفا با کسب درصد در دروس عمومی توانسته اند وارد دانشگاه و رشته های مورد علاقه خود شوند. با اجرای این روند داوطلبان از تاثیر دروس عمومی محروم خواهند شد و از سوی دیگر میانگین درصد دروس اختصاصی در کنکور نشان میدهد که داوطلبان به شدت در دروس اختصاصی دارای مشکلات آموزشی و یادگیری هستند. میانگین درصد زیست 13، میانگین درصد شیمی 6 و میانگین درصد ریاضی و فیزیک نیز کمتر از 5 بوده است. همچنین آمارها نشان میدهد که 45 الی 50 درصد داوطلبان در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی درصد منفی کسب میکنند

با این اوصاف داوطلبان متوسط و ضعیف چطوری قادر به کسب رتبه خواهند شد؟ در هر صورت( حفظ کنکور به شکل سابق یا برگزاری آن با دو آزمون اختصاصی) دانش آموزان سال دهم و یازدهمی باید از الان با برنامه منسجم و دقیق برای کسب رتبه پیش بروند تا بتوانند به هدف خود دست پیدا کنند. حرف آخر با برنامه ریزی و طرح نخبگان قصد هموار کردن این راه را دارد. اما برنامه ریزی باید چگونه و به چه شکلی باشد؟

برنامه ریزی کنکور 1402

هر فردی در زندگی شخصی و حرفه ای خود برای رسیده به اهداف و آزوهایش،نیازمند برنامه ریزی مدون است. در این کره خاکی، هر فردی که توانسته موفقیت چشمگیری را کسب کند، مرهون برنامه ریزی بوده است. هیچ موفقیتی تصادفی نبوده، بلکه برای آن برنامه ریزی شده و اهداف در آن تعریف و تعیین شده است.

کنکور بیش از هر فعالیت عادی و روزمره نیازمند برنامه ریزی است. چون از یک سو دانش آموزان با محدودیت زمان مواه هستند و از سوی دیگر تعداد منابع و مشکلات درسی وجود دارد. برای استفاده بهینه از زمان و تبدیل نقاط ضعف به نقطه قوت باید برنامه ریزی وجود داشته باشد. برنامه ریزی مدون راهنمای راه و کمک کننده است تا داوطلبان به دلیل مشکلات پیش رو، دچار سردرگمی و ابهام نشود و بتواند در اسرع وقت سطح توانایی خود را افزایش دهد. اما این مقوله دارای ابعاد مختلفی است که به تشریح بیشتر آن خواهیم پرداخت.

تعهد به برنامه ریزی

یکی از مهمترین آیتم های لازم برای کسب نتیجه از برنامه ریزی، تعهد به انجام آن است. عدم وجود تعهد به برنامه ریزی یکی از بزرگترین مشکلات داوطلبان به شمار می آید. صرفا نوشتن برنامه برای موفقیت در آزمون سراسری کافی نیست. برای اخذ نتیجه برای تعهد لازم برای اقدامات و انجام وظایف در برنامه ریزی وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است که فاکتورهای موفقیت در کنکور ( برنامه ریزی، منبع مناسب، مشاوره و خواستن داوطلب) پیش نیاز هم هستند و این عوامل باید مهیا و به صورت موازی وجود داشته باشد تا نتیجه مطلوب اخذ شود.

شناسایی نقاط قوت و ضعف

دومین مشکل داوطلبان کنکوری، فرار از ضعف ها  خود فریبی با نقاط قوت است. بیشتر داوطلبان حین مکتوب کردن برنامه ریزی قبل از پرداختن به ضعف ها و کاستی ها، به نقاط خود خود می پردازند و به این شکل زمان طلایی خود را تلف و فرتی برای رفع ضعف های باقی نمی ماند و به همین دلیل برنامه ریزی را کنسل میکنند و مجددا دچار سردرگمی میشوند. برنامه ریزی یعنی استفاده بهینه از زمان و امکانات برای رفع محدودیت ها، به هیمن دلیل باید در برنامه ریزی کنکور 1402 باید مقدمتا روی ضعف ها و کاستی ها کار کرد.

انتخاب منبع مناسب

یکی از فاکتورهای مهم برای پیشبرد برنامه ریزی در کنکور استفاده از منبع مناسب است. گاها گروه زیادی از داوطلبان به دلیل عدم پیشرفت در یادگیری از ادامه اجرای برنامه ریزی منصرف میشوند. اما منبع مناسب کنکوری کمک میکند تا با تسلط روی مشکلات آموزشی، انگیزه ادامه و تلاش در داوطلب ایجاد شود. حرف آخر برای این مهم از استراتژی استاندارد و جهانی استفاده کرده است. برای اولین بار در کشور، از فناوری های جدید آموزشی استفده کرده تا داوطلبان بتوانند به سادگی به صورت مفهومی و بصری یادگیری و آموزش را تقویت کنند.

اختصاص زمان برای برنامه ریزی

برای مدیریت زمان، برنامه ریزی انجام میگیرد. کنکور و مطالعه منابع درسی نیز نیازمند اختصاص زمان است. برای برنامه ریزی موفق و مطالعه به هنگام دروس حداقل باید 6 ساعت مطالعه در روز، در نظر گرفته شود. این زمان باید روند افزایشی در طول زمان داشته باشد تا بتوانید فاز آموزش را به موقع تمام و دوران مرور و جمعبندی را در شرایط مطلوبی شروع کنید.

استمرار و تلاش پایدار

توقف و استارت های مداوم یکی از آفت های بزرگ در کنکور محسوب میشود. 2 هفته مطالعه و 1 ماه توقف از آفت های موفقیت در آزمون سراسری است. برای رسیدن به هدفتان باید در اجرای برنامه استمرار وتلاش پایدار داشته باشید.

مجموعه عوامل مهم و تاثیر گذار در برنامه ریزی کنکور 1402 به اجمال توضیح داده شد. هر چند که ما معقتدیم موفقیت در کنکور مرهون عوامل زیادی است و برنامه ریزی یکی از مهترین آنهاست. به همین دلیل مورادی که میتوان بر حسب آن برنامه ریزی صحیحی را اجرا کرد، توضیح و ارائه شد.

در دپارتمان رتبه برتر حرف آخر، طرح نخبگان با در نظر گرفتن تمامی جزئیات لازم مانند منبع مناسب، برنامه ریزی، مشاوره اختصاصی و مشارو انگیزشی ایجاد شده تا کنکوری ها بتوانند فارغ از هر سطحی، به سادگی مسیر موفقیت را طی کنند. بنابراین برای کسب مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت حرف آخر مراجعه کنید.