اخبار جامعهکسب و کار خبر فوری

نهال گردو پایه بلند

نهال گردو پایه بلند انواعی از نهال گردو هستند که قدمت بسیار بالایی دارند. گردو یکی از محصولات  بسیار پر طرفدار می باشد که کشت آن بسیار رونق دارد. کاشت نهال گردو برای بسیاری از باغداران بسیار اهمیت دارد. اما باید به این نکته توجه کرد که پیش از سرمایه گذاری در این زمینه از ویژگی‌های‌ نهال و محصول آن اطلاعات دقیقی کسب کرد.

هنگام خرید نهال گردو با دو دسته اصلی از انواع نهال گردو روبه رو می شویم: دسته اول نهال گردو پایه بلند و دسته دیگر نهال گردو پایه کوتاه. نهال گردو پایه بلند همان نهال‌های قدیمی گردو هستند که هر کدام از آن ها ویژگی‌های ظاهری و مخصوص به خود را دارند.  این دسته از نهال ها همواره با گذشت زمان دچار تغییراتی می‌شوند. در واقع انواع نهال گردو پایه بلند، به نهال که گفته می شود که قدمت بیشتری دارند و همچنین خصوصیات مربوط به این نوع را دارا می باشند اما در طول مرور زمان تغییرات عمده ای نیز بر روی مشخصات آن به وجود آمده است. نهال گردو تویسرکان، نهال گردو خوشه ای، نهال رگردو اسراییلی و نهال گردو دماوند از انواع نهای گردو پایه بلند به شمار می روند.

مزایای کاشت نهال گردو پایه بلند

هر یک از انواع نهال گردو پایه بلند و نهال گرو پایه کوتاه دارای ویژگی های متفاوت می باشد. هر یک از آن ها مزیت و معایب خود را دارند. بنابراین برای انتخاب مناسب ترین نهال برای کاشت در زمین زراعی خود باید با ویژگی های ان ها آشنا بود. در این بخش به معرفی مزایای کاشت نهال گردو پایه بلند می پردازیم.

مهمترین مزیت انواع نهال گردو پایه بلند مقاومت بالای این نهال در برابر وزش باد و طوفان است. بنابراین اگر تصمیم به کاشت نهال در منطقه ‌ای دارید که بازه‌های طولانی وزش باد و یا طوفان را تجربه می‌کند، نهال گردو پایه بلند برای شما مناسب تر است. همچنین انواع نهال گردو پایه بلند نسبت به انواع نهال گردو پایه کوتاه ریشه‌های قوی تری دارند. نهال های پایه بلند به دلیل داشتن ریشه‌های قوی در برابر تغییرات ناگهانی خاک، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد که این وِزگی به طور مستقیم بر میزان سوددهی باغداران از کاشت نهال اثرگذار خواهد بود.

معضلات کاشت نهال گردو پایه بلند

با وجود مزایای فراوان خرید و کاشت نهال گردو پایه بلند، کاشت این نهال همانند سایر نهال ها می‌تواند چالش‌هایی نیز به همراه بیاورد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

یکی از معضلات اصلی نهال گردو پایه بلند هرس دشوار نهال است. هرس کردن نهال در دریافت نور بسیار موثر است و نیز پراکندگی مناسب شاخه‌های نهال را  در زمان باردهی ایجاد می کند. به دلیل ارتفاع بلند نهال و گستردگی و تراکم بسیار بالای شاخه‌ها انجام هرس نهال گردو پایه بلند را با دشواری هایی همراه است.

همچنین نهال گردو پایه بلند به میزان بسیار بیشتری کود نیاز دارد. زیرا نهال گردو پایه بلند به دلیل داشتن ریشه‌های عمیق و فراوان در خاک، به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد تا نیازهای غذایی خود را تامین کند. بنابراین کود بیشتری برای این نهال نیاز خواهد بود. نهال های گردو پایه کوتاه در سال به یک دوره کوددهی نیاز دارند. اما نهال گردو پایه بلند، باید در دوره های بیشتری کوددهی گردند.

طبیعی است که انواع نهال گردو پایه بلند نیاز آبی زیادی داشته باشند. زیرا در این گونه از نهال های گردو، ریشه‌ها تا عمق زیادی در خاک نفوذ کرده اند و ارتفاع نهال هم رشد قابل توجهی دارد. این ویژگی‌ها سبب شده است که میزان نیاز آبی نهال و تعداد دفعات آبیاری افزایش یابد.

سمپاشی نهال گردو پایه بلند بسیار دشوار:است.  بدیهی است که سمپاشی نهال هایی با شاخ و برگ فراوان به مقدار قابل توجهی از محلول سم نیاز خواهد داشت. هم چنین دسترسی به نقاط مختلف نهال گردو پایه بلند به دلیل ارتفاع بسیار زیاد و تراکم فراوان شاخ و برگ نهال بسیار دشوار است و نیاز به وقت و صرف انرژی بیشتری خواهد داشت.

یکی دیگر از معضلات کاشت نهال گردو پایه بلند برداشت دشوار محصول می باشد. این نهال های نسبت به نهال گردو پایه کوتاه ارتفاع بیشتری داشته بنابراین برداشت محصولات سخت تر خواهد بود.

همچنین به دلیل محصولات فراوانی که بر روی شاخه ها وجود دارد و برای جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد بر روی شاخه هاف باید محصولات آن به موقع برداشت گردند. البته یکی از انواع دیگر مناسب برای کاشت نهال گلدانی میباشد.

شرایط مناسب خرید نهال گردو پایه بلند چیست؟

با توجه مطالب ذکر شده می توان گفت که انتخاب نهال گردو پایه بلند یا پایه کوتاه می تواند به شرایط اقلیمی منطقه بستگی داشته باشد. برای مثال در مناطقی که بادهای شدید و یا تغییرات ساختاری بسیاری را در خاک تجربه می‌ کند، کاشت نهال گردو پایه بلند مناسب تر است. اما در غیر این صورت می توان گفت که نهال گردو پایه کوتاه مزایای بیشتری نسبت به ارقام پایه بلند دارند. همچنین کاشت نهال گردو پایه بلند در مناطقی که میزان بارش سالیانه اندکی دارند و یا دوره‌های طولانی مدت خشکسالی را تجربه می کنند، نیز مناسب نیست. بنابراین باغداران با توجه به شرایط اقلیمی منطقه خود باید نهال مناسب را برگزینند. زیرا که یک نهال ممکن است در شرایط اقلیمی خاص بهترین عملکرد و بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد، اما در منطقه دیگر عملکرد رضایت بخشی نداشته باشد و یا قابلیت رشد نداشته باشد.

همچنین علاوه بر گونه نهال کیفیت و سلامت نهال خریداری شده نیز بسیار اهمیت دارد. در واقع باید خرید نهال از نهالستان های معتبر انجام گردد تا با خیال راحت از کیفیت و سلامت نهال مطمئن گردید. در صورت که تمایل به خرید نهال گردو دارید، ما نهالستان اکین نهال را به شما پیشنهاد می کنیم. نهالستان ایکن نهال انواع نهال گردو پایه بلند و پایه کوتاه را در باغ مادر خود تهیه و تکثیر می نماید.