اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

انتقال بیمار در کما (راه حل + موارد ایمنی)

در برخی از مواقع، افراد بنا بر دلایلی همچون ضربات مغزی وارد حالت اغما می شوند. در چنین شرایطی باید سریعا برای انتقال بیمار در کما به وسیله آمبولانس مجهز اقدام گردد. حال سوال اینجاست که حالت کما چگونه ایجاد می شود؟ وقتی افراد هیچ احساسی نسبت به دنیای پیرامون خود ندارند، به حالت کما فرو می روند. در چنین مواقعی، برای نجات جان فرد، بایستی سریعا او را به بیمارستان منتقل نمایید. ثانیه ها و نحو جابجایی در این حالت بسیار حیاتی است. در این بخش قصد داریم راجع به انتقال بیمار در کما به شیوه ای اصولی و صحیح صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

انتقال بیمار در کما در کمترین زمان

بیماری کما چیست؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می آید، این است که بیماری کما چیست؟ پیش از آن که به انتقال بیمار در کما به صورت اصولی و دقیق بپردازیم، بایستی اطلاعات دقیقی راجع به این بیماری داشته باشیم. حالت کما که با نام اغما شناخته می شود، یکی از حالات واکنشی به شمار می آید. در واقع در چنین مواقعی افراد از محیط پیرامون خود به طور کامل نا آگاه هستند و به هیچ پیام عصبی واکنش نشان نمی دهند. البته در نظر داشته باشید که در چنین شرایطی، ذهن به طور دقیق فعالیت های غیر ارادی بدن را کنترل می کند. لازم به ذکر است که اگر در این شرایط، سریعا برای انتقال بیمار در کما اقدام نکنید، ممکن است جان شخص با خطر جدی مرگ مواجه شود.

علت وقوع حالت کما

شما می توانید با دانستن علت های وقوع کما، سریعا برای انتقال بیمار در کما اقدام کنید و گامی بلند برای نجات جان او بردارید. به طور کلی عواملی همچون تروما، پایین آمدن اکسیژن خون، خونریزی داخل مغز و غیره باعث وقوع کما می شوند. هریک از عوامل گفته شده می تواند به حدی آسیب رسان باشند که جان فرد را تهدید کنند. دقت داشته باشید پس از آن که مطمئن شدید شخص در حالت کما قرار گرفته سریعا از یک فرد متخصص کمک بگیرید. توصیه می شود به علت عدم اگاهی افراد خودشان وارد عمل نشوند.

تروما

تروما، در اثر اصابت ضربه به سر بیمار به وجود می آید؛ این امر موجب شکستگی جمجمه و متورم شدن مغز و در نتیجه پاره شدن برخی از مویرگ های آن می گردد. در چنین مواقعی سطح هوشیاری به شدت کاهش می یابد و فرد در حالت اغما قرار می گیرد. در این شرایط بایستی سریعا به شیوه ای اصولی برای انتقال بیمار در کما اقدام نمایید. لازم به ذکر است که هر چقدر خونریزی درون جمجمه بیشتر باشد، خطر بیشتری بیمار را تهدید خواهد کرد.

تغییر زیاد قند خون

در برخی از مواقع بسیاری از افراد به ویژه مبتلایان به دیابت، در معرض وضعیت هایپرگلیسیمی قرار می گیرند و سطح قند خون آن ها به طور غیر عادی کاهش یا افزایش می یابد. در چنین مواقعی افراد در حالت کما موقت قرار می گیرند و هیچ احساسی از پیرامون و اطراف خود ندارند. در این شرایط، بایستی سریعا برای انتقال بیمار در کما اقدام کنید. انتقال سریع بیمار به بیمارستان موجب می گردد شما تا بتوانید از بروز مشکلات جسمی دیگر جلوگیری نمایید. فراموش نکنید که انجام عملیات تزریقات در منزل به شیوه ای نادرست و غیر اصولی نیز، سبب قرار گرفتن بیمار در حالت اغما می شود. به همین دلیل، برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی پیشنهاد می شود حدالامکان از انجام عملیات تزریقات در منزل خودداری کنید.

پیامد مثبت انتقال بیمار در کما در کمترین زمان

انتقال بیمار در کما با آمبولانس

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، بهتر است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به بیمار، انتقال بیمار در کما را با آمبولانس 115 یا اگر سرایط اورژانسی و بحرانی نیست با آمبولانس خصوصی انجام دهید. انتقال بیمار در حالت کما به بیمارستان با استفاده آمبولانس می تواند گزینه ای عالی باشد چرا که در آمبولانس ها تمامی امکانات برای نگهداری و مراقبت از بیمار محیا است. فراموش نکنید که حمل بیمار در حالت اغما با استفاده از خودرو یا وسایل نقلیه شخصی بسیار خطرناک است. به همین دلیل، بایستی در چنین مواقعی فقط و فقط از آمبولانس مجهز با افراد حرفه ای برای انتقال بیمار استفاده کنید.

در انتقال بیمار در کما به هیچ عنوان او را تکان ندهید

بسیاری از پزشکان و متخصصان توصیه می کنند که بیمار را در حالت کما، به هیچ عنوان تکان ندهید. تکان دادن بیمار در حالت اغما، ممکن است موجب افزایش آسیب های مغزی او گردد. به همین دلیل، برای انتقال بیمار در کما، باید او را به آرامی تا بیمارستان حمل نمایید. برای حمل بیمار در حال کما، می توانید از تخت های پارچه ای مخصوص استفاده کنید. لازم به ذکر است، شما می توانید با استفاده آمبولانس هوایی بیمار را در مدت زمان کمتری به بیمارستان منتقل نمایید و گامی بلند در عرصه نجات جان او بردارید.

چگونه برای انتقال بیمار در کما اقدام کنیم؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می آید، این است که چگونه برای انتقال بیمار در حالت اغما اقدام کنیم؟ بدن بیمار در حالت کما بسیار حساس و آسیب پذیر است. از این رو، برای حمل بیمار در چنین حالتی می بایست بسیار سریع و با دقت عمل کنید. در چنین شرایطی پیشنهاد می شود حدالامکان از آمبولانس هوایی یا آمبولانس خصوصی برای انتقال بیمار در کما استفاده نمایید تا بتوانید او را بدون هیچ مشکلی به بیمارستان منتقل کنید. لازم به ذکر است که اگر بیماری را در حالت اغما مشاهده نمودید، بایستی سریعا با شماره 115 تماس حاصل کنید تا بتوانید جان او را نجات دهید.

انتقال بیمار در کما با رعایت نکات

جمع بندی

همانطور که در قسمت های قبل ذکر شد، برای انتقال بیمار در کما بایستی به اصول خاص توجه ویژه ای داشته باشید. بیمارانی که در حالت اغما قرار می گیرند، در واقع بر روی پل مرگ و زندگی قرار دارند. از این رو، برای آن که بتوانید در چنین شرایطی بیمار را به زندگی بازگردانید، بایستی او را سریعا به مراکز پزشکی و بیمارستان برسانید. استفاده از آمبولانس شهری یا خصوصی می تواند جان شخص را از مرگ حتمی نجات دهد. مجموعه privateambulance.co خدمات اورژانس خصوصی را در تمام نقاط پایتخت مخصوصا شمال شهر تحت عنوان آمبولانس خصوصی شمال تهران با کیفیت بالا ارائه می دهد. فراموش نکنید که هر چقدر که بیمار شما سریع تر به بیمارستان منتقل شود، فرآیند درمان او سریع تر می گردد.