اخبار جامعه

شناسایی بیش از ۲۰۰۰ بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور /بسیار نگرانیم

وزیر بهداشت گفت: وضعیت اومیکرون در دنیا بسیار وخیم است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا درگیری بسیار جدی با اومیکرون دارند و روزانه بیش از 1500 نفر در آمریکا و کشورهای اطراف بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. ” آنها نیز درگیر هستند و ما بسیار نگران هستیم که Omicron قدرت پخش بالایی داشته باشد.

به گزارش خبر فوری، دکتر بهرام عین اللهی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که در مجتمع شهدای سلامت مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که آلودگی و استرس ایجاد می شود. در یک کشور در کشورهای دیگر نیز مسری است و در کشور ما به دلیل ورود و خروج مسافران، Omicron وارد کشور شده است.

وی افزود: با آزمایش های تشخیصی انجام شده تا کنون بیش از 2000 بیمار امیکرون در کشور شناسایی شده است اما همه بیماران را آزمایش نمی کنیم بلکه این آزمایشات به صورت تصادفی است و میزان ابتلا در جامعه بیشتر است. ویزیت ها در دو هفته اخیر تقریباً چهار برابر شده است و با افزایش مراجعات سرپایی، ممکن است بستری ها و بیماری های سخت نیز افزایش یابد و ما از این بابت نگران هستیم.

وی گفت: توصیه ما به مردم این است که در اسرع وقت نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. تا کنون حدود 13 میلیون نفر از دوز سوم تزریق شده اند و یکی از دلایلی که باعث شده است کشور نرخ مرگ و میر کمتری برای بیماران کرون داشته باشد، گسترش این واکسن بوده است که خوشبختانه تا کنون حدود 89 درصد هدف بوده است. جمعیت حدود یک دوز و حدود 79٪ نیز دو دوز تزریق کردند.

عین اللهیک تاکید کرد: ایمنی واکسن ها از نظر زمانی محدود است و مادام العمر را تضمین نمی کند به همین دلیل کشورهای غربی زودتر اقدام به واکسیناسیون کردند، ایمنی آنها کاهش یافته و دوز سوم به طور جدی به جمعیت آنها تزریق شده است. در ایران بیشتر واکسن های تزریقی در شهریور، آنلاین و آبان انجام می شود و افرادی که سه ماه است واکسینه شده اند باید سریعا تزریق شوند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین دغدغه های ما عادی شدن مردم است و فکر نمی کنند همه چیز تمام شده باشد. مهمترین نکته بهداشت فردی استفاده از ماسک است. ثابت شده است که استفاده مداوم از ماسک از همیکرون زیاد جلوگیری می کند. متاسفانه در فضاهای عمومی شاهد عدم استفاده از ماسک توسط برخی افراد هستیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز قول داده ایم که مراکز درمانی و دانشکده های علوم پزشکی آمادگی کامل برای مقابله با موج جدید بیماری را داشته باشند چرا که به مدت دو سال در ماه های بهمن، اسفند و فروردین قرار داریم. و تعدادی نیز شهید شده اند اما حاضرند به شهروندان خدمت کنند، اما مهم ترین کار افزایش انطباق شهروندان با پروتکل هاست.

عین اللهیک گفت: ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت در خصوص اعمال محدودیت ها تصمیم گیری خواهد کرد و وزارت بهداشت نیز توصیه های کارشناسان خود را در این زمینه ارائه خواهد کرد. با توجه به وضعیت کشور، ستاد ملی تاج و تخت تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد. در صورت استفاده از ماسک در جامعه و مشاهده شکاف می تواند تا حدودی از ابتلا به Omicron جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: به مردم عزیزمان این اطمینان را می دهیم که هر واکسنی که نیاز داشته باشند اعم از داخلی و خارجی به آنها می زنیم. متاسفانه در فضای مجازی زمزمه هایی مبنی بر عدم واردات واکسن خارجی به کشور شنیده می شود اما حقیقت این است که هر واکسنی که نیاز باشد وارد خواهیم کرد. تا امروز حدود 185 میلیون دوز واکسن کرونا تامین شده که حدود 152 میلیون دوز آن وارداتی و مابقی در داخل تولید می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه در تولید داخلی واکسن کرونا رشد بسیار خوبی داشته ایم و واکسن های فخرا، پاستوکوووک، کوایران برکت، کوپارس رازی و اسپیکوژن تولید شده و این واکسن ها واکسینه شده است.سبد و نورا. واکسن در مرحله سوم. یک کارآزمایی بالینی وجود دارد. دانشمندان ایرانی در این زمینه تلاش بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند و با توجه به جهش‌های موجود در ویروس، تولید واکسن داخلی برای ما امیدوارکننده و اطمینان‌بخش است.

عین اللهیک گفت: ما در عمل نشان دادیم که هر واکسنی چه داخلی و چه خارجی تزریق می شود و خود رئیس جمهور نیز در این امر مصمم است و شخصاً همراه شده و با روسای جمهور مختلف از جمله کشورها از جمله چین دیدار کرده است. مذاکراتی در حال انجام است و دولت تصمیم گرفته است که واکسن را جدی بگیرد، اما وقتی واکسن کافی در کشور وجود دارد، مردم باید بلافاصله دوز سوم را تزریق کنند.

به گزارش وب دا، «در نشست روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، کارشناسان برنامه های کلی وزارت بهداشت را مورد بحث و بررسی قرار دادند». در برنامه وزارت بهداشت که فردا رونمایی می شود، دو ویژگی اصلی یعنی عدالت و تعالی مورد توجه قرار گرفته است. و از نظر علمی و معنوی به دانش علوم پزشکی کمک کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امروز یکی از مشکلات اساسی کشور بحث کندی رشد جمعیت است که آینده کشور را تهدید می کند. وزارت بهداشت قطعا به تعهدات قانونی خود در سیاست های جمعیتی عمل خواهد کرد. در هیأت وزیران توافق کردیم که هزینه های ناباروری را بیمه ها بپردازند و این گام بزرگی در اجرای سیاست های جمعیتی است چرا که هزینه ها در این زمینه زیاد است.

عین اللهی ادامه داد: متأسفانه در سال های اخیر در برخی مراکز بهداشتی و درمانی، ایده داشتن زندگی بهتر برای فرزندان کمتر ایجاد شده است که مایه تاسف است، داشتن فرزند به ویژه در قشر تحصیل کرده و افراد فاقد مالی و مالی. پشتیبانی، مهم و وظایف هستند.» ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/