اقتصادی

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت زعفران در بازار داخلی/صادرات ۴۰ درصد کاهش یافت

خبر فوری/ خراسان رضوی نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: یکی از عوامل توقف بازار داخلی زعفران افزایش 300 درصدی قیمت این محصول ظرف 40 روز است. همچنین از آذرماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال صادرات زعفران 40 درصد کاهش داشته و البته قاچاق این محصول به خارج از مرزهای کشور افزایش یافته است.

غلامرضا میریک در گفت وگو با خبر فوری، درباره وضعیت بازار زعفران اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار داخلی و صادرات زعفران در رکود است و خرید و فروش زعفران کاهش چشمگیری داشته است. سال گذشته در همین زمان امروز قیمت خرید هر پوند زعفران از کشاورز بین 24 تا 38 میلیون تومان است.

زعفران از سبد مصرف خانوار حذف شد

وی در خصوص دلایل این توقف افزود: یکی از دلایل رکود بازار داخلی زعفران افزایش 300 درصدی قیمت این محصول در مدت 40 روز است. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی شهروندان باعث حذف زعفران از سبد مصرفی شده است زیرا زعفران محصولی لوکس و اولویت نهایی مصرف است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با اشاره به عوامل بازدارنده در بازار صادرات زعفران گفت: موانعی بر سر راه صادرات زعفران وجود دارد که منجر به کاهش صادرات و افزایش قاچاق این محصول شده است. کشور.

صادرکننده نمی تواند با قاچاقچی رقابت کند

میری تصریح کرد: همچنین قاچاقچیان زعفران را حدود 15 تا 20 درصد کمتر از قیمت صادراتی در بازارهای صادراتی صادرکنندگان می فروشند تا صادرکننده نتواند با قاچاقچی رقابت کند. بنابراین کاهش صادرات زعفران به دلایل قانونی طبیعی است.

وی با اشاره به عوامل کاهش صادرات این محصول، اظهار داشت: یکی از موانع صادرات، بازگشت ارز به کشور است و صادرکننده مشکلی از این بابت ندارد، اما اگر بخواهیم اسکناس ارزی وارد کنیم. در کشور برای ارسال این اسکناس ها باید چهار درصد هزینه کنیم، از طرفی صادرکننده پس از ورود به کشور و با فرض اینکه قیمت دلار اکنون 31 هزار تومان است، باید آن ارز را در سامانه نیما به قیمت 26 هزار تومان بفروشد. ، که حدود 5000 تومان نیز ضرر خواهد کرد. در هر دلار

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی ادامه داد: دولت برای نیم درصد آب مجازی مصرفی در فرآیند تولید زعفران نیز سهمیه بندی کرده است. در حالی که این مورد برای صادرات سایر محصولات کشاورزی معاف است. میانگین فروش هر پوند زعفران در بازارهای جهانی 1300 دلار است، اما با توجه به اینکه نرخ گمرکی 1600 دلار تعیین شده است، صادرکننده مجبور است 300 دلار باقیمانده را از بازار آزاد خریداری کند و در این صورت نیز ضرری معادل دلاری خواهد داشت. هر دلار 5000 . مجموعه این عوامل موانعی را برای صادرات زعفران ایجاد کرده است.

میری تاکید کرد: علاوه بر این بیش از چهار سال است که ارز مورد نیاز واردکنندگان تلفن همراه را با قیمت توافقی تامین می کنیم و دولت نیز به صادرکنندگان زعفران اجازه فروش ارز به واردکنندگان تلفن همراه را داده است. قیمت حدود 2 ماه پیش توافق شده بود، اما این دستورالعمل تنها 24 ساعت دوام داشت و بعدا حذف شد.

90 درصد زعفران تولیدی کشور باید صادر شود

وی تصریح کرد: حدود 90 درصد زعفران تولیدی کشور باید صادر شود. علاوه بر این، مقداری زعفران در ذخایر برای عرضه به بازارهای جهانی داریم و فصل برداشت جدید زعفران حدود سه ماه دیگر آغاز می شود. بنابراین اضافه شدن تولید زعفران جدید به موجودی قبلی ضرری است که کشاورز را متضرر می کند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره پیش بینی فصل برداشت جدید این محصول گفت: پیش بینی دقیقی از تعداد برداشت یا قیمت زعفران در سال برداشت جدید نمی توان داشت اما خشکسالی، کمبود آب و گرما. تاثیر عمده ای بر برداشت این محصول خواهد داشت.

میری تصریح کرد: از مسئولان دولتی می خواهیم مسائل مربوط به قوانین صادرات را حل کنند زیرا وقتی صادرات انجام نشود و عرضه بیش از تقاضا باشد کشاورز متضرر می شود. به همین ترتیب، اگر قیمت زعفران در بازارهای داخلی یا خارجی کاهش یابد، صادرکنندگان نیز متضرر می شوند زیرا خریداران خارجی نسبت به قیمت زعفران معترض هستند و صادرکنندگان مجبور به تحمل آن هستند. امروزه زعفران به ۶۷ کشور جهان صادر می شود.

انتهای پیام