اقتصادی

کاهش ۳۰ درصدی صادرات شکلات در سال ۹۸

دبیر ایرانی انجمن بیسکویت ، شیرینی و صنایع شکلات از کاهش 30 درصدی صادرات محصولات در سال گذشته در مقایسه با سال 1397 خبر داد و گفت: ظرفیت صادرات ایران در آن منطقه فقط در کشورهای منطقه ای مانند عراق ، افغانستان و خلیج فارس نهفته است. 1.5 تریلیون دلار در سال

جمشید مقازی در مصاحبه با خبر فوری اظهار داشت: سال گذشته صادرات شیرینی و شکلات حدود 550 میلیون دلار بوده که 30 درصد کاهش در مقایسه با 800 میلیون صادرات این محصولات در سال 1397 بوده است.

سال گذشته کاهش صادرات مربوط به بسته شدن مرزهای کشور پس از شیوع تاج ویروس ، کمبود برخی مواد اولیه و مشکلات مربوط به حمل و نقل و امسال در پاسخ به وضعیت صادرات بود. وی گفت: “با توجه به شیوع مداوم کروناویروس ، احتمال کاهش صادرات در صنعت شیرینی سازی و شکلات وجود دارد.” امروزه برخی محدودیت های صادرات تمدید شده است ، اما مشکلاتی در زمینه ورود کامیون ها به همان لبه وجود دارد ، و در برخی موارد صاحب کامیون نیز پس از قرار گرفتن در مرز برای چند روز بازگشت. بنابراین روند صادرات و انجام کارهای مرزی کند شده است.

از سوی دیگر ، به گفته دبیر انجمن صنفی بیسکویت ، شیرینی و صنایع شکلات ایران ، در تهیه مواد اولیه از قبیل شکر ، روغن و گندم مشکلاتی وجود دارد و نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه باعث کاهش رقابت ایران در بازارهای صادراتی می شود. در حقیقت ، وقتی تعهدات صادراتی به دلایلی به بازار مستقر نرسد ، صادرکنندگان رقیب جایگزین ایران خواهند شد و احیای آن بازارها دشوار خواهد بود.

این فروشگاه همچنین می گوید تحقیقات نشان می دهد که ظرفیت صادرات منطقه به تنهایی ، از جمله عراق ، افغانستان و خلیج فارس ، 1.5 میلیارد دلار در سال است. وی گفت: “در همین حال ، شیرینی و محصولات شکلات ایران به 66 کشور جهان صادر می شود.” پس از فوران ویروس تاج ، مرزهای ترکیه بسته شد و روابط ایران با کشورهای اروپایی را قطع کرد و به اروپا شرقی ، کره ، ژاپن ، استرالیا و روسیه صادر کرد.

انتهای پیام