اقتصادیکسب و کار خبر فوری

5 نکته قبل از خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

اگر قصد نصب سیستم کنترل تردد تشخیص چهره را در کسب و کار و سازمان خود را دارید، پیش از هر چیز باید از خود بپرسید که عوامل کلیدی برای تشخیص سیستم خوب یا بد چیست. زیرا یافتن سیستمی که نیازهای شما را برآورده کند و در عین حال قابل اعتماد باشد، کار آسانی نیست. این بدان معناست که انتخاب دستگاه ایده آل یک فرآیند ساده نیست. درک دقیق مشخصات دستگاه حضور و غیاب و نیازهای سازمان برای تصمیم گیری صحیح ضروری است. در این مطلب صرف نظر از اینکه در یک سازمان بزرگ کار می‌کنید یا خیر، در اینجا به 5 نکته اساسی اشاره شده که به شما کمک می کند بین یک سیستم تشخیص چهره خوب یا بد تمایز قائل شوید:

1) دقت در احراز هویت

مطابق ادعاهای دستگاه‌های تشخیص چهره نسبت به سایر دستگاه‌های اثر انگشت سرعت بالاتری دارند. در برخی موارد نرخ دقت را 99٪ یا 100٪  اعلام می‌کنند. اما این نتایج غیرقابل باور هستند زیرا دستیابی به چنین درصدهایی در محیط های واقعی بسیار دشوار است، زیرا شرایط با شرایط محیط آزمایشی که در آن عوامل خارجی قابل کنترل هستند، متفاوت است (منظور از عوامل خارجی: شرایط تغیرات بازه نوری، کیفیت تصاویر در پایگاه داده یا موقعیت دوربین IP و..). بنابراین، در شرایط واقعی، دقت چیزی است که با کار کردن  با دستگاه تشخیص چهره در محل به دست می آید.

2) سرعت

مهمترین مزیت یک سیستم تشخیص چهره با کیفیت خوب در سرعت احراز هویت (اجازه یا عدم اجازه دسترسی) نسبت به یک سیستم اثر انگشتی است. هرچند که امنیت بالای سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره (پایین ترین میزان هک و دور زدن دستگاه) یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب دستگاه است اما سرعت تشخیص و احراز هویت نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به اینکه برخی از سیستم‌های کنترل تردد تشخیص چهره، دارای قابلیت اکسس کنترل نیز هست، بنابراین تشخیص صحیح در کمترین زمان ممکن، کمک بسزایی در پیش‌برد فرآیند احراز هویت دارد.

3) نور و دما برای استفاده در فضای باز

اگر قصد دارید دستگاه کنترل تشخیص چهره خود را در خارج از ساختمان نصب کنید، نور مستقیم خورشید یا سایر عوامل نوری که از پشت شخص تابیده می‌شود را در نظر بگیرید.  اگر شدت نور تابیده شده زیاد است بر دقت و عملکرد دستگاه تاثیر گذاشته و تا حدود زیادی سرعت ملکرد آن را کاهش میدهد. همچنین در صورت نصب دستگاه در محیط تاریک و کم نور می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما دستگاه‌های جدید به دلیل مجهز شده به تکنولوژی نور ساختار یافته (Visible Light) چالشی برای احراز هویت در فضای کم نور نخواهند داشت.

به طور کلی اگر قصد دارید دستگاه را در فضای باز نصب کنید، ممکن است به دلیل تغییرات دمایی، نور و رطوبت دچار اشکال و خرابی شود. بنابراین معمولاً هنگام انتخاب محصولات کنترل دسترسی مبتنی بر تشخیص چهره برای کاربردهای فضای باز، باید محصولات پایدار و قابل اعتمادی را انتخاب کنید که برای استفاده در دماهای بالاتر در مقایسه با محیط های داخلی طراحی شده اند.

4) تکنولوژی ضد جعل (Anti-spoofing technology)

دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی Anti-spoofing  قابلیت تشخیص چهره واقعی از تصویر (حتی پرینت سه بعدی ) و ویدئو را دارد.  بهرمندی از الگوریتم Anti-spoofing امکان هرگونه خرابکاری و جعل در این دستگاه بسیار کم و غیر ممکن می کند. استفاده از تکنولوژی Liveness Detectionدر سیستم‌های احراز هویت مبتنی بر تشخیص چهره، امکان هرگونه تقلب و دور زدن دستگاه را عملا خنثی می‌کند. سپس یک فریم از چهره فرد قرار گرفته در مقابل دستگاه با الگوی ذخیره شده مقایسه شده   و در کمتر از چند ثانیه هویت فرد احراز می‌شود، به این مرحله در اصطلاح  Face Verification گفته می‌شود.

5) سازگاری و تشخیص چهره در شرایط پیچیده

یکی از سوالات پر تکرار مشتریاندر هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب میزان دقت دستگاه در تشخیص چهره افراد در حین استفاده از عینک، کلاه و ماسک است. در سال‌های گذشته و به دنبال همه‌گیری کرونا ویروس پرتکرارترین سوال این است که آیا دستگاه امکان احراز هویت فردی که ماسک زده را دارد یا خیر؟

با پیشرفت‎‌‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر و نقش هوش مصنوعی در ساخت دستگاه‌های کنترل تردد، امکان احراز هویت افراد حتی در صورت استفاده از ماسک هم وجود دارد. همچنین باکارگیری از الگوریتم های یادگیری عمیق امکان تشخیص چهره در صورت چرخش سر فرد از -30 تا 30 درجه را فراهم می‌کند و این در حالی است که در نمونه های قبلی این تغییر از -15 تا 15 درجه بود.

علاوه بر 5 مورد گفته شدهف یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب دستگاه تشخیص چهره، هزینه نهایی پیاده سازی سیستم کنترل تردد تشخیص چهره ( هزینه دستگاه، نرم افزار و پیاده سازی) است. نانوتایم ارائه دهنده انواع دستگاه حضور و غیاب، به همراه کلیه دستگاه‌های خود یک نسخه از نرم افزار حضور و غیاب نانوتایم نسخه پایه را ارئه می‌کند. همچنین در صورت نیاز سازمان امکان تهیه سامانه حضور و غیاب نانوتایم 360 درجه با قابلیت کار با دستگاه و بدون دستگاه است.

توجه کنید که خدمات پس از فروش (ضمانت اصالت کالا) و گارانتی از عوامل بسیار تاثیر گذار است. در صورت تهیه دستگاه از فروشنده‌های فاقد نام و نشان چالش‌های بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت.

نگاهی دقیق تر به تقاضای رو به رشد برای خرید دستگاه تشخیص چهره

در سال‌های اخیر بخصوص بعد از پاندومی کرونا شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای استفاده از دستگاه‌های تشخیص چهره به جای نمونه‌های کارتی و اثر انگشتی هستیم. هرچند با روی کار آمدن تکنولوژی اسکن کف دست بدون تماس این تکنولوژی نیز بسیار محبوب شده است. به منظور افزایش امنیت معمولا سیستم تشخیص چهره به طور جدی با یک عامل اضافی، عمدتاً یک کارت هوشمند، در نظر گرفته می‌شود. امروزه شاهد اقبال مشتریان بیشتری به استفاده از سیستم های کنترل دسترسی مبتنی بر تشخیص چهره برای اطمینان از ایمنی ورود و خروج افراد هستیم و این در کوتاه مدت باعث رشد انفجاری خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما به نشانی https://nanotime.ir مراجعه نمائید.