اخبار جامعه

چرا برخی افراد به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ دچار می‌شوند؟

امروزه افراد زیادی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا هستند و بیشتر آنها فقط علائم خفیف این بیماری را دارند که عمدتاً به دلیل نرخ بالای واکسیناسیون است. با این حال، برخی افراد به شکل شدیدتری از این بیماری مبتلا هستند و اطلاعات کافی در مورد علل آن وجود ندارد.

به گزارش خبر فوری، ژنوم انسان ممکن است اصلی‌ترین عاملی باشد که کووید-۱۹ را برای برخی افراد شدیدتر از دیگران می‌کند.

گروهی از متخصصان موسسه بهداشت برلین، همراه با همکارانش از انگلیس و کانادا، ژن‌ها و پروتئین‌هایی را شناسایی کردند که در افزایش خطر ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ نقش دارند. یافته های آنها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

برای پزشکان و متخصصان در سرتاسر جهان، هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد هنگام آلوده شدن به ویروس کرونا به شکل شدید بیماری کووید-19 مبتلا می‌شوند، در حالی که برخی دیگر فقط علائم خفیف را تجربه می‌کنند.

در یک مطالعه جدید، کارشناسان ژن هایی را شناسایی کرده اند که علاوه بر عوامل خطر شناخته شده مانند سن و جنس، شما را مستعد ابتلا به بیماری های جدی می کند.

در این مطالعه، کارشناسان داده های ژنتیکی جمع آوری شده از بیماران مبتلا به کووید-19 در سراسر جهان، از جمله شدت بیماری را به دست آوردند. به گفته متخصصان در آن زمان، حدود 17 منطقه ژنومی با افزایش خطر ابتلا به یک نوع شدید بیماری همراه بود، اما ژن های عامل و مکانیسم زمینه ای برای بسیاری ناشناخته باقی ماند.

به گفته کارشناسان، یکی از آنها پروتئینی بود که گروه خونی افراد را تعیین می کند. مشخص بود که این ژن با خطر عفونت مرتبط است. در همین حال، پروتئین ELF5 نیز بسیار مهم به نظر می رسید.

متخصصان می گویند: بیماران مبتلا به کووید حامل نوعی ژن کد کننده ELF5 هستند و احتمال بستری شدن در بیمارستان و در برخی موارد مرگ بیشتر است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، متخصصان تاکید می کنند: ELF5 در تمام سلول های سطح پوست و غشاهای مخاطی وجود دارد اما به مقدار زیاد در ریه ها تولید می شود. از آنجایی که ویروس بیشترین آسیب را در این مکان وارد می کند، بسیار محتمل به نظر می رسد.

انتهای پیام