اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

مشخصات رینگ چرخ گریدر و لودر چیست؟

اهمیت نقش رینگ در یک مینی لودر چیست؟

رینگ تهران چیست؟ طوقه یا رینگ، در واقع حلقه ‌ای است فلزی که هسته مرکزی یک تایر در یک ماشین یا خودرو می باشد. به عبارت دیگر، یک تایر بر روی یا دور یک رینگ یا طوقه باد می ‌شود و جای می گیرد. رینگ ها بسته به نوع  خودرو و یا ماشین آلات مورد استفاده ، دارای تنوع زیادی هستند. انواع رینگ ها به صورت فانتزی و برای زیبایی خودرو تولید شده‌ اند.

نقش رینگ

رينگ به واسطه تاثير به سزايی که بر ابعاد و عملکرد تاير دارد و اين تاثير مستقيما بر ديناميک دستگاه ملموس است ، از اهميت فراوانی برخوردار است.  برای انتخاب رينگ، عوامل زيادی باید درنظر گرفته شود، اما آنچه که در مرحله اول خود را نمايان می کند ، بحث زيبايی و نمای خارجی رينگ است. اگر چه اين امر به عنوان يکي از عوامل مورد توجه است، اما از لحاظ اولويت در رده اول اهميت قرار نمی گیرد. عوامل زياد ديگری نيز در اين ميان قابل توجه می باشند که از آن ميان ميتوان به تاثير بر روی تاير، کنترل دستگاه ، نوع Offset و… اشاره کرد.

مزایای استفاده از رینگ مناسب در مینی لودر ها

  • افزايش عکس العمل فرمان
  • بهبود میزان کنترل دستگاه
  • افزايش قابليت فرمان پذيری و حرکات سریع لاستیک
  • بهبود ظاهر دستگاه

نکته مهم هنگام تعویض رینگ

يکي از مهم ترين شاخص ها در هنگام تعويض رينگ و تاير، ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رينگ و تاير در مقدار پيشنهادی و استاندارد شرکت سازنده است. برای کمک به ثابت نگه داشتن قطر چرخ درهنگام تعويض رينگ و تاير، راهنمايی به نام PLUS درنظر گرفته شده و آن را با واحدهای Plus2, Plus1 و… نام گذاری کرده اند که هرکدام نشانه افزايش ۱ اينچ به قطر رينگ میباشد و با استفاده از اين راهنما در ازای افزايش قطر رينگ ، ديواره تاير کوتاه تر انتخاب ميشود تا قطر کلی چرخ تا حد ممکن ثابت بماند. به طور کلی باید توجه نمود که هنگام تعویض رینگ یا تایر ، باید تناسب لازم بین سایز تایر با قطر رینگ برقرار باشد.

رینگ ماشین آلات راهسازی

رینگ ماشین آلات راهسازی هم مانند دیگر خودرو ها تاثیر بسیار بالایی در عملکرد تایرها و سیستم دینامیک خودرو دارد. رینگ ها در انواع ماشین آلات عملیاتی متناسب با اندازه و پهنای چرخ ها به صورت استاندارد انتخاب و به کار گرفته می شوند و در صورت خرابی و یا شکستگی آن ها باید از یک رینگ دیگر با خصوصیات استاندارد قبلی استفاده نمود تا در عملکرد سیستم تعلیق خودرو با مشکل مواجه نشد.

از مهمترین مزایای استفاده از رینگ لیفتراک استاندارد می توان به افزایش عکس العمل فرمان، بهبود کنترل ماشین در جاده های خشک، قابلیت فرمان پذیری بالا در سر پیچ ها و زیبایی که در ظاهر ماشین آلات ایجاد می کنند اشاره کرد. فاکتور های بسیار زیادی در  تعیین قیمت انواع رینگ ماشین آلات راهسازی دخیل هستند، که از مهمترین آن ها می توان نوع آلیاژ مصرفی، وزن و سایز رینگ را نام برد.

خصوصیات عملکردی رینگ ها با توجه به ابعاد و اندازه های فیزیکی آن ها تغییر می کند برای مثال رینگ های پهن باعث حفظ تعادل ماشین آلات در هنگام پیچ و بهبود عملکرد فرمان خودرو می شوند و رینگ های باریک تر کیفیت سواری را افزایش می دهند.

برای خرید رینگ ماشین آلات راهسازی با درجه کیفی بالا باید به پهنای رینگ، وزن رینگ و تایر، لنگی و بالانس چرخ ها،سایز صحیح آن نسبت به سیستم تعلیق،  offset و غیره توجه کرد. ابعاد و اندازه رینگ ها در انواع ماشین آلات راهسازی و عمرانی مانند بلدوزر، گریدر، لودر و بیل مکانیکی متناسب با اندازه تایر ها تغییر می کند.

آشنایی با لاستیک گریدر

در این مقاله به توضیح اجمالی در زمینه گریدر و لاستیک گریدر، و همچنین نحوه خرید لاستیک گریدر و کسب اطلاع از قیمت لاستیک گریدر می‌پردازیم.

گِریدِر یا شیب‌ساز، که بطور معمول به ماشین تسطیح جاده اطلاق می‌شود، از ماشین‌آلات سنگین مهندسی می‌باشد که دارای یک تیغهٔ بزرگ برای تسطیح سطوح می‌باشد. بیشتر مدل‌ها دارای ۳ اکسل با یک  موتور و کابین تعبیه‌شده در بالای اکسل عقب در انتهای ماشین می‌باشند. مهمترین وسیله برای عملیات تنظیم شیب، تسطیح خاکریزها، خاکبرداری‌ها و رساندن سطح خاک به سطح مورد نظر (خط پروژه) توسط گریدر انجام می‌پذیرد.

آشنایی با گریدر های اولیه

گریدر وقتی به وجود آمد و طراحی شد که بشر با توسعه ارباه ها و خودرو ها برای حرکت، نیازمند راهی بود تا این وسیله های کارامد راحت تر بتوانند در آن مسیر رفت و آمد کنند. راه ها پیش از آنکه ارابه و یا خودرو تولید شود، دارای پستی و بلندی های فراوانی بود و مسطح و یکسان نبود. با توسعه تولید انواع ارابه و خودرو که بر روی چرخ حرکت می‌کرد، مشکل پستی و بلندی راه ها در حین حرکت این ادوات بسیار ملموس بود.

لذا طراحان و اندیشمندان آن زمان ، می‌بایست یا با استفاده از کارگران و نیرو انسانی اقدام به تسطیح راه ها می‌کردند و یا با استفاده از قدرت تفکر، دستگاهی برای سرعت بخشیدن به این ایده اختراع می‌کردند .گریدر های اولیه دارای تیغه فولادی در زیر دستگاه بودند که به صورت ثابت نصب شده بود و تنها به جلو حرکت می‌کرد. این دستگاه ابتدایی، خاک در مسیر راه را از بلندی ها جدا میکرد و به کنار راه و یا چاله ها و پستی های موجود در ادامه مسیر منتقل می‌کرد .بعد ها با توسعه و پیشرفت راه ها، ایده های نوینی برای انواع گریدر به ذهن اندیشمندان رسید .

به مرور ، تیغه گریدر ها به صورت متحرک طراحی شد که با استفاده از آن بتوانند شیب جاده و راه را نیز مشخص نمایند برای هدایت مسیر آی های سطحی و جاری ، تنظیم شیب راه و جاده امری مهم تلقی می‌شود که به وسیله گریدر، این امر و توسعه راه های فعلی سرعت گرفت . همچنین با افزایش روز افزون تکنولوژی و مشاهده مدل های به روز تر و جدید تر از گریدر، استفاده از چرخ های لاستیکی برای گریدر مرسوم شد . استفاده از لاستیک گریدر ، علاوه بر سرعت بخشیدن حرکت گریدر، سبب شد قدرت مانور گریدر در محیط های مختلف نیز افزایش یابد .

توسعه و پیشرفت در طراحی لاستیک گریدر

بشر با پیشرفت طراحی انواع گریدر، در طراحی لاستیک گریدر نیز به موفقیت هایی دست یافت. با مشاهده بهره گیری و بهره برداری از گریدر در سطوح مختلف از جمله کوه، جنگل، شن و ماسه، باتلاق و گل و لای و … بشر لاستیک گریدر را متناسب با هر یک از این شرایط طراحی و تولید نمود. امروزه نه تنها که گریدر ها بسیار پیشرفته شده اند، بله لاستیک گریدر نیز در طراحی و توسعه از این قافله عقب نمانده است و پیشتار است.

امروزه پیش از اقدام برای خرید لاستیک گریدر و یا کسب اطلاعات در زمینه آج لاستیک گریدر و یا کشور تولید کننده لاستیک گریدر، از جمله لاستیک چینی گریدر، لاستیک ایرانی گریدر و … می‌بایست از یک مشاور مجرب و آگاه در ین زمینه راهنمایی بگیرید. به دلیل گستردگی تولید و طراحی های منحصر به فرد و مختص به یک محیط خاص از جغرافیا، انتخاب لاستیک گریدر امری مهم تلقی می‌گردد. خرید لاستیک گریدر آگاهانه، سبب افزایش راندمان گریدر و توسعه کار می‌شود و این امر در جوامع امروزی که سرعت پیشنیاز همه امور است، ضروری تلقی می‌گردد.

عملیات مختلف گریدر:

  • پخش کردن مواد خاکی
  • پخش مصالح در شانه سازی های راه
  • شیب‌بندی‌های دقیق
  • کندن جوی
  • بریدن و تراشیدن ترانشه‌ها

پخش کردن مواد خاکی

از مهمترین عملیات گریدر پخش کردن مواد و مصالح خاکی در سطح زمین است البته مقدار مواد جابجا شده به ظرفیت گریدر بستگی دارد. ظرفیت گریدر تابع عواملی مانند قدرت موتورکشش ماشین اندازه وارتفاع تیغه می‌باشد. مقدار موادی که گریدر می‌تواند جابجا کند بسیار کمتر از بولدوزر است. بنابراین بهتر است موادی که باید توسط گریدر جابجا وتوزیع شود قبلا توسط ماشین آلاتی مانند بولدوزر بر روی زمین پخش شده باشد تا ارتفاع توده خاکی خیلی زیاد نباشد.

حمل مواد به کنار جاده با تغییر زاویه تیغه

گریدر قادر خواهد بود که مواد خاکی را به کنار مسیر حرکت هدایت کند دراین حالت مواد خاکی در انتهای عقب گریدر انباشته شده و یک توده خاکی طولی در امتداد مسیر حرکت گریدر قرار گیرد، زیرا درغیراینصورت قدرت کشش ماشین کم می‌شود وزاویه حمله به تیغه گریدر نیز تغییر می‌کند.

شیب بندی دقیق

برای شیب بندی دقیق باید تیغه را با زاویه کوچکی نسبت به امتداد قائم ثابت کرد و ارتفاع تیغه از سطح زمین باید طوری باشد که برآمدگی کوچک را بریده و گودالها را پر نماید، بدین منظور همواره باید مقدار مواد خاکی در جلوی تیغه گریدر موجود باشد.

 کندن جوی

 گریدر را می توان برای کندن جوی های وی شکل وذوزنقه‌ای شکل به کاربرد. ماکزیمم عمق جوی حدود یک متر وعرض آن حدود یک و نیم متر است. برای جوی‌های با ابعاد بزرگتر بهتر است از خندق‌کن و بیل مکانیکی وسایل حفاری استفاده کرد.

بریدن و تراشیدن ترانشه‌ها با تغییر زاویه

گریدر عمود کردن یا شیب زیاد لبه تیغه نسبت به سطح افق می‌توان با حرکت در جهت طول ترانشه لبه‌های آن را تراشید. البته دو مسئله را باید در نظر گرفت اول اینکه نوع مصالح ترانشه‌ها سنگی وصخره‌ای نباشد، چون به لبه تیغه آسیب رسانده ویا عمل تراشیدن را غیر ممکن میسازد. مسئله دوم تراشیدن قسمت‌های پایین ترانشه و مرتب کردن آنها است تا در هنگام تراشیدن قسمت‌های بالای ترانشه مانع حرکت گریدر نشوند.

سایز لاستیک گریدر

در معادن و صنایع ایران عزیزمان ار گریدر های مختلفی استفاده می‌شود. برخی از برند های گریدر هایی که در معادن در حال بهره برداری هستند عبارتند از :

گریدر کوماتسو

گریدر کاترپیلار

گریدر فان

گریدر ولوو

گریدر هپکو

گریدر کاترپیلار

گریدر XCMG

گریدر میتسوبیشی

و …

برای هر یک از این گریدر های ذکر شده، مدل های مختلفی در ابعاد و قدرت های مختلف تولید شده اند. هر یک از مدل گریدر های مختلف دارای سایز لاستیک گریدر منحصری می باشد. به طور عمومی در ایران ۳ سایز لاستیک گریدر به عنوان لاستیک های پر مصرف در این زمینه شناخته می‌شوند.

لاستیک گریدر سایز 14.00/24

لاستیک گریدر سایز 16.00/24

لاستیک گریدر سایز 18.00/25

البته لازم به ذکر است که برای لاستیک گریدر از سایز لاستیک های دیگری نیز استفاده می‌شود که تنوع بیشتری نیز دارند، اما در این بخش تنها به اشاره به سه سایز پر مصرف تایر گریدر بسنده کردیم.

آج لاستیک گریدر

برای لاستیک گریدر عموما تولید کنندگان لاستیک از دو نوع آج لاستیک استفاده می‌کنند.

آج G2 لاستیک ادوات راهسازی و آج E3 ادوات راهساز

آج لاستیک G2 که در ایران به لاستیک گل چکشی گریدر معروف است .

آج لاستیک E3 که در ایران به لاستیک گل ابرو گریدر معروف است.

خرید لاستیک گریدر

لاستیک گریدر به دلیل تنوع آج و استفاده از آن در شرایط کارگاهی و جغرافیایی مختلف، دارای تنوع زیادی می‌باشد . از عوامل مهم پیش از انتخاب و خرید لاستیک گریدر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

آج لاستیک گریدر باید به نحوی باشد که مسیر پیش رو و حرکت گریدر را برای تیه و حرکت روان تر این دستگاه آهنی هموار سازد.

همچنین آج لاستیک گریدر نیز باید به نحوی طراحی شود که در محیط های شنی و ماسه ای سخت نشود و در محیط های گلی و آبخیز سُر بخورد.

لذا در طراحی آج لاستیک گریدر می‌بایست عمق آج استاندارد طوری محاسبه شود که در شرایط فوق حداکثر میزان راندمان را از لاستیک گریدر انتظار داشت.

دیواره لاستیک گریدر می‌بایست دارای میزان قدرت و مقاومتی باشد که در حین حرکت رو به جلوی دستگاه و پرتاب شدن سنگ ها و ناهمواری های جاده به سمت لاستیک و چرخ گریدر، این لاستیک کمترین آسیب را ببیند.

قیمت لاستیک گریدر

لاستیک گریدر از لاستیک کامیون ها و ادوات سنگین پر صرف و تجاری بزرگتر است. همچنین از لاستیک لودر و ادوات فوق سنگین معدنی نیز کوچکتر است .اما از نظر ابعاد با برخی از لاستیک های کشاورزی و تراکتوری در حدود یک سایز و اندازه هستند . اما تنها ابعاد و اندازه لاستیک ملاک تعیین قیمت آن نمی‌باشد .

عواملی همچون وزن لاستیک، کاربری لاستیک، تکنولوژي تولید لاستیک گریدر، لاستیک گریدر چینی و یا لاستیک گریدر ایرانی و … تمامی عواملی هستند که ارتباط مستقیم با قیمت جهانی این لاستیک دارند .همچنین تغییر نرخ ارز و افزایش و یا کاهش نرخ واردات لاستیک گریدر عواملی هستند که نقش مهمی در تعیین قیمت لاستیک گریدر دارند .

قیمت لاستیک گریدر از لاستیک های سنگین کامیون و ایسوزو در پله جلوتری ایستاده است و از لاستیک های فوق سنگین و معدنی مشابه لاستیک لودر و لاستیک دامپتراک، در جایگاه ارزان تری قرار دارد. البته تمامی موارد ذکر شده در این مقاله نیز در قیمت لاستیک لودر نقش مهمی دارند.