اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

راهبند میله ای و راهبند پارکینگ چیست؟

راهنمای جامع خرید انواع راهبند میله ای و راهبند پارکینگ

راهبند میله ای یا بازویی یکی از پر کاربردترین انواع راهبندهاست که از تنوع بالایی برخوردار است و می‌تواند به امکانات و تجهیزات زیادی متصل شده و هماهنگ با آنها عمل کند تا فرایند حفظ امنیت و کنترل تردد به راحتی و دقت انجام شود

ابزارهای مختلفی برای کنترل تردد وجود دارند که تردد افراد و خودروها را می‌توان به راحتی به کمک این ابزار انجام داد. در حال حاضر خودرو بخشی از زندگی روزمره بسیاری از افراد جامعه شده است. در مناطق شهری و روستایی و صنعتی و حتی زمین‌های کشاورزی و املاک شخصی، معمولا جاده عمومی به در یا دروازه ای ختم می‌شود که از طریق آن باید وارد محل خصوصی یا عمومی شد.

راهبند از میان انواع گیت های کنترل تردد خودرویی از جمله تجهیزاتی است که می‌تواند کمک بسیار زیادی به کنترل تردد خودروها به همه مکان ها داشته باشد.  تفاوتی ندارد که مکان موردنظر یک پارکینگ کوچک و ملک خصوصی یا یک محوطه بزرگ عمومی باشد، برای همه این محل ها راهبند اولین و موثرترین ابزار کنترل تردد است. راهبند میله‌ای یا راهبند پارکینگ با نام‌های مختلفی شناخته می شوند:

  • راهبند بازویی
  • راهبند تلسکوپی
  • راهبند بومدار
  • راهبند اهرمی

کاربردهای راهبند میله ای

از انواع راهبند میله ای برای حفاظت و تامین امنیت مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. از آنجا که ساختار و مواد تشکیل دهنده راهبندهای مختلف متفاوت است، میزان استحکام و مقاومت در برابر فشار و ضربه مختلفی را هم دارند. راهبند‌های مختلف با ویژگی‌های مختلفی وجود دارند. از ابتدا ساده‌ترین و قدیمی‌ترین کاربرد راهبندها برای کنترل تردد بودند.

یعنی راهبند برای این به کار می‌رود که هر فرد یا خودرویی که وارد مکانی می‌شود مورد شناسایی قرار گیرد یا سرعت ورود به مکان کنترل شود. نظم بخشی از ابتدایی‌ترین وظایف راهبندهاست. راهبندهای مختلف امروزی با تجهیزاتی که به آنها متصل است هماهنگ عمل می‌کنند و می‌توانند برای نظم دهی استفاده شوند که ساده‌ترین وظیفه‌ کلی راهبندهاست.

تجهیزاتی که به عنوان راهبند پارکینگ استفاده می‌شوند می‌توانند در حالت‌های پیشرفته‌تر و امنیتی‌تر مجهز به پلاک‌خوان یا ریدرهای خاص دیگر باشند. این راهبندها تنها به خودروها یا دارندگان مشخصات خاصی که از قبل برای سیستم عملکردی دستگاه تعریف می‌شود و ورود آنها مجاز است، اجازه ورود می‌دهند. این تجهیزات زمان ورود و خروج و هویت افراد را ثبت می‌کنند از آنها عکس برداری می‌کنند و در حافظه خود میزان مشخصی از داده‌ها را برای مدت زمان خاصی نگهداری کنند.

گیت اهرمی یا گیت میله ای همچنین می‌توانند هماهنگ با بخش های دیگر یک سازمان عمل کرده و با ورود یک خودروی ثبت شده به مکانی،  اجازه ورود او به سایر مکان‌ها را صادر کنند. این راهبندها می‌توانند برای انواع کاربردهایی که با توجه به استراتژی های مختلف مدیریتی برنامه‌ریزی شده‌اند، عمل کنند.

ساختار راهبند میله ‌ای شامل چه بخش‌هایی است؟

اجزای ساختار راهبند میله ای سه بخش اصلی دارد که به شرح زیر هستند:

·         بدنه راهبند یا پایه راهبند

بدنه یا پایه راهبند معمولا در عمق خاصی از زمین نصب و جایگذاری می‌شود.

·         میله متحرک راهبند

میله متحرک راهبند به کمک اتصالاتی با انواع مختلف به پایه متصل است و قابلیت حرکت دارد. این تحرک به شکلی است که بتواند با پایه زاویه بسازد و به سمت بالا حرکت کند. زمانی که مسیر مسدود باشد، میله یا بازوی راهبند در ارتفاع مشخصی و موازی سطح زمین قرار می‌گیرد. به این ترتیب ورود خودروها به مکانی که با راهبند مسدود باشد، ممکن نیست و لازم است تا بازو به نحوی حرکت کند و مسیر را برای خودرو باز کند.

·         سیستم محرک راهبند پارکینگی

سیستم محرک راهبند پارکینگ یا بازویی متنوع است. در مجموع سیستم محرک وظیفه کلی بالا و پایین بردن میله یا بازوی راهبند را برعهده دارد.

مقاومت راهبند میله‌ ای یا بازویی در برابر فشار و ضربه

وظیفه اصلی راهبندهای بازویی صرفا کنترل تردد و حفظ نظم است و استفاده از آن به تنهایی برای امور حساس امنیتی کارایی ندارد. با وجود اینکه پیشرفت تکنولوژی باعث می‌شود تا بتوان مواد مستحکمی در برابر فشار و ضربه تولید کرد، اما ساختار و ماموریت این نوع راهبند به شکلی نیست که قابلیت استفاده در امور امنیتی را داشته باشد. به بیان دیگر این نوع گیت تردد خودرویی در دسته گیت های ضد انتحاری نیست و در هنگام حملات تروریستی نمی‌تواند مانع از ورود خودروهای مهاجم شود.

اگر خودرویی قصد ورود غیر مجاز به مکانی را داشته باشد که مجهز به راهبند بازویی است، در شرایطی که بازو کاملا مسیر ورود را مسدود کرده باشد هم نمی‌تواند از ورود خودرو جلوگیری کند و صرفا خودرو را دچار خسارت و آسیب خواهد کرد. اما همچنان خودرو می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد و وارد مکان مورد نظر شود. برای مکان‌هایی که نیاز به امنیت بالاتری دارند لازم است تا از راهبند دیگری استفاده کرد.

انواع راهبند میله ‌ای یا راهبند پارکینگ

راهبند میله ‌ای از نظر ساختار و عملکرد و ویژگی‌هایی که دارد به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود.  یکی از این دسته بندی‌ها در شکل ظاهری باز و بسته کردن مسیر در این راهبندهاست. راهبندها از این نظر دو نوع هستند: تلسکوپی و تاشو.

راهبند تلسکوپی:

در راهبند تلسکوپی زمانی که قرار است بازو بلند شود و مسیر تردد باز شود، بازو به کمک یک نیروی محرک به شکل عمودی بالا می‌رود تا با افق زاویه خاصی را بسازد و وسیله نقلیه بتواند وارد محل مورد نظر شود. گاهی این بازو لازم است زاویه 90 درجه با افق بسازد و به این ترتیب باید فضای بالای راهبند به اندازه طول بازو باز باشد و بازو آزادانه حرکت کند. از راهبندهای تلسکوپی می‌توان برای ورودی همه مکان‌هایی که محدودیت ارتفاع ندارند استفاده کرد، مثل ورودی پارکینگ‌های روباز، بیمارستان‌ها، سازمان‌ها، محوطه‌های فروشگاهی و ….

راهبند تاشو:

وقتی محدودیت ارتفاع در مکانی وجود داشته باشدکه بازوی راهبند نتواند تا زاویه و اندازه لازم بالا رود از راهبند تاشو استفاده می‌کنند. بازوی راهبند تاشو در این فرایند دو تکه خواهد شد. زمانی که راه را باز می‌کند تکه اول که به پایه راهبند وصل است می‌تواند تا زاویه 90 درجه با افق بالارود. در ادامه فرایند تکه دوم خم شده و موازی با سطح افق قرار می‌گیرد تا مسیر باز شود. از راهبند تاشو بیشتر در مکان‌های مسقف استفاده می‌شود که محدودیت ارتفاع دارند. به همین دلیل است که این نوع راهبند را بیشتر با نام راهبند پارکینگ می‌شناسند. تقسیم بندی دیگر راهبندها به دو نوع دستی و خودکار است.

راهبند دستی:

در این نوع راهبند باید یک نفر و به شکل دستی بازو را جابجا کند. در حالت دیگر فرمان جا‌به‌جا شدن بازو با کلید یا هر تجهیز دیگری صادر می‌شود.

راهبند خودکار:

راهبند خودکار مانند درب شیشه ای اتوماتیک به کمک تجهیزات جانبی که هماهنگ با راهبند کار می‌کنند یا در آن تعبیه شده‌اند، زمانی که یک خودرو مجاز به ورود باشد، دستگاه به شکل خودکار عمل کرده و راه را باز می‌کند.  راهبندها از نظر سیستم نیروی محرک هم به دو دسته هیدرولیک و الکترومکانیک تقسیم بندی می‌شوند.  در مجموع تنوع بسیار زیادی در انواع راهبند وجود دارد. استفاده از یک راهبند مناسب که بهترین امکانات هماهنگ با نوع مصرف داشته باشد به راحتی امکان پذیر است.

تفاوت راهبند میله ای با گیت نفررو

راهبندهای میله‌ای بیشتر برای کنترل تردد خودروها استفاده می‌شوند که لازم است مسیری با عرض زیاد مسدود شود و با گیت‌های نفررو فرق دارند. راهبندهای نفررو معمولا تنها اجازه ورود یک نفر را صادر می‌کنند و ابعاد کوچک‌تری دارند و برای ورودی‌های کوچکتر هم استفاده می شوند. اما راهبندهای خودرویی همانطور که از اسمشان پیداست برای خودرو طراحی شده‌اند و ساختار و عملکرد متفاوتی نسبت به راهبندهای نفررو دارند.

موارد استفاده راهبند میله ای و راهبند پارکینگی

از این راهبند می‌توان برای کنترل تردد مکان‌های مختلفی استفاده کرد. محل ورود به محوطه باز یا پارکینگ تمام سازمان‌ها، فروشگاه‌ها، مجتمع‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، مکان های تفریحی و سرگرمی و… که نیاز به نظارت دارد می‌تواند مجهز به انواع راهبند پارکینگ شود. کارشناسان شرکت پاسارگاد آماده ارائه خدمات و راهنمایی‌های لازم در انتخاب و خرید راهبندهای مختلف تخصصی برای مشتریان محترم هستند. برای گرفتن هر گونه مشاوره و راهنمایی در زمینه راهبندها و تجهیزات امنیتی و حفاظتی با ما تماس بگیرید.

معرفی راهبند میله ای (راهبند پارکینگی) و کاربردهای آن

 راهبند میله‌ای از دسته گیت‌های کنترل تردد خودرویی به حساب می‌آید که به نام‌های گوناگونی خوانده می‌شود. گیت میله‌ای، راهبند میله ای، راهبند پارکینگی، راهبند تلسکوپی، راهبند بازویی از این جمله‌اند.

راهبند میله ای | راهبند میله ‌هایی هستند که بر روی یک دکل نگهدارنده یک متری راهبند میله ای بر روی زمین نصب می گردد و از تجهیزاتی تشکیل می شود که مانند مانع از ورود و خروج کلیه وسایل های نقلیه جلوگیری کرده و تردد آنها ( ورود و خروج ) از طریق راهبند میله ای یا راهبند اهرمی صورت می پذیرد. که امروزه در بسیاری از پارکینگ های مسکونی و تجاری و اداری استفاده می گردد . هدف از استفاده از آنها اجازه تردد به اتومبیل هایی میباشد که مجوز پارک کردن در محل و مکان مورد نظر را دارند.

نحوه عملکرد راهبند میله ای یا اهرمی | road barrier

راهبند بازویی

طراحی راهبند ها به گونه ای است که با انواع دستگاه شناسایی کارت خوان ، دوربین پلاک خوان ، دکمه پوش باتم ، ریموت کنترل و دیگر سیستم کنترل تردد استاندارد مطابقت دارند و تنها امکان تردد از این راهبند ها زمانی وجود دارد که توسط یکی از موارد ذکر شده اقدام گردد.

قسمت ستونی و اصلی راهبند ها ی میله ای بر روی  کف زمین نصب می شود و میله راهبند یا اهرم راهبند متحرک است که به صورت افقی و عمودی حرکت می کند طول این میله قابل تغییر می باشد و عموما از 2 متر تا 7 متر می تواند تغییر کند. که این میله ها از جنس آلومینیوم و فولاد ضد زنگ در صورت نیاز می توان از جنس استیل استفاده کرد که بدلیل ضخامت آن، در برابر هر شرایط آب و هوایی امکان نصب وجود دارد

مدت زمان عملکرد حداقل 3 الی 6 ثانیه بعد از دریافت تاییدیه و مجوز تردد می باشد.

زاویه عملکرد باز و بسته شدن اهرم راهبند به صورت 90 درجه می باشد.

امکان اتوماتیک کردن و غیر اتوماتیک کردن بسته شدن راهبند وجود دارد. که درصورت اتوماتیک کردن راهبند ها می بایست راهبند دارای موتور باشد.

راهبند میله ای (راهبند تلسکوپی)

در بررسی انواع راهبند میله ای یا راهبند پارکینگی توجه به مزیت‌هایی که برندهای مختلف ایجاد می‌کنند اهمیت زیادی دارد. شرکت دانش بنیان پاسارگاد با استفاده از توان متخصصان داخلی گیت های راهبند یا راهبندهای میله ای را تولید می‌کند. این محصول با کیفیت قابل توجهی در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی به مشتریان پاسارگاد ارائه می‌شود.

مزیت استفاده از راهبند پاسارگاد

  • کنترل تردد وسایل نقلیه
  • جلوگیری از تردد وسایل نقلیه غیر مجاز
  • بدلیل وزن کم میله راهبند، تعداد زیادی می تواند باز و بسته شود.
  • تعداد تردد نامحدود
  • امکان تعریف بیش از 100 ریموت کنترل دستری بر روی هر یک از راهبندهای میله ای
  • دارای IP54 امکان نصب و عملکرد در هر شرایط آب و هوایی

مکان های مورد استفاده از راهبند های میله ای

    بیشتر مکان هایی که کنترل تردد وسایل نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به گزارش تردد ها (چه وسایل نقیلیه ای ، در چه زمان و ساعتی، توسط چه افرادی و …..) نیاز دارند می بایست از راهبند های اهرمی یا میله ای می باشد. مانند:

  • شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی
  • شرکت ها و ارگان هایی با تردد اتوموبیل بسیار بالا
  • ورودی برج ها ساختمان ها و عمومی
  • ورودی مکان های نظامی
  • ورودی بیمارستان ها
  • مکان های مسکونی و تجاری

انواع راهبند میله ای (راهبند بازویی)

  • مدل اتوماتیک
  • مدل مکانیک

انتخاب مدل راهبند به موارد زیر بستگی دارد

  • فرکانس ترانزیت
  • محل نصب (مجتمع مسکونی، خصوصی، صنعتی، اداری و …)
  • طول بازو

معایب راهبند هیدرولیک

1) بدلیل وجود سیال تحت فشار در سیستم ، احتمال نشتی و خرابی اورینگ وجود دارد همچنین روغن موجود دارای خاصیت خورندگی است که امکان آسیب به دیگر قطعات مجموعه را دارد .

2) بدلیل نوع سیستم کاری هیدرولیک در هنگام کار انرژی بصورت گرما آزاد میشود و با توجه به گرمای زیاد محیط باعث عدم کارکرد صحیح راهبند میشود.

3) سیستم های هیدرولیک آسیب پذیری زیادی نسبت به گرد و غبار دارد و با توجه به شرایط جوی منطقه و وجود گرد و غبار زیاد استفاده از این نوع راهبند توصیه نمیشود .

4)  سیستم های هیدرولیک احتیاج به سرویس و بازرسی مداوم دارد تا مقدار روغن و واشرهای اورینگ بررسی و از نشتی روغن جلوگیری شود که هزینه نگهداری را بالا میبرد.

مزایای راهبند الکترومکانیک

 1) راهبند های الکترومکانیک دارای گیربکس های قدرتمندی میباشند به همین دلیل از سرعت بالایی برخوردارند.

2) این نوع راهبند احتیاج کمتری به بررسی دوره ای دارند و هزینه نگهداری بسیار پایین تری دارند.

3) همچنین گرما و شرایط جوی و محیطی و وجود گرد وغبار تاثیری در عملکرد این نوع راهبند ندارد.