اخبار عمومی

اخبار جعلی ابزار مدرنی برای مغزشویی

اخبار جعلی – محتوایی شبیه اخبار که برای دستکاری درک مردم از واقعیت نوشته شده است – نه تنها به طور گسترده در صنعت تبلیغات استفاده می شود، بلکه پیامدهای سیاسی قابل توجهی نیز دارد، مهمترین کاربرد سیاسی اخبار جعلی تغذیه و تقویت جامعه است. درگیری ها

ایسناپلاس-فاطمه کریمخان: داستان هایی که واقعیت ندارند و عمداً خوانندگان را گمراه می کنند، بی اعتمادی فزاینده ای را در بین مردم ایجاد می کنند. فرقی نمی کند که این ماجرا در مورد اخاذی یک شخصیت سیاسی خاص از یک چهره شناخته شده خارجی باشد یا کشف فساد مالی در یک شرکت مالی یا دستگیری دختر یک مقام عالی رتبه به جرم جنایت. در جاسوسی، همه این داستان ها یک هدف را دنبال می کنند و آن بی اعتمادی مردم به یکدیگر، بی اعتمادی مردم به دولت و ارائه دلایل اعتراض به یک رویداد خیالی یا خشونت است. با انتشار این اخبار جعلی، همسایه ها علیه یکدیگر قرار می گیرند، اعضای خانواده نسبت به یکدیگر بدبین می شوند و زمینه دوقطبی شدن اجتماعی ایجاد می شود.

چرا کسی باید این کار را بکند؟ افراد، سازمان ها و دولت ها از اخبار جعلی برای دو هدف متفاوت استفاده می کنند. اولاً تضادهای اجتماعی را افزایش می دهند تا ایمان مردم را به روند دموکراتیک و توانایی مردم برای همکاری با یکدیگر تضعیف کنند و ثانیاً توجه مردم را از موضوعات مهم منحرف می کنند تا مسائل حل نشده باقی بماند. این بخش به بررسی نحوه استفاده از اخبار جعلی برای منحرف کردن و تشدید درگیری می پردازد.

اخبار جعلی باعث شورش در دنیای واقعی می شود

در مورد حمله به زائران ایرانی در عربستان، هیچکس فکر نمی‌کرد ماجرای «تجاوز به دو زائر نوجوان» حمله به سفارت عربستان و روابط دو کشور را ببندد، اما این اتفاق افتاد و اشتباه نکرد. ، این تأثیر اخبار جعلی است نه بر افراد واقعی فقط یک مثال در زندگی.

یکی دیگر از نمونه های بحث برانگیز تأثیر اخبار جعلی در دنیای واقعی، ماجرای پیتزاگیت است، شایعاتی که عمدتاً توسط کیوانان (اینجا) پخش می شود، مبنی بر اینکه گروهی از دموکرات های ایالات متحده از یک رستوران برای سرپوش گذاشتن بر یک تجارت استثمار بچه استفاده می کنند. ، نشان می دهد که فقط بهره برداری سیاسی و سیستماتیک از اخبار جعلی نیست، بلکه اغلب حماقت است که باعث می شود مردی با تفنگ نیمه خودکار وارد یک پیتزا فروشی معمولی واشنگتن دی سی شود و به کارمندان شلیک کند. محلی برای قاچاق نوزادان برای اعضای کمپین هیلاری کلینتون.

داستانی که منجر به تیراندازی پیتزاگیت شد از کجا آمد؟ یک گروه راست افراطی داستان را برای جلب توجه ساختند، سپس وب‌سایت‌های خبری جعلی با ذکر مکان‌های خاصی مانند پیتزا فروشی که تیراندازی در آن رخ داد، بال‌هایی به داستان اضافه کردند. لینک این داستان در میان کاربران شبکه های اجتماعی پخش شد و در گروه های مختلفی به اشتراک گذاشته شد و زمانی که ربات ها آن را بازنشر کردند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و باعث درگیری عمومی شد.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

عکس: ادگار مدیسون ولش، مردی که پس از شایعه حضور یکی از روسای تجارت گوشت با سلاح نیمه اتوماتیک به یک پیتزا فروشی حمله کرد.

اخبار جعلی درگیری اجتماعی را افزایش می دهد

حتما به خاطر دارید که در جریان اعتراضات به بی آبی خوزستان عکسی منتشر شد که زنی را در حال نوشیدن آب از چاه نشان می داد. بد است که مردم به نوشیدن آب چاه متوسل می شوند، اکثر آنها به دلیل اتهامات چهره در آن زمان می گفتند این عکس جعلی است، اما بعداً برای همه مشخص شد که این عکس مربوط به چند دهه پیش است و مربوط به آن است. یک زن واضح است که او فاقد وضوح ذهنی است، اما بحران اعتراضی در خوزستان تا آن زمان تا حد زیادی فروکش کرده است. این مثال نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی مانند بنزین روی آتش درگیری ها عمل می کند و باعث تشدید آنها می شود.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

در نمونه‌ای جدیدتر می‌توانید به آخرین تحولات عراق، انتشار اخباری مانند کشته شدن ایرانی‌ها در درگیری‌های اخیر در منطقه سبز بغداد و یا انتشار بیانیه کذب منتسب به آیت‌الله سیستانی برای تحریک بیشتر احساسات مردم نگاه کنید. و دخیل شدن در رویدادی که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، نه تنها باعث جلب توجه و افزایش ورود سایت‌های نشر و کانال‌های تلگرامی می‌شود، بلکه شک و خصومت ناظران را افزایش می‌دهد. برندگان این تقسیم بندی نه تنها کسانی هستند که منافع مالی دارند، بلکه کسانی هستند که منافع سیاسی آنها همچنان خصومت و بدبینی را افزایش می دهد.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

تصویر: گذرنامه ایرانی در عراق پیدا شد

مردم می توانند اخبار جعلی را با هدفی خاص و برای افزایش درگیری های داخلی بین گروه های مختلف مردم منتشر کنند. اخبار جعلی با انگیزه سیاسی از منابع مختلفی منتشر شد: دولت های خارجی مانند آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه، عوامل سیاسی آمریکایی به طور غیرقانونی از داده های فیس بوک برای متقاعد کردن کاربران رسانه های اجتماعی برای رای دادن استفاده می کنند و گروه های با انگیزه سیاسی مانند alt-right، alt. – در سمت چپ، نظریه پردازان توطئه از جمله کسانی هستند که اخبار جعلی را منتشر می کنند و به سرعت از آن سود می برند.

شاید نمونه بدی از همکاری با شرکت‌هایی نباشد که به دولت‌ها برای انتشار اخبار جعلی توصیه می‌کنند، کمبریج آنالیتیکا شرکتی بود که در استفاده از داده‌های رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد پروفایل‌های روان‌شناختی کاربران در کشورهای مختلف تخصص داشت. این شرکت اطلاعات 87 میلیون کاربر فیس بوک را بدون اطلاع یا رضایت آنها جمع آوری کرد و با آن داده ها – به ویژه “لایک” آنها – می توانست ترجیحات سیاسی افراد را پیش بینی کند. در طول مبارزات انتخاباتی پیروز دونالد ترامپ، عوامل کمپین سیاسی وی، با هماهنگی استیو بنن، استراتژیست ارشد کمپین، از داده های شرکت برای تبلیغات سیاسی هدفمند در فیس بوک، عمدتاً با هدف بی اعتبار کردن کمپین ریاست جمهوری استفاده کردند. پیام‌های تبلیغاتی که با استفاده از این اطلاعات منتشر می‌شد، اغلب تحریک‌آمیز، هیجان‌انگیز، گاهی خشونت‌آمیز و تماماً دروغ بودند!

انتشار اخبار جعلی با کمک دولت ها؟ بله و خیر!

این تنها ایران، آمریکا یا فرانسه نیست که درگیر مشکل اخبار جعلی هستند، تمام دنیا درگیر رقابت سیاسی و تجاری هستند و بنابراین اخبار جعلی مشکل همه مردم و سیاستمداران جهان است. در جریان درگیری میانمار، یکی از مواردی که باعث درگیری سربازان ارتش میانمار با اقلیت مسلمان روهینگیا شد، انتشار تصاویری بود که نشان می داد مردم روهینگیا سربازان ارتش را به آتش کشیدند که منجر به پیوستن عده ای به ارتش شد. در خانه های سوخته و از زندگی روهینگیا حمایت می شود. بعدها مشخص شد که این تصاویر توسط ارتش میانمار برای توجیه حمله به مسلمانان روهینگیا ساخته و منتشر شده است.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت چین یک ارتش سایبری دو میلیون نفری دارد که به ازای هر توییت و پست شبکه های اجتماعی 50 سنت می پردازد، یا اینکه ترکیه ارتش سایبری دارد که جدایی طلبی را در کشورهای دیگر ترویج و تشویق می کند با 200 لیر در ماه. سایبر مگس ها نام گروهی است که مخالفان دولت پادشاهی عربستان سعودی را به دروغ، توهین و اتهام در فضای مجازی متهم می کنند. سیاستمدارانی هم هستند که هر از گاهی ارتش های سایبری خود را ایجاد می کنند تا در آستانه انتخابات یا درگیری های سیاسی افکار عمومی را کنترل یا منحرف کنند.

اما چرا این همه برای ایجاد و انتشار اخبار جعلی سرمایه گذاری می کنند؟ خیلی دور از ذهن به نظر نمی رسد که بگوییم مردم کلمه ای را که از چندین نفر، حساب کاربری یا سایت می شنوند راحت تر از کلمه ای که فقط از یک نفر می شنوند می پذیرند. بنابراین، داشتن ارتش سایبری برای اهداف سیاسی دور از ذهن نیست، زیرا انتشار اخبار جعلی یکی از ابزارهایی است که می‌توان افراد یا گروه‌ها را از عملکرد خود متقاعد کرد و آنها را به نقطه‌ای معین سوق داد. کار یا رای. کوردا علاوه بر این، توزیع ویروسی محتوا، یعنی توزیع آنقدر گسترده که نمی توان از آن دور شد و به چیز دیگری فکر کرد، یک استراتژی موثر برای کنترل افکار است.

موارد فوق نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی می تواند درگیری را تشدید کند و گفتگوها در مورد مسائل اجتماعی را خفه کند. نظریه پردازان توطئه با انگیزه های مختلف سیاسی عمدتاً در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خود برای افزایش درگیری های ملی دروغ منتشر می کنند. دولت ها با انتشار پیام های جعلی در شبکه های اجتماعی سعی می کنند شهروندان را راضی نگه دارند و توجه آنها را از موضوعات مهم اجتماعی منحرف کنند. آنچه مهم است نتیجه همه این کمپین های اخبار جعلی است، در نهایت کمپین های اخبار جعلی منجر به سرخوردگی مردم از مشارکت سیاسی در اداره زندگی و جامعه می شود و دست قدرت را بیشتر کوتاه می کند. اخبار جعلی منبع پول برای ناشران و منبع قدرت برای کسانی است که آن را اداره می کنند.

انتهای پیام