اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

مبل چرم را چگونه تمیز کنیم؟

لیست عناوین این خبر مخفی سازی

روش‌های تمیز کردن مبل چرم و نکات آن

مبلمان چرمی و مبل شنی به دکوراسیون داخلی خانه ظرافت و زیبایی بخصوصی می‌بخشد. اما مراقبت و تمیزکردن این فوت‌وفن‌هایی دارد. برای این کار، نمی‌توانید به‌سادگی دستمال مرطوبی را بردارید و روی مبل بکشید یا محصولات پاک‌کننده یا شوینده قوی استفاده کنید؛ در این صورت، احتمال آسیب‌دیدن چرم وجود خواهد داشت.

آنچه در این مطلب به‌تفصیل شرح خواهیم داد، روش‌های تمیز کردن مبل چرم است. در بخش اول مطلب، مراحل کلی این کار را به شما معرفی می‌کنیم و در بخش‌های بعدی، به‌تمایز انواع لکه‌ها، راهکارهای مناسب برای پاک‌کردنشان را در اختیارتان می‌گذاریم. مدت‌زمان زیادی تا فرارسیدن ایام عید هم نمانده است؛ پس با این راهکارها می‌توانید با خیال راحت‌تری مشغول شوید. همراه ما باشید.

 بخش اول: نحوه تمیز کردن مبل چرم

برای تمیز کردن مبل چرم، به‌ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید:

 ۱. سَری برس‌مانند و کوچک جاروبرقی را به آن متصل کنید و به‌دقت، تمامی قسمت‌های مبل چرمی را جارو بکشید. اگر مبل چرمی یک‌تکه نبود، قسمت‌های پشتی و نشیمنگاه را بردارید و زیر آنها را هم جارو بکشید. برای محکم‌کاری می‌توانید پس از جاروکشیدن، مبل را گردگیری کنید تا اثری از گردوخاک روی آن باقی نماند. مرحله ابتدایی کار اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر گردوخاکی روی مبل باقی بماند، طی مراحل بعدی کار، در تماس با رطوبت قرار می‌گیرد و ممکن است به سطح مبل چرم آسیب بزند.

۲. سپس نوبت به درست‌کردن محلول مورداستفاده برای تمیز کردن مبل چرم می‌رسد. برای این منظور سه انتخاب پیش رو دارید:

  • ترکیب میزان‌های برابر از آب و سرکه سفید (نیمی از محلول آب و نیمهٔ دیگر سرکه سفید)؛
  • چکاندن چند قطره تمیزکننده چرم در آب؛
  • درست‌کردن آب کف‌دار با مایع ظرف‌شویی.

پیش از استفاده از هر یک از این محلول‌ها، کمی از آن را روی قسمتی از مبل چرم (که در دیدرس نیست) امتحان کنید. وقتی مطمئن شدید محلول موردنظر به مبل آسیب نمی‌زند، با خیال راحت از آن برای تمیز کردن مبل چرم استفاده کنید.

۳. دستمال تمیزی (بهتر است از دستمال میکروفایبر استفاده کنید) را در محلول موردنظر فرو کنید و سپس خوب آن را بچلانید؛ هدف مرطوب‌کردن دستمال است و نباید کاملا خیس باشد.

۴. با حرکت‌های دایره‌وارِ کوچک شروع به تمیزکردن لکه‌ها کنید. از بالا و پایین کشیدن دستمال روی مبل خودداری کنید. این کار در بلندمدت باعث فرسودگی و ازبین‌رفتن چرم می‌شود. همچنین بهتر است کار را از قسمت‌های بالایی مبل شروع کنید و بعد به‌سراغ قسمت‌های پایینی بروید.

۵. حوله یا دستمال تمیزِ دیگری بردارید و مبل را با آن خشک کنید. خشک‌کردن مبل را به‌هیچ‌عنوان پشت گوش نیندازید! اگر سطح مبل را به حال خود بگذارید، رطوبت به آن آسیب می‌رساند. از خشک‌کردن مبل چرم با سشوار هم خودداری کنید. این کار به مبل آسیب می‌رساند و چرم آن را از حالت طبیعی و معمولی خارج می‌کند.

۶. در این مرحله از تمیز کردن مبل چرم نوبت به استفاده از محصولات پاک‌کننده یا تمیز‌کننده مخصوص چرم می‌رسد. بعضی از این محصولات دوکاره هستند؛ به این معنا که هم خاصیت تمیزکنندگی دارند و هم خاصیت نگهدارندگی یا محافظت‌کنندگی. برای جلوگیری از لک‌شدن مبل چرم، توصیه می‌شود به‌جای اسپری‌کردن محصول مورداستفاده روی سطح مبل، آن را روی دستمالتان اسپری کنید و سپس به‌سیاق قبل، دستمال را با حرکت‌های دایره‌وار روی لکه‌ها بکشید.

۷. اگر اثری از محصول پاک‌کنندهٔ مورداستفاده روی مبل باقی مانده است، آن را پاک کنید. کار تمیز کردن مبل چرم در این مرحله به پایان می‌رسد. فقط شیوه استفاده از مواد و محصولات محافظت‌کننده باقی می‌ماند که در بخش‌های پایانی مطلب («روش‌های مراقبت از مبل چرم») به‌طور کامل شرح داده خواهد شد.

بعضی از افراد برای تمیز کردن مبل چرم استفاده از روغن یا واکس چرم (محصولی که با جوشاندن پاچه گاو تهیه می‌شود) را توصیه می‌کنند. استفاده از این محصول در بلندمدت به مبل آسیب می‌رساند. به‌جای آن از محلول‌های معرفی‌شده استفاده کنید.

بخش دوم: تمیز کردن مبل چرم؛ روش‌های پاک‌کردن انواع لکه‌ها

۱. پاک‌کردن لکه جوهر از روی مبل چرم

اتفاق است و گاهی پیش می‌آید، اما جای نگرانی نیست؛ فقط به‌محض لک‌شدن مبل با ، برای پاک‌کردن آن اقدام کنید. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. پنبهٔ گِردی را به (rubbing alcohol/Isopropyl Alcohol) آغشته کنید.

۲. پنبه را به‌آهستگی روی جای لک‌شده بزنید (پنبه را مثل دستمال روی محل موردنظر نکشید) تا رنگ جوهر را به خود بگیرد. پنبه دیگری بردارید و همین کار را تکرار کنید.

۳. سپس دستمال نرم و تمیزی را روی جای لک‌شده بکشید و آن را کامل پاک کنید.

برای پاک‌کردن لکه جوهر خودکار، به‌جای ایزوپروپیل الکل از هم می‌توانید استفاده کنید: پارچه یا دستمالی را به آن آغشته کنید و روی محل موردنظر بکشید.

۲. پاک‌کردن لکه چربی از روی مبل چرم

احتمال لک‌شدن مبل چرم با لکه‌های چربی بیشتر از هر چیز دیگری است، چراکه بیشتر غذاهایی که می‌خوریم حاوی چربی هستند: تا اندازه‌ای که گاهی متوجه لک‌شدن مبل نمی‌شویم و لکه‌ها قدیمی و ماندگار می‌شوند. برای تمیز کردن چنین لکه‌هایی به‌ترتیب، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. با نوک انگشتان شست و اشاره، اندکی بردارید و روی محل لک‌شده بریزید؛

۲. اجازه دهید جوش‌شیرین چندساعتی روی محل موردنظر بماند (یا تا زمانی که تمامی چربی جذب آن شود)؛

۳. جای لکه را با دستمالِ نرم و تمیز پاک کنید.

جوش‌شیرین چربی و را به خود جذب می‌کند و به همین خاطر برای پاک‌کردن چنین لکه‌هایی مفید و کارآمد است.

۳. پاک‌کردن سایر لکه‌ها

کپکزدگی

قرارگرفتن چرم در معرض تاریکی و هوای مرطوب ممکن است باعث کپک‌زدگی آن شود. برای تمیز کردن مبل چرم از این لکه‌ها کافی است از محلولی با میزان‌های برابر از آب و ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

پاککردن لکههای تیرهرنگ از چرمهای به رنگِ روشن

برای این منظور، به ترکیبی خمیرمانند متشکل از میزان‌های برابر از آبِ لیمو و کرم تارتار (Cream of tartar: پودری بی‌بو، لطیف و سفید که معمولا از آن در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود) نیاز پیدا می‌کنید. ترکیب خمیرمانند را روی محل موردنظر بگذارید. بعد از ۱۰ دقیقه مقداری دیگر از ترکیب را بردارید و روی محل لک‌شده بمالید. در نهایت هم با اسکاچ اسفنجیِ خیس‌شده آن را کامل پاک کنید.

لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون، دستمال مرطوب کودک و حتی خمیردندان (خمیردندان سفید، نه مدل‌های ژله‌ای) از دیگر مواد و محصولات مورداستفاده برای تمیز کردن مبل چرم هستند. دوباره تأکید می‌شود که پیش از استفاده از هریک از اینها، اندکی روی قسمتی از چرم که در دیدرس نیست استفاده کنید تا مطمئن شوید باعث آسیب‌دیدن آن نمی‌شوند. فوم تمیزکننده چرم و دستمال مرطوب مخصوص چرم، محصولات ایمن‌تری به شمار می‌روند، هرچند بعد از استفاده از این دستمال‌ها ممکن است جایشان روی چرم باقی بماند.

بخش سوم: روش‌های مراقبت از مبل چرم

با تمیز کردن مبل چرم تنها نیمی از راه را رفته‌اید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، لازم است از مواد و محصولات مناسب برای محافظت و نگهداری از آن هم استفاده کنید. به این صورت، مبلتان ظاهر نو و زیبایی پیدا می‌کند. برای این منظور، به‌ترتیب، مراحل زیر را دنبال کنید (دقت کنید که این مراحل بعد از تمیز کردن مبل چرم انجام می‌گیرند):

۱. ظرفی را بردارید و آن را از میزان‌های برابر از سرکه و روغن طبیعی پر کنید. روغن یا روغن لیمو انتخاب‌های ایدئالی هستند.

۲. دستمال تمیزی را در محلول مرحله قبل فرو کنید؛ سپس آن را خوب بچلانید تا فقط نم‌دار و مرطوب باشد. سپس شروع به کشیدن دستمال روی سطح مبل کنید.

۳. اجازه دهید محلول مورداستفاده یک شب کامل روی سطح مبل بماند تا خوب جذب آن شود. روز بعد با پارچه‌ای تمیز آثار باقی‌مانده از آن را پاک کنید.

به‌جای استفاده از این محلول، از محصولات نگهدارنده یا محافظت‌کنندهٔ موجود در بازار هم می‌توانید استفاده کنید. کافی است دستمالی را به کمی از محصول موردنظر (محصولاتی که در قالب اسپری یا قوطی حاوی آنها عرضه می‌شوند) آغشته کنید و روی سطح مبل چرم بکشید. بوی خوش و عالی، خاصیت مرطوب‌کنندگی و ظاهر نو و تازه‌ای که به مبلتان می‌بخشند، این محصولات را به انتخاب ایدئالی تبدیل می‌کنند.

اگر به‌جای محلول، از محصولات نگهدارنده استفاده می‌کنید، نیازی نیست بگذارید یک شب کامل روی مبل بماند. بعد از حدود یک ساعت، نتیجه موردنظر حاصل می‌شود و می‌توانید آثار باقی‌مانده از آن را پاک کنید.

راهکار مناسب برای برطرف‌کردن آثار خش‌افتادگی از روی مبل چرم

خش‌افتادن مبل چرم به‌ویژه گریبان‌گیر کسانی می‌شود که در خانه حیوان اهلی دارند. البته دلایل دیگری هم وجود دارند که گاهی به‌طور تصادفی باعث آن می‌شوند. فارغ از اینکه خش‌افتادن مبل چرم چه دلیلی داشته باشد، اتفاقی نیست که نتوان فکری به حال آن کرد. برای برطرف‌کردن آثار خش‌افتادگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. تمیزکردن محل خش‌افتادگی

از یکی از محلول‌های ملایمی که در مطلب معرفی شدند، برای تمیزکردن محل خش‌افتادگی استفاده کنید.

۲. چرب‌کردن محل موردنظر با روغن

برای این منظور از روغن ملایمی مثل روغن بچه استفاده کنید. به‌این‌ترتیب که پنبه‌ای را به روغن آغشته کنید و با حرکت‌های دایره‌وار، روی محل موردنظر بمالید.

۳. پاک‌کردن آثار چربی

اجازه دهید روغن خشک شود و سپ، با دستمال خشک و تمیز، آثار آن را پاک کنید.

تمیز کردن لکه های مختلف مبل چرم

هر لکه‌ای دارای حلال خاصی است و تمام لکه‌ها با یک روش پاک نمی شوند. از طرفی ممکن است به تازگی مبل خود را شسته باشید و یک لکه بر روی آن ایجاد شده باشد که باید آن را از بین ببرید. هر کدام از لکه‌ها بر روی مبل چرم به گونه‌ای خاص پاک می‌شوند و باید از محلول و روش‌هایی استفاده کرد که به مبلمان شما آسیب وارد نمی‌کنند.

پاک کردن لکه های مبل چرمی

تمیز کردن لکه چربی

یکی از بیشترین لکه‌هایی که بر روی مبل‌ها دیده می‌شود، لکه چربی حاصل از مواد غذایی است. این لکه‌ها در صورتی که ماندگار شوند و زمان زیادی از ایجاد آن بگذرد، تمیز کردن آن سخت‌تر خواهد بود.

برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان از جوش شیرین استفاده کرد.

برای این منظور مقداری جوش شیرین را بردارید و روی لکه بریزید. جوش شیرین باید چند ساعت روی محل لکه بماند. بهتر است این کار را آخر شب انجام دهید تا فردا صبح به راحتی لکه از بین برود. بعد از گذشت چند ساعت متوجه می‌شوید که چربی‌ها کاملا جذب جوش شیرین شده‌اند و به راحتی آن را با یک دستمال نرم پاک کنید.

از بین بردن جوهر و لکه های خودکار روی مبل چرم

شستشوی مبل چرم هم نمی‌تواند لکه های جوهر را به خوبی از بین ببرد. از این رو باید با ترفندهای دیگری به فکر پاک کردن آن باشید. سعی کنید لک جوهر را در اسرع وقت پاک کنید تا مقاومت زیادی نداشته باشند.

برای از بین بردن لکه‌های خودکار و جوهر، باید از ایزوپروپیل الکل استفاده کنید. برای این منظور پنبه را به این ماده آغشته کنید و به آرامی روی لکه جوهر ضربه بزنید. رنگ جوهر جذب پنبه شده و از بین می‌رود. توجه داشته باشید که پنبه را روی مبل نکشید تا جوهر در قسمت‌های دیگر پخش نشود و به آرامی از روی مبل به پنبه منتقل شود.

پاک کردن کپک زدگی از روی مبل چرمی

چرم قابلیت کپک زدن دارد. به همین خاطر در صورتی که هوا مرطوب باشد و در فضای تیره قرار گیرد، قسمت‌هایی از آن کپک می زند. برای تمیز کردن این کپک‌ها و جلوگیری از آسیب به مبل، از آب و ایزوپروپیل الکل می‌توان استفاده کرد. این محلول را با یک دستمال تمیز بر روی مبل بکشید و کپک ها را بزدایید. این کار سبب می شود تا از کپک زدن دوباره مبل تا مدت زمان زیادی نیز جلوگیری شود.

لک‌های ناشناس بر روی مبل

هنگامی که برای شستشوی مبل چرم اقدام می‌کنید، ممکن است برخی موارد هم باشند که نتوانید تشخیص دهید کدام نوع لکه است. معمولا تمیز کردن مبل چرمی با رنگ روشن سخت‌تر است. پاک کردن لکه‌های تیره بر روی این مبلمان زمان‌بر بوده و باید با دقت انجام گیرد.

آب لیمو و کرم تارتار را با هم مخلوط کنید و یک خمیر غلیظ به کمک آن بسازید. مقدار مناسبی از خمیر را بر روی لکه قرار دهید و بعد از حدود ربع ساعت آن را بردارید. سپس با یک اسفنج نرم و خیس، مبل را کاملا تمیز کنید.

سایر مواد مورد استفاده برای تمیز کردن مبل چرمی

می‌توان از دستمال مرطوب کودک، خمیردندان سفید و لاک پاک کن‌هایی که عاری از استون هستند نیز برای تمیز کردن مبل چرمی استفاده کرد. این موارد برای لکه‌های کم مقاومت گزینه خوبی هستند. البته توجه داشته باشید که هر محلولی را قبل از استفاده در قسمت‌هایی که در معرض دید نیستند امتحان کنید تا در صورتی که به مبل آسیب وارد نمی‌کنند از آن استفاده کنید.

پاک کردن کپک و لکه آن از روی مبل چرمی

از بین بردن آثار خط و خش از روی مبل چرم

ممکن است مبلمان‌تان را تمیز کرده باشید ولی هنوز هم ظاهری به هم ریخته داشته باشد. خراش و خش عامل اصلی است که مبلمان سریع‌تر خراب شده و ظاهری نازیبا به خود بگیرند.

برای از بین بردن این عوارض باید مراحل زیر را طی کنید.

محلی را که دارای خش است کاملا تمیز کنید و از محلول مناسب برای هر لکه‌ای که روی آن قرار دارد بهره ببرید.

بخشی از مبل را که دارای خط و خش است با روغن‌هایی مانند روغن بچه یا روغن زیتون و … به کمک یک تکه پنبه چرب کنید.

آثار چربی را با یک دستمال خشک و تمیز از روی مبل پاک کنید.

چرب کردن مبلمان سبب می شود تا بتوانید آن را نرم نگه دارید و از خشک شدن و ترک خوردگی آن جلوگیری کنید. از طرفی تمیز کردن مبل چرمی با مواد شوینده باعث می شود تا به مرور خشک شود و آسیب ببیند. به همین علت باید آن را تقویت کنید.

  آماده سازي مبلمان بـراي تميزکاري

_ اولين مرحله بـراي تميز کردن مبلمان اينست کـه با جاروبـرقي تمامي اشغال و گردوخاک روي آن را جمع کنيـد. کوسن و بالشتک هاي مبل را بـرداشته و بتکانيـد و زيرشان را بـه دقت جارو بکشيـد. ميتوانيـد از سري هاي باريکتر جاروبـرقي بـراي جمع کردن تمامي گردو خاک ها استفاده کنيـد.

_ اگر بخش هايي وجود دارد کـه گردوغبار بـه سطح مبل چسبيـده است با استفاده از يک بـرس نرم آنها را پاک کنيـد. اما نبايـد خيلي محکم بـرس را بکشيـد کـه بـه پارچه ي آن آسيب بـرسانـد.

_ اگر حيوان خانگي داريـد بـهتر است بدانيـد کـه همه ي موهاي آنها با جاروبـرقي جمع نمي شود و شما بايـد با استفاده از يک پرزگير موهاي آن را جمع کنيـد.

_ توجه داشته باشيـد کـه بـراي تميز کردن سطح غيرچوبي مثل سطوح چوبي و يا فلزي مبلمانتان، از يک دستمال نرم و يک محصول تميزکننـده مناسب اين سطوح استفاده کنيـد. بـه ارامي اين سطوح را تميز کرده و مراقب باشيـد کـه مواد شوينـده روي پارچه ي مبلمانتان نريزد.

_ معمولا مبل هاي پارچه بـرچسبي دارنـد کـه بـر روي آن تمامي موارد مربوط بـه نوع پارچه، شوينـده هاي مجاز و نحوه ي شستشو توضيح داده شده است. شما بايـد بـه دقت آن را مطالعه کرده و طبق آن عمل کنيـد.

تمیز کردن مبل پارچه ای سفید

بـرچسب هاي روي مبل ها را بخوانيـد

روي تمامي مبل ها بـرچسبي وجود دارد کـه دستور العمل مراقبت و شستشوي مبل با شوينـده هاي مجاز و نحوه ي شستشوروي آن نوشته شده است . بـه دقت آن را مطالعه کرده و طبق آن عمل کنيـد. اين دستورالعمل ها بـه صورت حروف اختصاري نوشته شده ، تعدادي از اين علايم را بـررسي مي کنيم تا هنگام شستشو و نظافت دچار خطا نشويـد :

W : حرف اختصاري آب بـه زبان انگليسي است کـه معني آن استفاده از آب خالي يا بخار آب بـراي نظافت مي باشد.

WS : نشان دهنـده اين است کـه نظافت مبل بايـد با محلول پايه آب و مواد شيميايي انجام گيرد.

S : وجود اين علامت بـه معني تميز کردن مبل بـه صورت خشک کردن بايـد صورت بگيرد.

O : يعني مواد بـه کار رفته در محصول از مواد ارگانيک تشکيل شده و فقط با آب سرد بايـد شستشو شود.

X : اين حرف نشان مي دهد مبل بايـد با بـرس يا جارو بـرقي نظافت شود و بعد از آن با شامپوي مخصوص تميز گردد.

نحوه تميز کردن مبلمان پارچه‌اي در خانه

در مطالب قبلي بـه طور کامل بـه اين سوال کـه چگونه مبلمان را تميز کنيم پرداختيم کـه در اين مطلب نيز اشاره‌اي کوتاه بـه اين نکات مي‌کنيم.

1. تميز کردن مبلمان با استفاده از محلول پايه آب و بخارشوي

پيش از هر کاري گرد و خاک مبل را با جاروبـرقي تميز کنيـد!

قبل از اينکـه بخواهيـد کار شستن مبلمان خود را آغاز کنيـد ابتدا سطح روي مبلمان را با جاروبـرقي تميز کرده و اطمينان حاصل کنيـد کـه هيچ گرد و غبار و نيز آشغال کوچکي روي سطح آن باقي نمانـد.

_ از سري بلنـد و باريک جاروبـرقي خود استفاده کنيـد تا بـه شيارها و شکاف‌ها نيز دسترسي داشته باشيـد.

_ کوسن‌ها را از روي مبل بـرداريـد و سطح روي مبل و تکيه گاه آن را جارو بکشيـد.

_ کوسن‌هاي مبلمان خود را نيز جارو کرده و تميز کنيـد.

استفاده از يک بـرس دستي نرم مخصوص تميز کردن پارچه!

از يک بـرس دستي نرم مخصوص تميز کردن پارچه استفاده کنيـد تا اگر گرد و خاکي بـه تار و پود پارچه شما نفوذ کرده است نيز از بين بـرود و پس از آن دوباره روي سطح مبل را جارو بکشيـد. توجه داشته باشيـد کـه طوري از اين بـرس دستي استفاده کنيـد کـه بـه پارچه مبل شما آسيبي نرسد.

استفاده از يک پرزگير بـراي از بين بـردن پرزها و موهاي روي سطح مبل!

از يک پرزگير بـراي تميز کردن مو و پرزهاي روي سطح مبل استفاده کنيـد. شايـد جاروبـرقي شما قادر بـه تميز کردن مو و پرزهاي سطح مبل نباشد و بـه همين خاطر بـهتر است مطمئن شويـد کـه آيا پس از استفاده از جاروبـرقي، پرزها و موهاي روي سطح مبل نيز تميز شده‌انـد يا خير، اگر هنوز پرز و مويي روي مبل شما باقي مانـده است، از يک پرزگير استفاده کنيـد تا اين موها و پرزهاي روي سطح مبل خود را تميز کنيـد.

استفاده از مواد پاک کننـده مخصوص سطوح فلزي يا چوبي!

تميز کردن مبلمان در خانه تنها شامل تميز کردن سطح پارچه‌اي نمي‌شود. اکثر مبلمان و صنـدلي‌ها داراي بخش‌هاي چوبي و فلزي نيز هستنـد کـه شما نبايـد تميز کردن آنها را فراموش کنيـد. با توجه بـه سطحي کـه مي‌خواهيـد تميز کنيـد، مواد پاک کننـده مخصوص سطح خود را انتخاب کرده و با استفاده از آن سطوح فلزي يا چوبي مبلمان خود را تميز کنيـد، اما مراقب باشيـد کـه اين مواد پاک کننـده روي پارچه مبل شما نريزد، اگر وسيله پاک کننـده خاص سطح مورد نظر خود را در اختيار نـداريـد مي‌توانيـد از مواد همه کاره مناسب بـراي تمامي سطوح نيز استفاده کنيـد. همچنين اگر سطح مورد نظر شما بزرگ باشد، مي‌توانيـد از يک پارچه يا حوله نرم آغشته بـه مواد پاک کننـده استفاده کرده و سطح فلزي يا چوبي مورد نظر را پاک کنيـد.

تميز کردن مبل پارچه‌اي با محلول پايه آب و بخارشوي!

ابتدا رنگ و جنس پارچه مبلمان خود را تثبيت کنيـد! يک تثبيت کننـده رنگ پارچه بـراي مبلمان خود تهيه کنيـد و پيش از شستشوي مبل از آن استفاده کنيـد، چرا کـه اين مواد باعث حفظ رنگ و دوام پارچه مبلمان شما مي‌شونـد. مي‌توانيـد اين مواد را از داروخانه‌ها، فروشگاه‌ها و يا فروشگاه‌هاي اينترنتي تهيه کنيـد. از اين مواد بـراي نرم و ضعيف کردن لکـه‌هاي روغن و ساير لکـه‌هاي باقي مانـده روي سطح پارچه مبلمان خود استفاده کنيـد تا کار شستشوي مبلمان خود را آسان‌تر سازيـد.

_ ابتدا مقداري از اين مواد را روي بخش کوچک و دور از چشم پارچه مبل خود امتحان کنيـد تا مطمئن شويـد کـه بـه رنگ پارچه شما آسيبي نخواهد رسيـد.

_ حال کـه از آسيب نـديـدن پارچه خود مطمئن شديـد، اين مواد را روي تمام بخش‌هاي پارچه مبلمان خود اسپري کنيـد.

_ اکنون بايـد بـراي شستشوي مبلمان خود محلول پايه آب تهيه کنيـد. يک ظرف بـرداريـد و داخل آن سه ليتر آب و سه پيمانه ماده شوينـده پايه آب بـريزيـد و با هم مخلوط کنيـد و مطمئن شويـد کـه ماده شوينـده پايه آب بـه خوبي در آب حل شود. محلول پايه آبي کـه تهيه کرديـد را روي بخش کوچک و دور از چشم مبل خود امتحان کنيـد. پارچه‌اي کوچک را بـه محلول پايه آب خود آغشته کرده و با آن بخشي از مبل را پاک کنيـد کـه بـراي امتحان محلول خود انتخاب کرديـد.

تمیز کردن مبل با شامپو فرش

_ 10 دقيقه بـه محلول خود فرصت دهيـد و پس از اين زمان بخش آغشته بـه محلول را چک کنيـد.

_ يک حوله کاغذي بـرداريـد و روي بخش مورد نظر فشار دهيـد. اگر حوله رنگ پارچه را بـه خود جذب نکنـد يعني محلول شما مناسب است و مي‌توانيـد تمام بخش‌هاي مبل خود را تميز کنيـد، اما در غير اين صورت بايـد محلول خود را رقيق‌تر سازيـد و سپس دوباره امتحان کنيـد.

_ زماني کـه توانستيـد محلول مناسب خود را تهيه کنيـد، بـه سراغ مرحله بـرويـد.

_ حال نوبت بخارشوي رسيـده است! بخارشوي خود را آماده کنيـد. بـه سراغ بخارشوي خود بـرويـد و مخزن آن را با محول پايه آب تهيه شده پر کنيـد.

_ شامپو را روي سطح مبل خود بماليـد و پس از اين کار از بخارشوي حاوي محلول پايه آب استفاده کنيـد و تمام سطح مبل را با شامپو و بخارشوي تميز کنيـد. فراموش نکنيـد کـه تمامي سطح پارچه مبل خود را ابتدا آغشته بـه شامپو کرده و سپس با بخارشوي بـه شستشوي مبلمان خود بپردازيـد. پس از اينکـه تمامي بخش‌هاي مبل خود را با شامپو و محلول پايه آب شستشو داديـد، دوباره از بخارشوي استفاده کنيـد. اين بار بخارشوي شما نقش مکنـده و از بين بـرنـده کف‌ها را دارد! مکنـده بخارشوي خود را فعال کنيـد و با استفاده از آن کف‌هاي روي سطح مبل را تميز کنيـد.

_ گاهي اوقات بـرخي از لکـه‌ها با يک بار شستشو تميز نمي‌شونـد و پس اين کار را دوباره تکرار کنيـد تا از تميز شده تمامي لکـه‌ها مطمئن شويـد.

_ حال اگر بـه نظر شما تمامي لکـه‌ها از بين رفته‌انـد و کار شستشو را بـه خوبي انجام داده‌ايـد، صبـر کنيـد تا مبل خشک شود. اين نکته را بـه ياد داشته باشيـد کـه بـه هيچ وجه مبل را در هواي آزاد قرار نـدهيـد، چرا کـه مبل خيس است و احتمال دارد گرد و غبار را بـه خود جذب کنـد.

آموزش شستن مبل در خانه: استفاده از سرکـه + آب اکسيژنه

روش ديگري کـه مي‌توان بـه وسيله آن مبلمان پارچه‌اي را تميز کرد، استفاده از سرکـه و آب اکسيژنه است. اما پيش از اينکـه از آب اکسيژنه استفاده کنيـد، بايـد توجه داشته باشيـد کـه احتمال دارد اين ماده بـه پارچه‌هاي رنگ تيره آسيب بزنـد و رنگ آن‌ها را کدر و روشن سازد. بنابـراين از آب اکسيژنه بـراي مبل‌هايي با رنگ پارچه تيره استفاده نکنيـد. بـراي چنين پارچه‌هايي مي‌توانيـد از سرکـه استفاده کنيـد.

محلول اصلي مد نظر در اين بخش ترکيب آب اکسيژنه و سرکـه است؛ 4 قاشق غذا خوري آب اکسيژنه را بـه 50٪ سرکـه رقيق شده در آب بيافزاييـد. اين محلول را در يک بطري اسپري بـريزيـد و بـه خوبي آن را تکان دهيـد تا مخلوط شونـد. حال مبلمان خود را با جاروبـرقي تميز کنيـد تا هر گونه گرد و غبار روي سطح مبل شما از بين بـرود و سپس محلول را روي لکـه‌هاي موجود روي سطح مبل خود اسپري کنيـد.

مدتي صبـر کنيـد تا محلول کار خود را انجام دهد اما دقت داشته باشيـد کـه محلول نبايـد خشک شود. با حوله کاغذي بخش آغشته بـه محلول را تميز کنيـد. اين کار را تا زماني ادامه دهيـد کـه ديگر لکـه‌اي روي سطح مورد نظر باقي نمانـد. همچنين مي‌توانيـد بـراي اينکـه تمام سطح مبل خود را بـه طور کامل تميز کنيـد، تنها از سرکـه استفاده کرده و با بخارشوي مبل خود را تميز کنيـد.

آموزش شستن مبل در خانه: استفاده از جوش شيرين

اگر مبلمان شما خيلي کثيف نيست و تنها مقداري گرد و غبار دارد، مي‌توانيـد از جوش شيرين بـراي زدودن گرد و غبار و نيز تميز کردن مبلمان پارچه‌اي خود استفاده کنيـد. مقداري جوش شيرين را روي سطح مبل خود بـريزيـد و بگذاريـد يک ساعت بـه همين صورت باقي بمانـد. حال با جاروبـرقي جوش شيرين را از روي سطح مبل خود تميز کنيـد. اکنون مبل شما تميز شده است و مثل روز اولش بـه نظر مي‌رسد.

استفاده از جوش شيرين و سرکـه

روش ديگري بـراي تميز کرده لکـه‌هاي روي سطح مبلمان پارچه‌اي، استفاده از ترکيب سرکـه و جوش شيرن است. مخلوطي از جوش شيرن و سرکـه درست کرده و چنـد دقيقه‌اي آن را کنار بگذاريـد تا آماده استفاده شود. مخلوط جوش شيرين و سرکـه آماده شده را روي لکـه‌هاي سطح پارچه مبل خود بـريزيـد و بگذاريـد يک شب يا سه تا چهار ساعت بـه همين صورت باقي بمانـد. پس از گذشت اين مدت مخلوط شما خشک شده و مي‌توانيـد بـه راحتي آن را با جاروبـرقي تميز کنيـد. حال لکـه‌ها تميز شده‌انـد، اما گاهي اوقات لازم است تا اين کار را دوباره تکرار کنيـد تا لکـه‌هاي بسيار قوي روي سطح پارچه تميز شونـد.
همچنين بخوانيـد: نکات مهم در خريـد مبل کـه بايـد بـه آن‌ها توجه داشته باشيـد

توجه کنيـد کـه مطالب اشاره شده و آموزش شستشوي مبلمان پارچه اي، بـراي همه مبل‌هاي پارچه‌اي نظير مبل راحتي، مبل کلاسيک و مبل استيل قابل استفاده هستنـد و مي‌توان آن‌ها را با اين روش‌ها تميز کرد. تنها نکته‌اي کـه بايـد بـه آن توجه داشته باشيـد اين است کـه حتما قبل از استفاده از محلول‌ها، آن‌ها در بخشي از پارچه مبل امتحان کنيـد تا آسيبي بـه مبل وارد نشود. همچنين پيشنهاد مي‌کنيم هنگام خريـد مبلمان، از فروشنـده در مورد نوع پارچه و محلول‌هاي مناسب آن پرس و جو کنيـد تا بعدا بـه مشکل خاصي در رابطه با شستن مبل خود در خانه بـرنخوريـد.

تکمیلی: نحوه تميز کردن مبلمان چرم در خانه

در مطالب قبلي بـه طور کامل مراحل شستن مبل چرمي و راهکارهاي تعمير مبل چرمي پوسته پوسته شده را شرح داديم و در اين مطلب نيز بـراي تکميل کردن آموزش شستن مبل در خانه اين نکات را با هم مرور مي‌کنيم.

-تهيه يک ماده پاک کننـده چرم ملايم و رقيق

يک ماده پاک کننـده چرم ملايم و رقيق خريـداري کنيـد. درست است کـه تميز کردن مبلمان چرم راحت‌تر از مبلمان پارچه‌اي است و شما مي‌توانيـد تنها با استفاده از يک دستمال پارچه‌اي مرطوب مبلمان چرم خود را بـه صورت روزانه تميز کنيـد، اما هر چنـد وقت يکبار نيز نياز است کـه بـه درستي و کاملا تخصصي مبلمان خود را تميز کنيـد. مواد شيميايي غليظ احتمال دارد بـه مبلمان چرم آسيب بزنـد و باعث کدر و کمرنگ شدن رنگ آن‌ها شود، بنابـراين تنها ماده مخصوص تميز کردن چرم را خريـداري کنيـد.

_ آموزش شستن مبل در خانه: تهيه يک محلول پاک کننـده با استفاده از سرکـه سفيـد!

شما مي‌توانيـد محلول پاک کننـده خود را بـه راحتي و بسيار ارزان در خانه تهيه کنيـد. يک بطري بـرداشته و بـه ميزان بـرابـر سرکـه سفيـد و آب را داخل آن بـريزيـد. بطري را تکان دهيـد تا آب و سرکـه سفيـد بـه خوبي مخلوط شونـد.