اخبار جامعه

از پرهیز مصرف بادنجان تا توصیه به دمنوش‌های گیاهی برای روزهای آلوده

با شروع فصول سرد سال، پس از خنک شدن هوا و وارونگی، معضل آلودگی هوا همواره به طور جدی مطرح می شود. مشکلی که گریبانگیر همه گروه‌های سنی است، اما در شرایطی که غیبت در مدارس و دورکاری کارگران دوای درد نیست، شاید بتوان با رعایت توصیه‌ها بخشی از عوارض آلودگی هوا را کاهش داد. طب ایرانی

به گزارش خبر فوری، آنچه مسلم است تا دهه‌های اخیر به موضوع آلودگی هوا به شکل امروزی پرداخته نمی‌شد و هرگاه مسئولان از آلودگی هوا صحبت می‌کردند، آلودگی ناشی از بخارات نامناسب باتلاق‌ها و زباله‌ها بود. مکان‌های تجمع یا آلودگی ناشی از شیوع بیماری‌های عفونی، اما از آنجایی که دانشکده پزشکی در ایران یک دانشکده پویا است، امروزه می‌توان دستورالعمل‌های لازم را برای مقابله با اثرات آلودگی هوا کسب کرد.

پرهیز:

1_ پرهیز از ورود مواد زائد و سایر مواد سمی که باعث افزایش تجمع سموم در بدن می شود. این موارد شامل نکات زیر است:

از مصرف دخانیات و قلیان بپرهیزید

_ عدم استفاده از حشره کش ها در محیط

از پخت و پز در آشپزخانه بدون تهویه مناسب خودداری کنید

_ پرهیز از مصرف غذاهای مانده، گوشت های صنعتی، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، روغن هایی که به طور مکرر حرارت داده می شوند (فست فودهای موجود در بازار، تنقلات مانند چیپس و …).

2- از مصرف غذاهایی که غلظت خون را افزایش می دهند مانند گوشت گاو، عدس، قارچ، بادمجان به ویژه میرزاقاسمی، گوشت های صنعتی، غذاهایی مانند ماکارونی و غذاهای چرب و سنگین مانند کلم پرهیز کنید.

3- از غذاهای یبوست آور خودداری کنید و دفع مواد زائد از طریق روده را کاهش دهید، مانند غذاهای خشک، عدس پلو، موز سفت، میوه های ترش، مسن تر و خرمالوی گازدار.

4_ از آرایش های سنگین که تنفس پوست را محدود می کند خودداری کنید.

5- از همه چیزهایی که باعث کاهش قدرت کلی بدن می شود مانند کم خوابی و تا دیر وقت بیدار ماندن، ورزش شدید و طولانی مدت، قرار گرفتن در معرض هوای سرد و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تشعشعات الکترومغناطیسی به خصوص کمک هزینه ها و تلفن همراه خودداری کنید.

به طور کلی توصیه می شود در شرایط آلودگی هوا از خوراک ها و روش هایی استفاده شود که اثرات مضر آلاینده ها را به طرق مختلف کاهش دهد. به این ترتیب این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

سیب شیرین

انار شیرین یا کمی ترش

_ خوردن انواع کدو یا کدو سبز به خصوص با آلو بخارا

_ مصرف فلفل در وعده های غذایی

_ مصرف پیاز و سیر پخته در وعده های غذایی که منجر به پاکسازی مجاری ادراری می شود.

_ مصرف پرتقال شیرین

_ سالاد کاهو، هویج رنده شده، روغن زیتون با کمی آب پرتقال طبیعی. البته بهتر است سالاد را با غذای اصلی نخورید و به عنوان غذای جداگانه میل کنید.

_ سوپ سبزیجات با زرشک، هویج رنده شده، شلغم و …

_ مصرف دمنوش آویشن شیرازی به ویژه برای مبتلایان به آسم و برونشیت

_ مصرف دمنوش گل گاوزبان با ریشه سنبل و بهارنارنج مخصوصا برای افراد افسرده و مبتلایان به فشار خون.

_ مصرف آب زعفران برای تقویت ریه ها

_ استفاده از چای دارچین یا استفاده از دارچین در برنج

_ مصرف ماءالشعیر دارویی

_ استفاده از سیر ترشی همراه غذا

طبق اعلام دفتر پزشکی ایرانیان وزارت بهداشت، بدیهی است که هر فرد باید یک یا چند کار را با توجه به شرایط فردی و به ویژه گوارشی خود انتخاب و انجام دهد. همچنین به مردم توصیه می شود که به طور منظم مجاری تنفسی خود را پاک کرده و گلاب، آب بهار نارنج، برگ های شمعدانی معطر، سیب و غیره را استشمام کنند.

انتهای پیام