اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی امروز دوشنبه 24 مرداد در همایش کشورهای در حال توسعه بدون کشورهای در حال توسعه که در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، به تاثیر این نشست بر اجرای موثر آن پرداخت. اقدامات برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کردند.

حمل و نقل، اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه

قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق روابط با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و توافقات چند جانبه اعلام کرد و افزود: حمل و نقل یکی از حوزه های اولویت ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: بسیاری از کریدورهای حمل و نقل منطقه ای و بین المللی مانند کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد – تهران – استانبول و امروز در حال حاضر وجود دارد. در حال اجرا است. مانند کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خطوط دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هم اکنون نقش عمده ای در جابجایی کالا از مبدا به کشورهای محصور در خشکی منطقه دارند.

رویکرد ایران به حمل و نقل منطقه ای و بین المللی تعاملی است و از رقابت اجتناب می کند

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقوله حمل و نقل منطقه ای و بین المللی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، افزود: این رویکرد در راستای چشم انداز و روح برنامه اقدام وین است. کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی

وزیر راه و شهرسازی به همکاری خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین با اکو برای عبور از منطقه اشاره کرد و گفت: ایران همکاری موثری با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن دارد. حمل و نقل و این سازمان موفق به اجرای ابتکارات موثری در خصوص کشورهای محصور در خشکی منطقه شده است.

قاسمی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان یعنی 8 کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان روابط غیرمستقیم دوجانبه و چندجانبه دارند که ایران باریک است. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهدات جامعه بین المللی را برای کمک به کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کاهش هزینه های تجارت و دسترسی آسان تر آنها به بازارهای جهانی بر عهده گرفته اند. بر اساس برنامه اقدام وین و همچنین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی با مشکلات زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و حمایت جامعه بین المللی قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیتی ایران در دسترسی کشورهای محصور به خشکی منطقه با تکیه بر توانمندی ها و امکانات بومی به آب های آزاد اشاره کرد و گفت: ایران علاوه بر مشکلات کشورهای در حال توسعه همچنین از بحران کرونا رنج می برد، به صورت یک جانبه نیز تحت شدیدترین محدودیت های ناشی از تحریم ها قرار دارد و متاسفانه جامعه جهانی نتوانسته این فشارها را بر یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه کاهش دهد.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع اصلی کنفرانس که تامین مالی برای حمل و نقل بهتر است پرداخت و ضرورت بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی را برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی چه در برابر کشورهای محصور در خشکی و چه در زمینه حمل و نقل ضروری دانست. . کشورها

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همایش های تامین مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته اند، اما خلأ مکانیزم تامین مالی بین المللی برای حمل و نقل احساس می شود. شرایط سخت بهبود اقتصادی.کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی اهمیت مضاعفی دارند.

قاسمی با بیان اینکه ایران با وجود تحریم های یکجانبه و محدودیت های اقتصادی ناشی از شرایط کووید 19 منابع مالی قابل توجهی را برای پروژه های دارای پیامدهای منطقه ای صرف می کند، گفت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و حمل و نقل لازم، تقویت زیرساخت های حمل و نقل دریایی در منطقه خزر . ایجاد برخی از خطوط جاده ای و ریلی مفقود شده و بهبود امکانات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی منابع محدودی بوده است که در اقدامات اخیر گنجانده شده است.

وی ادامه داد: همچنین مشارکت های مالی با برخی از کشورهای منطقه در بندر اقیانوسی چابهار برای تسهیل حمل و نقل کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و بالعکس در کنار حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در حال انجام است. توسط جمهوری اسلامی ایران حمایت می شود.

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی به دنبال کاهش مشکلات و آسیب پذیری های کشورهای محصور در خشکی هستند باید به خواسته ها و نیازهای کشورهای در حال توسعه توجه ویژه داشته باشند.

ایران آماده تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه است

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه آماده پاسخگویی به نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه است و در مقابل انتظار دارد جامعه جهانی به نقش خود عمل کند. .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه می توان منابع مالی بین المللی را در نظر گرفت.

قاسمی خاطرنشان کرد: پروژه های مهمی چون سواحل اقیانوس هند، هرات و مزارشریف در افغانستان، اتصال مزارشریف به پیشاور پاکستان، بازسازی راه آهن کویته است. احداث راه آهن گمشده پاکستان به زاهدان در ایران، اتصال ریلی با بندرعباس در قرقیزستان از طریق ازبکستان و ترکمنستان و همچنین تامین ناوگان قطار در کشورهای ترانزیتی منطقه باید منابع مالی بین المللی را دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با حضور کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی در منطقه و با شرکای خارج از منطقه برای تبیین راهکارهای عملی همکاری های پایدار بین ترانزیت، کشورهای محصور در خشکی و جامعه بین المللی خبر داد و گفت. : این کنفرانس هماهنگ با سازمان ملل متحد در سال 2024 برای حمایت از روند سومین نشست این سازمان برگزار می شود.