اقتصادی

آمادگی برای راه اندازی منطقه آزاد مشترک ایران و روسیه

دبیر شورای عالی تجارت، صنعت و مناطق آزاد ویژه اقتصادی ضمن اعلام آمادگی برای تسهیل روند گمرکی در مناطق آزاد ایران و روسیه و استقبال از سرمایه گذاران روسی در حوزه نفت، گاز و انرژی. منطقه آزاد ایران گفت: در حال بررسی تشکیل منطقه مشترک بین تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر در منطقه آزاد هستیم تا این منطقه مشترک به محلی برای حضور فعالان اقتصادی همه کشورها تبدیل شود.

به گزارش خبر فوری، حجت الله عبدالملکی در دیدار با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستاراخان روسیه و نایب رئیس دومای روسیه بر تشکیل اتحادیه یکپارچه مناطق آزاد با کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد.

عبدالمالکی در خصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک با روسیه گفت: در حال بررسی ایجاد منطقه آزاد مشترک بین تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر هستیم تا این منطقه مشترک به محلی برای حضور فعالان اقتصادی همه تبدیل شود. کشورها.

بر اساس اعلام شورای عالی تجارت، صنعت و مناطق آزاد ویژه اقتصادی، دبیر این شورا بر تسهیل تشریفات گمرکی در مناطق آزاد دو کشور تاکید کرد و افزود: آمادگی خود را برای توافقات اولیه برای تسهیل آنها اعلام می کنیم. . روند گمرکی در مناطق آزاد هر دو کشور استقبال از سرمایه گذاران روسی که علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه های نفت، گاز و انرژی در مناطق آزاد ایران هستند.

عبدالملکی بر تشکیل کارگروه های تخصصی بین دو کشور تاکید کرد و افزود: دولت ایران اراده قاطعانه ای دارد تا امن ترین، سریع ترین و سودآورترین مسیر را در زمینه ترانزیت برای روسیه و سایر کشورها فراهم کند و ماموریت ما این است که بسترهای لازم را در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد فراهم کند.

فعال سازی کریدور شمال – جنوب، اولویت همکاری ایران و روسیه است

مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستاراخان نیز در این نشست گفت: هدف ما توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها است.

سرگئی میلوشکین، نقاط اصلی تعامل بین دو کشور مناطق آزاد هستند. وی به ویژه انزلی و چابهار با اشاره به امکان همکاری در سکوهای لجستیکی و حمل و نقل، افزود: فعال سازی کریدور شمال – جنوب باید برای هر دو طرف در اولویت باشد و بهترین سازوکار عملیاتی ایجاد کریدور واحد است. اپراتور مدیریت حمل و نقل با مشارکت ایران و روسیه در مسیر کریدور قرار دارد.

وی ادامه داد: ما تضمین می کنیم که سرمایه گذاری های مشترک ایران و روسیه به تعامل هر چه بیشتر این دو کشور کمک کند. این موضوع مهمی است، ما از این تعامل برای ارائه خدمات به تمامی شرکت ها در ایران و روسیه استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستاراخان روسیه امضای تفاهم نامه سه جانبه بین انزلی، مناطق آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستاراخان روسیه را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از بندهای این قرارداد توسعه شمال است. کریدور جنوبی و حمل و نقل بار یک کریدور از این است.

سرگئی میلوشکین بر ضرورت ایجاد پایگاه بار برای ساماندهی تجارت کالا در ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: وجود سیستم واحد بین بنادر شمالی و جنوبی برای ارائه خدمات به شرکت های حمل بار از جمله بیمه بار و خودرو حائز اهمیت است. دادن

نایب رئیس دومای روسیه نیز در این نشست گفت: در چارچوب توافقات انجام شده با رئیس جمهوری اسلامی ایران با دستور رئیس جمهور روسیه در حال فعالیت هستیم.

الک ساوچنکو با بیان اینکه شرکت های روسی نیاز به دسترسی به اقیانوس هند دارند و باید مناطق آزاد ایران و سرمایه گذاری های مشترک همکاری با دو کشور را کاملا درک کنند، افزود: در سفر اخیر به هند و مذاکره با بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری هندی، همکاری با ایران و … روسیه از او استقبال کردند.

معاون دومای روسیه افزود: پیشنهاد می شود مرکز هماهنگی شامل منطقه آزاد لوتوس روسیه و مناطق آزاد انزلی و چابهار ایجاد شود تا در اسرع وقت کریدور شمال – جنوب راه اندازی و عملیاتی شود. با تعامل دو کشور امکان پذیر است.

در این نشست هر یک از مدیران عامل سازمان منطقه آزاد انزلی و چابهار پیشنهاداتی را برای همکاری بیشتر با مناطق آزاد روسیه ارائه کردند.

انتهای پیام