اخبار جامعهکسب و کار خبر فوری

ریکاوری اطلاعات پاک شده در آیفون و اندروید

همه ما اطلاعات با ارزش زیادی داخل گوشی یا کامپیوتر خود ذخیره می کنیم، از فایل های مهم درسی و کاری گرفته تا عکس و فیلم های خاطره انگیزی که به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آنها نیستیم حال ممکن است همه یا بخشی از اطلاعات از بین بروند و نگران شویم که راهی برای ریکاوری اطلاعات حذف شده وجود نداشته باشد.

بازیابی اطلاعات در کامپیوتر، گوشی اندروید و آیفون امکان پذیر است و اگر اطلاعات شما هم به صورت ناگهانی پاک شده یا حواستان نبوده و فایل مهمی را پاک کرده اید، با چند روش ساده می توانید این داده ها را بازیابی کنید. در این موقعیت، نرم افزار ریکاوری یا بازیابی اطلاعات به کمک شما می آید تا فایل ها و داده های از دست رفته را دوباره سرجای خودشان برگردانید. ما در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین برنامه های ریکاوری کامپیوتر، گوشی های اندروید و آی او اس آشنا کنیم. همراه ما باشید.

در چه مواردی امکان ریکاوری اطلاعات پاک شده در گوشی وجود دارد

بعضی عوامل باعث می شوند که اطلاعاتی مثل عکس و فیلم گوشی خود را از دست دهید و به دنبال راه حلی برای ریکاوری اطلاعات باشید. خطر حذف شدن اطلاعات در گوشی های لمسی بیشتر است چرا که کافیست به جای گزینه کپی یا انتقال، دکمه حذف یا فرمت را انتخاب کنید تا تمام اطلاعات گوشی تان پاک شود مخصوصا اگر زبان گوشی شما انگلیسی باشد و با این زبان آشنایی نداشته باشید.

مشکلات ویروسی هم تنظیمات گوشی را به هم می ریزد و حتی ممکن است باعث حذف اطلاعات گوشی شما مثل عکس و فیلم ها شود برای جلوگیری از این مشکل، فایل هایی که نیاز به دانلود دارند را از منابع رسمی و معتبر بگیرید و بر روی لینک های ناشناس کلیک نکنید.

تنظیم گوشی به حالت کارخانه هم یک عامل دیگر در حذف اطلاعات گوشی می باشد و تمام داده ها مثل عکس، فیلم، فایل ها و … را از ریشه از بین می برد. پس لازم است قبل از انجام این کار، عکس ها و اطلاعاتی که نیاز دارید را با انتقال به فلش، رم، گوشی یا کامپیوتری دیگر، ذخیره کنید.

به جزء موارد فوق، ضربه وارد شدن به گوشی هم ممکن است باعث حذف اطلاعات شود و در این صورت هم می توان داده ها را بازیابی کرد البته اگر درگاه حافظه جانبی گوشی شما آسیب زیادی دیده باشد، شاید ریکاوری اطلاعات با نرم افزار چاره ساز نباشد و باید برای همیشه با اطلاعات، عکس ها و فیلم هایی که پاک شده اند، خداحافظی کنید. گارانتی سازگار یکی از بهترین مراکز ریکاوری و بازیابی اطلاعات در تهران است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و هزینه ریکاوری اطلاعات با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.

فرمت گوشی بدون پشتیبان‌ گیری هم باعث حذف اطلاعات می شود که در این مواقع باید قبل فرمت کردن، یک فایل پشتیبان از اطلاعات گوشی تهیه کرد و پس از اتمام فرایند فرمت، داده ها را برگرداند.

یکی از نکات مهمی که باید درباره بازیابی اطلاعات در گوشی بدانید این است که هر چقدر سریع تر برای بازیابی داده ها اقدام کنید، شانس بیشتری در برگرداندن آنها خواهید داشت زیرا حافظه گوشی پس از حذف شدن اطلاعات، فضای خالی شده را با اطلاعات پایه ای نگه می دارد و اگر دیر اقدام شود، این فضای خالی با اطلاعات جدید پر می شود. در این شرایط دیگر احتمال بازگرداندن اطلاعات از بین رفته بسیار کم می شود.

موضوع دیگر در بازیابی اطلاعات پاک شده از حافظه گوشی، نوع حذف اطلاعات است یعنی اینکه اطلاعات چگونه حذف شده اند آیا هنگام استفاده از گوشی، داده ها پاک شده اند یا گوشی را فرمت کرده اید؟ اگر حافظه دستگاه را فرمت کرده باشید، شانس بازیابی اطلاعات پاک شده کمتر خواهد بود اما در غیر این صورت، می توانید به بازگشت اطلاعات امیدوار باشید.

ریکاوری اطلاعات پاک شده در گوشی های اندروید

تعداد کاربران گوشی اندرویدی زیادتر از گوشی آی او اس است و به همین دلیل برای ریکاوری اطلاعات پاک شده در گوشی های اندرویدی، برنامه هایی طراحی شده است که با نصب این برنامه ها می توان همه یا بخشی از داده های حذف شده را برگرداند.

در ادامه، چند برنامه خوب برای ریکاوری اطلاعات پاک شده در گوشی های اندرویدی معرفی می کنیم :

نرم افزار Android Data Recovery

اولین برنامه ای که می خواهیم برای ریکاوری اطلاعات پاک شده از گوشی اندروید معرفی کنیم، برنامه Android Data Recovery می باشد که با نصب این برنامه می توان پیام ها، تصاویر، اسناد، فایل ها و ویدئو های حذف شده را برگرداند.

برنامه Android Data Recovery از روی حافظه موبایل یا کارت SD گوشی شما به سرعت اسکن می گیرد و تمام اطلاعات را ریکاوری می کند. برنامه معرفی شده قابل استفاده بر روی هر نوع گوشی اندروید از جمله سامسونگ، شیائومی، الجی، هوآوی و … می باشد.

نرم افزار EaseUS MobiSaver for Android

برنامه EaseUS MobiSaver for Android دومین برنامه کاربردی برای ریکاوری اطلاعات پاک شده از گوشی های اندرویدی می باشد. این نرم افزار اطلاعاتی مثل پیامک ها، لیست مخاطبین، عکس ها، ویدئو ها، آهنگ و اسناد را به راحتی بازیابی می کند و بازتاب خوبی هم در میان کاربران گوشی های اندرویدی دارد.

نرم افزار Tenorshare Android Data Recovery

نرم افزار Tenorshare Android Data Recovery یک برنامه با کاربری آسان است که به راحتی می توانید با استفاده از آن، اطلاعات حذف شده گوشی خود را برگردانید.

برای استفاده از Tenorshare Android Data Recovery، آن را در گوشی خود نصب کنید و سپس گوشی را به کامپیوتر وصل کنید. با اتصال گوشی به کامپیوتر، برنامه را باز کنید تا تمام اطلاعات از بین رفته شما را اسکن کرده و برگرداند.

نرم افزار EaseUS data recovery

یکی دیگر از نرم افزار های خوب برای ریکاوری اطلاعات در گوشی های اندرویدی، برنامه EaseUS data recovery می باشد که با هر نسخه اندرویدی سازگار است. تفاوتی ندارد که اطلاعات گوشی شما چگونه حذف شده اند، با استفاده از این نرم افزار می توانید انواع فایل ها مثل عکس، ویدئو، اسناد، ایمیل ها و پی دی اف های پاک شده را به گوشی خود برگردانید.

ریکاوری اطلاعات پاک شده در آیفون

اگر گوشی موبایل شما آیفون است و خواسته یا ناخواسته اطلاعاتی از گوشی خود حذف کرده اید، نگران نباشید زیرا می توانید با نصب یک نرم افزار، تمام اطلاعات را برگردانید. برای آیفون نرم افزارهای زیادی جهت بازیابی اطلاعات وجود دارند که ما در این بخش چند نمونه از بهترین آنها را معرفی می کنیم :

نرم افزار Joyoshare iPhone Data Recovery

اولین معرفی نرم افزار بازیابی اطلاعات پاک شده آیفون را اختصاص می دهیم به نرم افزار Joyoshare iPhone Data Recovery که یک برنامه عالی و کاربردی برای سیستم عامل ios است.

با نصب این نرم افزار، تمام اطلاعات و داده هایی که تصادفی یا در اثر خرابی گوشی از بین رفته اند، برگردانده می شوند و همچنین می توانید از طریق بکاپ گیری، iTunes،iCloud  اطلاعات را بازیابی کنید.

نرم افزار Joyoshare iPhone Data Recoveryبرای تمام دستگاه های آیفون قابل استفاده است و اطلاعاتی همچون عکس، ویدئو، موزیک، پیامک متنی، ایمیل و … را به گوشی شما بر می گرداند.

نرم افزار Dr. fone iPhone Data Recovery

نرم افزار Dr. fone iPhone Data Recovery هم برای بازیابی اطلاعات گوشی ios کاربرد دارد. این نرم افزار از بهترین ها محسوب می شود و می تواند اطلاعات گوشی شما را در زمانی سریع اسکن کرده و برگرداند.

روش ریکاوری اطلاعات نرم افزار Dr. fone iPhone Data Recovery به روش مستقیم یا بکاپ گیری iTunes و iCloud می باشد و قابلیتی که این نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد این است که می توانید فایل ها و اطلاعات مورد نیازتان را برای بازیابی انتخاب کنید یعنی اگر اطلاعاتی را نیاز ندارید می توانید آنها را بازیابی نکنید.

نرم افزار iMobie PhoneRescue

نرم افزار iMobie PhoneRescue را نصب کنید تا تصاویر، پیام ها، ویدئو، عکس، واتساپ و … را برای شما بازیابی کند. این نرم افزار از تمام نسخه های آیفون پشتیبانی می کند و برای ریکاوری تاریخچه تماس ها و پیام های گوشی شما، از فرمت HTML جهت ذخیره سازی استفاده می نماید.

نرم افزار iMyfone D-Back

برنامه iMyfone D-Back یکی دیگر از نرم افزارهای خوب برای ریکاوری اطلاعات آیفون است و امکان بازیابی بیش از 20 نوع فرمت داده و اطلاعات آیفون را در اختیار شما قرار می دهد. اطلاعات قابل ریکاوری با نرم افزار iMyfone D-Back شامل برنامه ها، تصاویر، پیام های واتساپ، ویدئوها، یادداشت ها، تماس ها و … هستند و گزینه ای هم دارد که شما بتوانید داده ها و اطلاعات را با نام و ساختار فایل مشخص کنید تا چگونه بازیابی شود. همچنین نرم افزار دسترسی انتخاب اطلاعات برای بازیابی اطلاعات را هم به شما می دهد.

نرم افزار Primo iPhone Data Recovery

نرم افزار Primo iPhone Data Recovery قسمت زیادی از اطلاعات حذف شده از آیفون را بازیابی می کند. این نرم افزار با نصب در گوشی آی او اس قادر است انواع فرمت ‌های اطلاعات حذف شده مانند تصاویر، ویدئو، موزیک، مخاطبین، پیام ‌‌ها، تاریخچه تماس، پیام ‌‌های واتس اپ، یادداشت‌‌ ها و … را بازیابی کند و نصب و استفاده از آن هم ساده است.

بازیابی اطلاعات پاک شده از کامپیوتر یا لپ تاپ

اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر یا لپ تاپ شما ممکن است به دلایل مختلفی مثل ویروسی شدن دستگاه، نصب اشتباه ویندوز جدید، نصب نرم افزار های ناسازگار، بالا نیامدن ویندوز به دلایل ناشناخته، حمله بد افزار ها …. حذف شوند که در این شرایط اگر اطلاعات حیاتی و مهم از دست رفته باشد، باید بهترین روش را برای بازیابی اطلاعات انتخاب کنید.

برای بازیابی اطلاعات کامپیوتر یا لپ تاپ باید چند نکته را مد نظر داشته باشید که در ادامه شرح می دهیم :

  • برای ریکاوری هارد ssd دیسک، باید کامپیوتر را خاموش کنید و بلافاصله پس از حذف فایل، هارد دیسک را به یک کامپیوتر دیگر متصل نمایید. با این روش اطلاعات را از روی سیستم عامل آن کامیپوتر که هارد دیسک به آن نصب شده است، بازیابی می کنیم.
  • سیستم عامل ویندوز مجهز به یک ابزار داخلی مخصوصی برای اسکن هارد جهت بازیابی اطلاعات و فایل های حذف شده نیست اما ابزارهایی وجود دارند که می توانند کار بازیابی اطلاعات را برای شما انجام دهند.
  • اگر متوجه شدید که اطلاعات و داده های کامپیوتر شما پاک شده است، چندین فایل را پشت سر هم باز نکنید زیرا این کار شانس ریکاوری اطلاعات را خیلی کم می کند. در این خصوص بهتر است بدانید که ویندوز به صورت دائمی اطلاعات جدیدی را بر روی هارد کامپیوتر ذخیره می کند و زمانی که شما پس از حذف شدن اطلاعات، مدام برنامه ها و فایل های جدید را باز می کنید، در واقع فضای هارد را با اطلاعات جدید پر می کنید بنابراین در این شرایط فقط باید کامپیوتر را خاموش کنید و به یک مرکز بازیابی اطلاعات مراجعه نمایید.
  • برای ریکاوری اطلاعات پاک شده در کامپیوتر یا لپ تاپ خود، هرگز هارد دیسک را فرمت نکنید حتی اگر سیستم به شما پیشنهاد این کار را داد.
  • در صورت حذف شدن اطلاعات کامپیوتر خود، نرم افزار های خودکار مثل scandisk را باز نکنید.
  • قبل از آنکه اطلاعات حذف شده کامپیوتر را ریکاوری نکردید، دیفرگ کردن یعنی بهینه سازی هارد دیسک با دیفرگ ممنوع است.
  • اگر برای هارد دیسک خود رمز گذاشته اید و آن را فراموش کرده اید، هیچ رمزی وارد نکنید زیرا درج پی در پی رمز های اشتباه شانس برگرداندن اطلاعات پاک شده را کاهش می دهد.
  • اگر در زمینه ریکاوری اطلاعات کامپیوتر به اندازه کافی آگاهی ندارید، بهتر است خودتان دست به کار نشوید زیرا ممکن است برای همیشه داده ها و فایل های خود را از دست دهید.

معرفی نرم افزار برای ریکاوری اطلاعات پاک شده از کامپیوتر یا لپ تاپ

برای ریکاوری اطلاعات پاک شده از کامپیوتر نرم افزار های تخصصی و خوبی وجود دارند اما نصب این نرم افزار ها برای تمام کاربران توصیه نمی شود زیرا استفاده از آنها به سادگی نیست و شاید شما با نصب آن، باعث شوید که بخش عمده ای از اطلاعات به صورت بازیابی نشده باقی بمانند.

با این حال اگر می خواهید با این نرم افزار ها آشنا شوید، می توانیم به نرم افزار Easy Recovery یا نرم افزار Core Data Recovery اشاره کنیم.

ریکاوری اطلاعات پاک شده از کامپیوتر یا لپ تاپ پس از نصب ویندوز

اگر پس از نصب ویندوز، اطلاعات سیستمتان از دسترس خارج شده است، می توانید از نرم افزارهایی مثل Aidfile Recovery Software یا Recovery Auslogics File استفاده کنید ولی نیاز است که در زمینه ریکاوری اطلاعات کامپیوتر دانش لازم را داشته باشید در غیر این صورت توصیه می شود کار را به متخصصین حوزه بسپارید.

نتیجه گیری

در این مطلب شما را برای ریکاوری اطلاعات در گوشی اندروید، آیفون و کامپیوتر راهنمایی کردیم و همانطور که با مطالعه مطلب متوجه شدید، می توان با نصب چند نرم افزار اختصاصی ریکاوری، اطلاعات گوشی اندروید و آیفون را برگرداند اما برای ریکاوری اطلاعات در کامپیوتر، بهتر است اگر دانشی در این زمینه ندارید، به مرکز ارائه دهنده خدمات کامپیوتری مراجعه کنید.

منبع: فروشگاه اینترنتی سازگار