اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

چه چیز باعث می شود استینلس استیل ضد زنگ باشد؟

وقتی تیرآهن نرمال ضد زنگ است که حداقل۱۰٫۵%  (ده و نیم درصد) کروم داشته باشد.کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم تشکیل می دهد که لایه ای روی استینلس استیل تشکیل می دهد. این لایه دیده نمی شود ولی باعث می شود ارتباط بین هوا و فلز از بین رفته و سالم بماند. مقدار بیشتر کروم و نیز برخی دیگر از عناصر موجود در آلیاژ شبیه نیکل و مولیبدن این لایه را تقویت کرده و خاصیت ضد زنگ بودن را افزایش می دهد.

آیا استینلس استیل ها جذب آهنربا می شوند؟

استینلس استیل های سری ۳۰۰ که دارای نیکل هستند جذب آهنربا نمی شوند در صورتی که سری ۴۰۰ که دارای نیکل نبوده وفقط کروم دارند جذب آهنربا می شوند.

آیا استینلس استیل قابل بازیافت است؟

استینلس استیل ۱۰۰% قابل بازیافت است.استیل ضایعاتی ذوب شده و دوباره قالب گیری می شود.بین ۶۵ تا ۸۰ درصد از تولیداستینلس استیل در جهان به روش بازیافت ضایعات صورت می گیرد.

آیا استینلس استیل و نبشی می تواند در دماهای بسیار بالا یا پایین کار کند؟

بله استینلس استیل و نبشی مقاومت بسیار خوبی در برابر دماهای بسیار بالا(تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد) و بسیار پایین(تا ۲۰۰- درجه سانتی گراد)دارد.

نام گذاری های استیل ها( و ۳۱۶ و….) توسط چه کسی صورت گرفته است؟

انجمن هایپرآهن و فولاد آمریکا برای اولین بار اقدام به دسته بندی و نام گذاری استینلس استیل ها نمود و مشخصات فیزیکی و شیمیایی و نیز دستورالعمل تولید آنها را عرضه نمود.

 با فلز استیل بیشتر آشنا شوید

فلز آهن را همه می شناسیم، استیل آلیاژی است که در اثر ترکیب چند ماده با فلز آهن به دست می آید و ساخت این آلیاژ ویژگی هایی را به فلز آهن می بخشد که آن را برای ساخت لوله مناسب می کند.

یکی از عناصری که در ساخت آلیاژ استیل به کار می رود و طی یک فرآیند شیمیایی به آهن اضافه می شود، کربن است.این ماده تا مقدار 2 درصد مجاز است که به آهن اضافه شود. مواد دیگری نیز برای ساخت محصول ما به فلز آهن اضافه می شود که همه آن ها در کنار هم ویژگی های آلیاژ استیل را تشکیل می دهند و نسبت ترکیب آن ها با آهن، این ویژگی ها را تغییر می دهد. کربن خود به تنهایی باعث ایجاد خاصیت مقاومت می شود، وجود عناصر دیگر که در ادامه با آن ها آشنا می شویم باعث ایجاد خاصیت انعطاف پذیری در می شود.

فولادهای آلیاژهایی از آهن و کربن هستند که میزان کربن در آنها کمتر از 2 درصد می باشد، همچنین در مقادیر کمتر از 1 درصد و گوگرد و فسفر در مقادیر جزئی به عنوان Mn و Si عناصری مانند ناخالصی در فولادها یافت می شوند. البته حاوی مقادیر زیادی عنصر می باشند. به طور کلی قطعات ریختگی فولادی به دو دسته اساسی تقسیم می شوند .

خصوصیات فولاد توسط ترکیب شیمیایی خصوصا کربن کنترل می شود. اگر میزان کربن موجود در فولاد کم باشد فولاد کاملا نرم می باشد و استحکام آن نیز پایین خواهد بود و هر چه درصد کربن بالا رود استحکام افزایش و قابلیت انعطاف کاهش خواهد یافت. عملیات حرارتی نیز تاثیر اساسی بر خواص مکانیکی فولادها دارد. هر چه درجه حرارت تمپر بالا می رود از یک طرف قابلیت انعطاف و درصد کاهش سطح مقطع افزایش می یابد و از طرف دیگر سختی، استحکام نهایی و نقطه تسلیم افت می کند.

 گروه دیگری از آلیاژهای مورد نظر ماست که به طور جداگانه آن را معرفی می کنیم، وجود عنصری به نام  کروم در ترکیباتی که استیل را ایجاد می کند باعث تولید این آلیاژ جدید با ویژگی های منحصر به فرد می شود.

استیل سری 400 و کاربرد های آن

steel 410 استیل 410 : مقاوم در برابر سایش است اما در برابر خوردگی مقاومت کمی دارد.

steel 420 استیل 420 : گرید مخصوص کارد و چنگال قابلیت پولیش خوبی دارد.

steel 430 : گرید مخصوص دکوراسیون است به عنوان مثال در تزئینات داخلی اتومبیل کاربرد دارد قسمت اعظم استیلهای طرحدار با گرید 430 بگیر می باشد این گرید قابلیت شکل پذیری خوبی در درجه حرارت کم دارد و مقاوم در برابر خوردگی است و به علت عناصر آلیاژی کمتر قیمت کمتری نسبت به گروه استیل 300 ( ، استیل 316 ، استیل 321 ) دارد.

استنلس استیل های مغناطیسی ,دارای میزان کمی کربن بوده وکروم و مولیبدن به عنوان عناصر اصلی در این آلیاژ محسوب می گردد.

این گروه بوسیله عملیات حرارتی سخت شدنی نبوده ( به علت وجود کربن پایین ) ودر کلیه شرایط مغناطیسی می باشند.

تفاوت استیل نگیر و بگیر

با اینکه طبق استانداردهای مختلف دسته‌ بندی‌ های متفاوتی برای انواع ورق استیل وجود دارد همه استیل‌ ها از نظر نحوه ساخت در دو دسته بزرگ بگیر و نگیر جای می‌ گیرند. تفاوت بزرگ این دو دسته در وجود میدان مغناطیسی است. در واقع استیل‌ های بگیر میدان مغناطیسی داشته و جذب آهنربا می‌ شوند اما استیل‌ های نگیر میدان مغناطیسی ندارند و جذب آهنربا نمی‌ شوند. بیشتر مردم فکر می‌ کنند وقتی یک استیل جذب آهنربا می‌ شود به دلیل درصد بالاتر آهن است؛ اما این تفکر کاملاً اشتباه بوده و عاملی که باعث وجود یا عدم وجود میدان مغناطیسی در ورق استیل می‌ شود ساختار بلوری استیل بوده و میزان آهن در هر دو سبک به یک اندازه به کار می‌ رود.

تفاوت دیگر مقاومت این دو نوع استیل در برابر حرارت است. معمولاً ورق‌ های استیل بگیر که عمدتاً مربوط به سری 400 می‌ باشند بعد از مدتی که در برابر حرارت مستقیم قرار می‌ گیرند مقداری از کروم و کربن خود را از دست می‌ دهند. این ورق‌ ها در حرارت‌ های بالا نیز تغییر رنگ داده و دچار پوسیدگی می‌ شوند. در واقع حرارت باعث تغییر ساختار بلوری این نوع استیل شده و می‌ تواند منجر به زنگ‌ زدگی آن نیز شود؛

اما ورق ‌های نگیر که بیشتر شامل سری‌ های 300 می‌ شوند مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و به ‌طور کلی مقاوم‌ ترند؛ بنابراین در هنگام خرید ظروف آشپزخانه استیل به این نکته توجه داشته باشید. چون قیمت استیل سری 400 پایین‌ تر است و برخی تولیدکنندگان تنها برای فروش بیشتر از این نوع استیل برای ساخت وسایلی مثل قابلمه استفاده می‌ کنند. با نزدیک کردن یک آهنربا می‌ توانید هنگام خرید این موضوع را به ‌راحتی تشخیص دهید.

همان‌ طور که ملاحظه کردید ورق‌ های استیل تفاوت‌ های ساختاری زیادی با هم دارند که برای کاربردهای مختلف تولید می ‌شوند. بنگاه استیل به معنی مکان انبار کردن ورق ‌های استیل بر اساس تفاوتشان می ‌باشد. هر دسته از ورق ‌های استیل با ویژگی ‌های مشخص در یک قسمت از بنگاه قرار می‌ گیرند.

در واقع هر بنگاه شامل چند سوله می‌ شود. ابتدا باید استیل ‌های بگیر در جای مناسبی قرار بگیرند؛ زیرا با اینکه در برابر زنگ ‌زدگی مقاوم‌ می باشند اما ممکن است در برابر نوسانات جوی دچار تغییراتی شوند؛ بنابراین حتماً باید در فضایی سرپوشیده انبار شوند. در مورد فلزهای نگیر این امر اهمیت کمتری دارد و اگر استیل ‌های نگیر در فضای باز هم قرار بگیرند مشکل خاصی برایشان پیش نمی ‌آید و آسیب نخواهند دید. ورق‌ هایی که داخل سوله قرار می‌ گیرند با جرثقیل ‌های سقفی و ورق ‌هایی که در فضای باز هستند با لیفتراک جابه‌ جا می‌ شوند. در این بنگاه ‌ها معمولاً دستگاه‌ های برش نیز قرار داده می ‌شود.

کاربردهای ورق استیل

ورق‌ های استیل برای استفاده در صنایع مختلف تولید می ‌شوند. بسته به نوع کاربرد و هدف استفاده از ورق استیل، نحوه ساخت و ترکیبات موجود در ورق استیل متفاوت خواهد بود. صنایعی که بیشترین استفاده را از ورق استیل می ‌کنند عبارتند از:

  • مخازن نگهدارنده سوخت در دمای پایین
  • ریل‌‍‌ های راه ‌آهن
  • صنایع نظامی
  • صنعت داروسازی
  • صنایع تولید شکر
  • صنایع آسیاب
  • صنایع غذایی
  • پوسته جت
  • مخازن سوخت هوافضا
  • در ساختن پلاک
  • صنایع روغن
  • ساخت قطعات بزرگ مانند کشتی ‌های غول ‌پیکر
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع ساختمانی
  • ساخت لوازم ‌خانگی
  • صنایع فلزی
  • صنایع حمل‌ و نقل
  • صنعت حمل ‌و نقل برای ساخت خودرو
  • صنایع ساخت‌ و ساز برای استفاده در برخی از جاهای ساختمان

بررسی تفاوت انواع ورق استیل

به دلیل اینکه هر ورق استیل ویژگی ‌های فنی مختلفی از نظر آلیاژ، ضخامت، نحوه تولید، طرح، پوشش دهی و موارد مشابه دارد انواع بسیار متفاوتی از آن تولید می‌ شود؛ برای مثال باافزودن درصد کمی از یک آلیاژ در ورق استیل می ‌توان انواع مختلفی از ورق استیل را تهیه کرد؛ بنابراین ذکر تمامی آن ها در این مقاله دشوار است.

همچنین هر تولیدکننده براساس تجهیزات، مواد اولیه و ابزار آلاتی که دارد انواع خاصی از ورق استیل را تولید می ‌کند. این تفاوت بر روی قیمت آن ها نیز تاثیر گذاشته و برای مثال با ورق های 304 متفاوت است. قبلا به طور مفصل در مقاله ای با عنوان انواع ورق استیل به معرفی تمامی انواع مختلف این محصول پرداخته ایم. در ادامه سعی داریم شما را با تفاوت های انواع ورق های استیل آشنا نماییم.

تفاوت و نحوه تشخیص استیل 304 با 316

ورق های استیل 304 و 316 هر دو در دسته پرکاربردترین ورق های فولادی قرار دارند و هریک دارای مزایا و معایب متفاوتی می باشند. به دلیل شباهت زیاد خواص این دو سری ورق با یکدیگر، انتخاب برای مصرف کنندگان کمی دشوار است به همین دلیل در ادامه سعی داریم شما را با تفاوت ورق استیل 304 و 316 آشنا سازیم. استیل 304 یکی از انواع فولادهای آلیاژی استنلس استیل بوده که به استیل نگیر 304 نیز معروف است.

از ویژگی های بارز این فولاد می توان به مقاومت به خوردگی بالا، قابلیت ماشین کاری مطلوب و خواص کششی مناسب آن اشاره نمود. فولاد آلیاژی 316 نیز یکی دیگر از فولادهای استنلس استیل محبوب در بازار بوده که دارای قابلیت های برش کاری، جوشکاری و شکل پذیری خوبی می باشد. این دو فولاد همان طور که ذکر شد دارای خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی نزدیک به هم بوده با این حال چند تفاوت جزئی سبب دشواری انتخاب آن ها گردیده است.

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو فولاد این است که استیل 316 دارای درصد بیشتری نیکل و مولیبدن است که این امر سبب افزایش مقاومت بیشتر آن در برابر خوردگی و خواص مکانیکی مطلوب تر و استحکام بیشتر در دماهای بالا شده است. از این رو قیمت ورق استیل 316 نسبت به نوع 304 بیشتر بوده و انتخاب استیل 304 اکثرا صرفه اقتصادی بیشتری برای خریداران دارد.

حال این سوال مطرح می شود که وجود خواص خوردگی و مکانیکی مطلوب تر فولاد 316 ارزش صرف هزینه بیشتر را دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال در نظر داشته باشید که اگر پروژه شما نیاز به مقاومت به خوردگی بسیار بالا داشته و یا در محیط به کلریدها وابسته باشید استفاده از استیل 316 به صرفه تر خواهد بود ولی برای پروژه هایی که محیط خوردگی ملایمی دارند استفاده از استیل 304 نیز مطلوب می باشد. بنابراین در پروژه هایی که مسائل مالی اهمیت داشته و محیط خوردگی نیز چندان شدید نمی باشد استفاده از استیل 304 مناسب تر می باشد. همچنین به دلیل شباهت های زیاد این دو فولاد به یکدیگر تشخیص آن ها از روی ظاهر دشوار بوده و استفاده از آنالیز شیمیایی ضروری می باشد.

تفاوت استیل نگیر و بگیر

با اینکه طبق استانداردهای مختلف دسته‌ بندی‌ های متفاوتی برای انواع ورق استیل وجود دارد همه استیل‌ ها از نظر نحوه ساخت در دو دسته بزرگ بگیر و نگیر جای می‌ گیرند. تفاوت بزرگ این دو دسته در وجود میدان مغناطیسی است. در واقع استیل‌ های بگیر میدان مغناطیسی داشته و جذب آهنربا می‌ شوند اما استیل‌ های نگیر میدان مغناطیسی ندارند و جذب آهنربا نمی‌ شوند. بیشتر مردم فکر می‌ کنند وقتی یک استیل جذب آهنربا می‌ شود به دلیل درصد بالاتر آهن است؛ اما این تفکر کاملاً اشتباه بوده و عاملی که باعث وجود یا عدم وجود میدان مغناطیسی در ورق استیل می‌ شود ساختار بلوری استیل بوده و میزان آهن در هر دو سبک به یک اندازه به کار می‌ رود.

تفاوت دیگر مقاومت این دو نوع استیل در برابر حرارت است. معمولاً ورق‌ های استیل بگیر که عمدتاً مربوط به سری 400 می‌ باشند بعد از مدتی که در برابر حرارت مستقیم قرار می‌ گیرند مقداری از کروم و کربن خود را از دست می‌ دهند. این ورق‌ ها در حرارت‌ های بالا نیز تغییر رنگ داده و دچار پوسیدگی می‌ شوند. در واقع حرارت باعث تغییر ساختار بلوری این نوع استیل شده و می‌ تواند منجر به زنگ‌ زدگی آن نیز شود؛

اما ورق ‌های نگیر که بیشتر شامل سری‌ های 300 می‌ شوند مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و به ‌طور کلی مقاوم‌ ترند؛ بنابراین در هنگام خرید ظروف آشپزخانه استیل به این نکته توجه داشته باشید. چون قیمت استیل سری 400 پایین‌ تر است و برخی تولیدکنندگان تنها برای فروش بیشتر از این نوع استیل برای ساخت وسایلی مثل قابلمه استفاده می‌ کنند. با نزدیک کردن یک آهنربا می‌ توانید هنگام خرید این موضوع را به ‌راحتی تشخیص دهید.

همان‌ طور که ملاحظه کردید ورق‌ های استیل تفاوت‌ های ساختاری زیادی با هم دارند که برای کاربردهای مختلف تولید می ‌شوند. بنگاه استیل به معنی مکان انبار کردن ورق ‌های استیل بر اساس تفاوتشان می ‌باشد. هر دسته از ورق ‌های استیل با ویژگی ‌های مشخص در یک قسمت از بنگاه قرار می‌ گیرند. در واقع هر بنگاه شامل چند سوله می‌ شود.

ابتدا باید استیل ‌های بگیر در جای مناسبی قرار بگیرند؛ زیرا با اینکه در برابر زنگ ‌زدگی مقاوم‌ می باشند اما ممکن است در برابر نوسانات جوی دچار تغییراتی شوند؛ بنابراین حتماً باید در فضایی سرپوشیده انبار شوند. در مورد فلزهای نگیر این امر اهمیت کمتری دارد و اگر استیل ‌های نگیر در فضای باز هم قرار بگیرند مشکل خاصی برایشان پیش نمی ‌آید و آسیب نخواهند دید. ورق‌ هایی که داخل سوله قرار می‌ گیرند با جرثقیل ‌های سقفی و ورق ‌هایی که در فضای باز هستند با لیفتراک جابه‌ جا می‌ شوند. در این بنگاه ‌ها معمولاً دستگاه‌ های برش نیز قرار داده می ‌شود.

ورق‌ های استیل برای استفاده در صنایع مختلف تولید می ‌شوند. بسته به نوع کاربرد و هدف استفاده از ورق استیل، نحوه ساخت و ترکیبات موجود در ورق استیل متفاوت خواهد بود. صنایعی که بیشترین استفاده را از ورق استیل می ‌کنند عبارتند از:

  • مخازن نگهدارنده سوخت در دمای پایین
  • ریل‌‍‌ های راه ‌آهن
  • صنایع نظامی
  • صنعت داروسازی
  • صنایع تولید شکر
  • صنایع آسیاب
  • صنایع غذایی
  • پوسته جت
  • مخازن سوخت هوافضا
  • در ساختن پلاک
  • صنایع روغن
  • ساخت قطعات بزرگ مانند کشتی ‌های غول ‌پیکر
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع ساختمانی
  • ساخت لوازم ‌خانگی
  • صنایع فلزی
  • صنایع حمل‌ و نقل
  • صنعت حمل ‌و نقل برای ساخت خودرو
  • صنایع ساخت‌ و ساز برای استفاده در برخی از جاهای ساختمان

بررسی تفاوت انواع ورق استیل

به دلیل اینکه هر ورق استیل ویژگی ‌های فنی مختلفی از نظر آلیاژ، ضخامت، نحوه تولید، طرح، پوشش دهی و موارد مشابه دارد انواع بسیار متفاوتی از آن تولید می‌ شود؛ برای مثال باافزودن درصد کمی از یک آلیاژ در ورق استیل می ‌توان انواع مختلفی از ورق استیل را تهیه کرد؛ بنابراین ذکر تمامی آن ها در این مقاله دشوار است.

همچنین هر تولیدکننده براساس تجهیزات، مواد اولیه و ابزار آلاتی که دارد انواع خاصی از ورق استیل را تولید می ‌کند. این تفاوت بر روی قیمت آن ها نیز تاثیر گذاشته و برای مثال با ورق های 304 متفاوت است. قبلا به طور مفصل در مقاله ای با عنوان انواع ورق استیل به معرفی تمامی انواع مختلف این محصول پرداخته ایم. در ادامه سعی داریم شما را با تفاوت های انواع ورق های استیل آشنا نماییم.

تفاوت و نحوه تشخیص استیل 304 با 316

ورق های استیل 304 و 316 هر دو در دسته پرکاربردترین ورق های فولادی قرار دارند و هریک دارای مزایا و معایب متفاوتی می باشند. به دلیل شباهت زیاد خواص این دو سری ورق با یکدیگر، انتخاب برای مصرف کنندگان کمی دشوار است به همین دلیل در ادامه سعی داریم شما را با تفاوت ورق استیل 304 و 316 آشنا سازیم. استیل 304 یکی از انواع فولادهای آلیاژی استنلس استیل بوده که به استیل نگیر 304 نیز معروف است. از ویژگی های بارز این فولاد می توان به مقاومت به خوردگی بالا، قابلیت ماشین کاری مطلوب و خواص کششی مناسب آن اشاره نمود.

فولاد آلیاژی 316 نیز یکی دیگر از فولادهای استنلس استیل محبوب در بازار بوده که دارای قابلیت های برش کاری، جوشکاری و شکل پذیری خوبی می باشد. این دو فولاد همان طور که ذکر شد دارای خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی نزدیک به هم بوده با این حال چند تفاوت جزئی سبب دشواری انتخاب آن ها گردیده است.

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو فولاد این است که استیل 316 دارای درصد بیشتری نیکل و مولیبدن است که این امر سبب افزایش مقاومت بیشتر آن در برابر خوردگی و خواص مکانیکی مطلوب تر و استحکام بیشتر در دماهای بالا شده است. از این رو قیمت ورق استیل 316 نسبت به نوع 304 بیشتر بوده و انتخاب استیل 304 اکثرا صرفه اقتصادی بیشتری برای خریداران دارد.

حال این سوال مطرح می شود که وجود خواص خوردگی و مکانیکی مطلوب تر فولاد 316 ارزش صرف هزینه بیشتر را دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال در نظر داشته باشید که اگر پروژه شما نیاز به مقاومت به خوردگی بسیار بالا داشته و یا در محیط به کلریدها وابسته باشید استفاده از استیل 316 به صرفه تر خواهد بود ولی برای پروژه هایی که محیط خوردگی ملایمی دارند استفاده از استیل 304 نیز مطلوب می باشد. بنابراین در پروژه هایی که مسائل مالی اهمیت داشته و محیط خوردگی نیز چندان شدید نمی باشد استفاده از استیل 304 مناسب تر می باشد. همچنین به دلیل شباهت های زیاد این دو فولاد به یکدیگر تشخیص آن ها از روی ظاهر دشوار بوده و استفاده از آنالیز شیمیایی ضروری می باشد.

تفاوت استیل 304 با 201

یکی از دو فولاد دیگری که ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شده و دارای خواص نزدیک به یکدیگر می باشند فولادهای 304 و 201 هستند. با این حال این دو فولاد نیز دارای تفاوت هایی بوده که انتخاب را برای خریداران راحت تر می نماید. به عنوان اولین تفاوت می توان به درصد نیکل به کار رفته در این دو استیل اشاره نمود.

میزان کربن استیل 201 نسبت به 304 کمتر بوده و از این رو قیمت ورق استیل 304 نسبت به 201 بیشتر می باشد. با این حال به دلیل درصد منگنز بالاتر در ساختار استیل 201، این فولاد دوام بیشتری نسبت به استیل 304 دارد. همچنین مقاومت به خوردگی استیل 304 نسبت به 201 بیشتر بوده و استفاده از آن در محیط هایی با خوردگی بالاتر توصیه می شود.