اقتصادی

تلاش ایتالیا برای نجات پالایشگاه لوک‌اویل

ایتالیا در حال بررسی چندین گزینه از جمله درخواست معافیت موقت از تحریم های نفتی روسیه برای نجات پالایشگاه لوک اویل در سیسیل است.

به گزارش خبر فوری، با چشم انداز تحریم های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه از پنجم دسامبر، دولت ایتالیا در تلاش است تا پالایشگاه ISAB در سیسیل را حفظ کند و از بیکاری و از بین رفتن ظرفیت پالایشی آن جلوگیری کند. نصب و راه اندازی پالایشگاه ISAB که یک پنجم نفت ایتالیا را پالایش می کند و حدود 1000 کارگر دارد، روز جمعه به همراه مدیران شرکت با دولت ایتالیا دیدار کرد.

آدولفو اورسو، وزیر صنعت جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، گفت که دولت می تواند از اتحادیه اروپا برای معافیت از تحریم، هرچند موقت، درخواست کند که به دولت اجازه می دهد زمان بخرد و پالایشگاه را فعال نگه دارد. اما اولین اقدام دولت عقد قرارداد با بانک ها برای تامین مالی این پالایشگاه خواهد بود.

اگرچه شرکت سوئیسی لیتاسکو لوک اویل، که پالایشگاه را کنترل می کند، هدف تحریم های اتحادیه اروپا قرار نگرفته است، به نظر می رسد بانک ها تمایلی به همکاری با یک نهاد روسی ندارند. یک منبع آگاه گفت: بر اساس مقررات جاری اتحادیه، موسسه ساچه آمادگی تضمین 90 درصد مبلغ مالی را خواهد داشت.

وزیر صنعت ایتالیا با اشاره به آلمان که در سپتامبر کنترل پالایشگاه روسنفت را به دست گرفت، گفت: گزینه دیگر حمایت مستقیم دولت از این پالایشگاه خواهد بود.

صحبت از فروش آن پالایشگاه هم هست. ماه گذشته، لیتاسکو پیشنهاد خرید اولیه از صندوق سرمایه گذاری کراس بریج آمریکا را رد کرد. اورسو گفت: هر خریدار پیدا شود باید شرایط اعلام شده برای حفاظت از منافع ملی ایتالیا را داشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، این شرایط توسط مکانیزمی به نام “قدرت طلایی” تعیین می شود که دولت ایتالیا را از خرید دارایی هایی که استراتژیک تلقی می شوند، باز می دارد.

انتهای پیام