اقتصادی

پژو 206، سمند، دنا و تارا از اول سال چقدر گران شدند؟ + جدول

اگرچه در فصل بهار و تابستان ثبات نسبی وجود داشت، اما آمارها حاکی از آن است که قیمت خودروهای تولید داخل از ابتدای امسال با شیب ملایمی رو به افزایش بوده است. این نرخ رشد کمتر از نرخ تورم و نرخ رشد قیمت ارز بوده است. با این حال، شتاب رشد قیمت ها از ابتدای پاییز افزایش یافته است که گمانه زنی ها در مورد روند قیمت ها در ماه های آینده را افزایش داده است. به ویژه آمارها نشان می دهد که عرضه خودرو از خطوط تولید خودروسازان نیز در ماه گذشته کاهش یافته است. در صورت تداوم این روند در ماه های باقیمانده سال، ممکن است به دلیل کاهش عرضه، قیمت های بازار آزاد تحت فشار قرار گیرند.

8 ماه رشد
آمارها نشان می دهد که قیمت خودروهای تولیدی شرکت های خودروسازی داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا در بازار آزاد به طور میانگین 24.2 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت برخی از خودروها بیش از 40 درصد افزایش یافته و قیمت خودروهای پرمصرف که بیشترین تقاضا را دارند، بین 15 تا 25 درصد افزایش یافته است. بر اساس این اطلاعات، قیمت سمندای F7 دوگانه سوز بیشترین رشد را از ابتدای سال تاکنون داشته است و در این مدت قیمت این خودرو 43.6 درصد افزایش داشته است. 3 خودروی دیگری که در این مدت بیشترین افزایش قیمت را داشته اند سیتروئن C3، پژو 508 و سمند EF7 هستند که بیش از 40 درصد افزایش قیمت داشته اند. مهمتر از همه افزایش قیمت خودروهایی مانند پژو پارس، پژو 206، پژو 207، رانا، دنا، تیبا، تارا، ساینا، رنو تندر، کوئیک و پژو 405 است. قیمت ها بر اساس اطلاعات موجود این خودروها در 8 ماهه سال جاری بین 15 تا 25 درصد افزایش داشته اند که البته بخش زیادی از افزایش قیمت این محصولات به دلیل افزایش قیمت ها از ابتدای شهریورماه و در راستای کاهش قیمت ها بوده است. در عرضه از جمله خودروهای موجود در بازار

افزایش 24 درصدی قیمت خودرو

رشد سپتامبر
بیشترین رشد قیمت در بازار خودرو از ابتدای پاییز اتفاق افتاده است. بر اساس اطلاعات موجود، 7 درصد از کل رشد قیمت خودروهای داخلی در 8 ماه گذشته تنها مربوط به 2 ماه پاییز بوده و نرخ رشد قیمت خودروهای پرطرفدار بیشتر از سایر محصولات بوده است. آمار نشان می دهد. قیمت خودروهایی مانند دنا پلاس اتوماتیک توربو، دنا پلاس ساده، پژو 207 پانوراما و رانا LX از ابتدای شهریور بین 12.5 تا 15 درصد افزایش داشته است. در این مدت قیمت خودروهای کوئیک آر، پژو 206 تیپ 2 و دنده پلاس توربو نیز افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین قیمت KwikR به 25 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 به 34 میلیون تومان و دنا پلاس توربو دنده به 53 میلیون تومان افزایش یافته است.

عوامل رشد
کارشناسان می گویند بخشی از افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر ناشی از افزایش تورم و افزایش قیمت ارز بوده است. آمارها نشان می دهد که شاخص قیمت مصرف کننده که نشان دهنده نرخ تورم است، از ابتدای سال تاکنون بیش از 33 درصد و نرخ دلار در بازار آزاد 32 درصد افزایش یافته است، اما افزایش میانگین داخلی. قیمت خودرو کمتر از این مقدار بود در این شرایط آخرین آمار از تعداد تولید و فروش شرکت های خودروسازی نیز حاکی از کاهش ۱۳ درصدی تیراژ خودرو در بازار است که معادل ۱۳ هزار و ۱۴۹ دستگاه است. بر این اساس با توجه به کاهش عرضه خودرو، به احتمال زیاد در روزهای آینده فشار زیادی به بازار این حوزه وارد خواهد شد.
اگر کاهش عرضه خودروهای داخلی با واردات خودروهای خارجی جبران نشود، کاهش عرضه خودرو می تواند عرضه و تقاضا را متوازن کند. همه اینها در حالی است که برخی اخبار حاکی از تلاش شرکت های خودروسازی برای افزایش حجم صادرات محصولات خود است. اخبار دریافتی حاکی از آن است که تاکنون 1000 دستگاه خودرو به ونزوئلا صادر شده است و پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال به 88000 دستگاه برسد. هفته گذشته محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از اولین محموله 1000 دستگاهی سایپا شامل خودروهای کویک و ساینا به ونزوئلا خبر داد و گفت: در نظر داریم محموله بعدی 2000 دستگاهی از محصولات را تولید و ارسال کنیم. همچنین چهارشنبه گذشته قرارداد صادرات 2000 دستگاه محصول منعقد شد که تارا و دنا امضا شد و مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: صادرات 2000 دستگاه تارا و دنا که نقطه شروع همکاری ونزوئلا است. به گفته وی مرحله اول همکاری صادرات کل خودرو است و ایران خودرو آمادگی تامین نیازهای حمل و نقل کشور را دارد و ونزوئلا قدمی بردارد.

پژو 206، سمند، دنا و تارا از ابتدای سال چقدر گران شدند؟  + جدول

بیشتر بخوانید:

217 35